سپتیک تانک پلی اتیلن 50 مترمکعب

سپتیک تانک پلی اتیلن 50 مترمکعب

سپتیک تانک پلی اتیلن 50 مترمکعب دستگاهی است که بواسطه طراحی خاص درون آن، توانایی دارد فاضلاب جامد خروجی از یک مجتمع مسکونی و یا کارخانه و … را تبدیل به فاضلاب مایع نموده و تمامی ذرات جامد را درون خود نگه دارد تا سوراخ های چاه جذبی کور نشود. به‌بیان دیگر، سپتیک تانک پلی اتیلن 50 مترمکعب میتواند تا 35% آلودگیهای جریانات فاضلابی را تصفیه کند. با پالایش ابتدایی فاضلاب میتوان، این جریانات را به چاه‌های جذبی منتقل نمود. سپس در مرحله بعد با استفاده از تصفیه خانه‌های شهری و پکیجهای تصفیه فاضلاب، باقیمانده‌ی آلودگی‌ها را از بین برد.

سپتیک تانک پلی اتیلن 50 مترمکعب دوجداره یکی از انواع گندانبارها می باشد که جنس بدنه آنها از پلی اتیلن سنگین می باشد. بدنه‌های دوجداره را میتوان بصورت دفنی تا عمق 13 متر زیر زمین مورد استفاده قرار داد.

در بین انواع مختلف گندانبار که با لوله‌های پلی اتیلن دوجداره با ساختار متفاوت اسپیرال، کورتیوب و کاروگیت تولید می شود، تانکهای سپتیک با ظرفیت 50 متر مکعب دارای تقاضای بالایی می باشد. لذا در ادامه به توضیح ساختار سپتیک تانک پلی اتیلن 50 مترمکعب و ابعاد و اندازه مخزن سپتیک پلی اتیلن دوجداره به ظرفیت 50 مترمکعب خواهیم پرداخت.

بهترین نوع سپتیک تانک پلی اتیلن 50 متر مکعب

قیمت سپتیک تانک پلی اتیلن 50 مترمکعب

حجم یا ظرفیت سپتیک تانک بستگی به میزان فاضلابی دارد که از واحد مرجع فاضلاب تولید میگردد. واحد مرجع فاضلاب میتواند کاربری های مختلفی همچون: رستورانها و هتلها، ویلاها و مجتمع‌های مسکونی، بیمارستانها و مراکز درمانی، پاساژها و مراکز تجاری و اداری، واحدهای کارگاهی و صنعتی کوچک و متوسط و… باشد. بطور کلی مخزن سپتیک فاضلاب دارای انواع متفاوتی است. بهترین نوع مخازن سپتیکی فاضلابی به «مخزن سپتیک پلی اتیلن دوجداره» ختم می شود.

مدلهای دوجداره با سایز دهانه بیشتر از 2.5 متر، تا چهارده متر قابلیت نصب عمقی دارند و بخوبی در برابر فشارها مقاومند. البته مخازن کاروگیت فاضلابی نیز زیرمجموعه ای از سپتیک تانک پلی اتیلن 50 متر مکعب می باشند. مخازن کاروگیتی بسیار قدرتمند و پرکاربرد بوده و دارای سایزهای متنوع دهانه هستند.

ابعاد سپتیک تانک پلی اتیلن 50 مترمکعب

قطر و طول سپتیک پلی اتیلن 50 مترمکعب

این مخازن دارای قطر 2 یا 2.2 یا 2.5 و یا 3 متر می‌باشد. ابعاد مخزن سپتیک 50 متر مکعب تولیدی شرکت پایپ گستر به شرح زیر خواهد بود:

  • قطر 2 متر:

سپتیک تانک پلی اتیلن 50 مترمکعب با قطر 2 متر دارای طول 15.92 متر است. بنابراین حمل آن بصورت ترافیکی انجام خواهد پذیرفت.

  • قطر 2.2 متر:

مخزن سپتیک پلی اتیلن 50 مترمکعب با قطر 2.2 دارای طول 13 متر می باشد. گندانبار 50 متر مکعبی 13 متری می تواند توسط ماشین 13.6 متری حمل گردد. این سپتیک تانکها زمانی کاربرد زیادی دارند که در ارتفاعهای زیاد، کارفرما مشکلاتی برای نصب دفنی داشته باشد.

  • قطر 2.5 متر

سپتیک تانک پلی اتیلن 50 مترمکعب با قطر 2.5 متر، دارای طول 10.5 متری است. مدلهای با قطر 2.5 متر، یکی از پرکاربردترین انواع مخزن سپتیک 50 مترمکعب می باشد. ضخامت بیرونی این مخازن فاضلابی، 2.7 متر می باشد. ازهمین رو برای حمل و نقل یکی از بهترین و بهینه ترین مدلها خواهد بود. ضخامت بدنه ذکر شده برای زمانی است که قصد نصب دفنی گندانبار پلی اتیلن را داشته باشید. (نصب دفنی تا 4 متر و بدون اینکه سازه نگهبان برای آن ساخته شود).

  • قطر 3 متر:

در نهایت سپتیک تانک پلی اتیلن 50 مترمکعبی با قطر 3 متر و طول 7.2 متر نیز در کارخانجات شرکت پایپ گستر تولید میگردد. مخازن با قطر 3 متر، کمتر مورد استفاده قرار میگیرد. چراکه عرض تریلی 2.5 متر بوده و قطر بیرونی این نوع مخزن سپتیک 3.2 متر می‌باشد. لذا محموله ترافیکی محسوب و هزینه حمل بالا می رود.

مخزن سپتیک 50 مترمکعبی با بیشتر از قطر 3 متر

همچنین در صورت استفاده از قطر بالاتر، ضرورتا باید سازه لوله پلی اتیلن دوجداره تقویت گردد. افزایش قطر بیشتر از 3 متر معمولاَ به این خاطر است که مقاومت حلقوی معادل قطر پایین تر، تأمین گردد. لذا قیمت سپتیک تانک پلی اتیلن 50 مترمکعب افزایش می یابد.

مزایای سپتیک تانک پلی اتیلن 50 متر مکعب

مزایای سپتیک پلاستیکی با ظرفیت 50000 لیتر

برترین نوع گندانبارهای موجود در بازار، بدون شک مدلهای مخزن سپتیک پلی اتیلن می باشد. دراین میان خرید سپتیک تانک پلی اتیلن 50 متر مکعب (ظرفیت 50 مترمکعبی) بسیار رایج است. اما این مخازن دارای چه ویژگیهایی هستند؟!

  • تنوع ساخت: در انواع مدلهای منفرد، دو انباره، سه انباره و عمودی، قابلیت ساخت دارند.
  • مقاومت: مقاومت عالی در برابر تکانه، رانش، زمین لرزه، سیل، فشار و ضربه
  • ماندگاری: طول عمر بسیار بالا. (بین 50 تا 100 سال بسته به نوع نگهداری!)
  • عدم هزینه‌های جاری: نیاز به نگهداری یا تعمیرات پیاپی و پرهزینه ندارند.
  • اقتصادی بودن: قیمت مخزن سپتیک تانک پلی اتیلن 50 مترمکعب بسیار مناسب است. هم بدلیل ارزان بودن پلی اتیلن، هم به دلیل عمر بالا و هم بدلیل ویژگیهای متعدد آن.
  • نصب: امکان نصب بصورت دفنی و سطحی را دارند.
  • مناسب فضاهای کوچک: در فضاهای محدود و کوچک، این سپتیکها را میتوان بصورت دفنی نصب کرد.
  • تصفیه: تا حدود دو سوم (66%) از آلودگی های جریانات فاضلابی را حذف میکنند. (تحویل پساب شفاف)
  • مصرف: استفاده از مخزن سپتیک پلی اتیلن، موجب کاهش هزینه‌های مصرف انرژی میشود.
  • جابجایی: حمل و نقل نسبتاَ راحتی دارند.
  • ضدسایش: ماهیت پلی اتیلن به گونه ایست که ضدخراش و سایش می باشد.
  • کم هزینه: هزینه‌های تولید مخزن سپتیک پلی اتیلن بسیار پایین است. علی الخصوص برای واحدهای صنعتی با ظرفیت محدود و مجتمع های مسکونی.
  • هدایت بی دردسر: پسابهای تصفیه شده را به‌راحتی میتوان به چاه‌های جذبی یا تصفیه خانه‌ها انتقال داد.

نصب سپتیک تانک پلی اتیلن 50 متر مکعب

نحوه نصب سپتیک تانک پلی اتیلن 50 متر مکعب بدلیل حجم بالا ضرورتا سخت تر از سپتیک تانک پلی اتیلن با حجم های کمتر می باشد. بطورکلی نصب این گندانبارها به دو شیوه رایج صورت می پذیرد:

  1. نصب دفنی مخزن سپتیک
  2. نصب سطحی یا زمینی

نصب زمینی مخزن سپتیک

نصب زمینی سپتیک تانک پلی اتیلن 50 متر مکعب دارای چالش های خاصی نمی باشد. بطورکلی برای نصب زمینی مخزن پستیک پلی اتیلن پیشنهاد میشود به نکات زیر توجه کنید:

  1. سطح زیرین محل نصب باید طاقت قرارگیری طولانی مدت گندانبار را داشته باشد. چنانچه سطح زیرین محل نصب دارای خاک سستی باشد، حتماَ برای نصب زمینی فونداسیون مناسبی حفر کنید.
  2. پیشنهاد میشود با استفاده از قلابهای محکم، مخزن سپتیک پلی اتیلن را در جای خود سفت کنید. وجود این قلابهای نگهدارنده موجب میشود تا درصورت برخورد ماشین به مخزن و یا وقوع سیل، گندانبار تکان نخورد و محتویات آن به بیرون نریزد.
  3. اگر محل نصب در زیر آفتاب شدید باشد، حتماَ از سایبان برای حفظ بدنه مخزن استفاده کنید.
  4. سطح زیرین محل نصب، کاملاَ باید صاف و تراز باشد.
  5. توصیه میشود محل نصب سپتیک تانک را در جایی انتخاب کنید که کمترین میزان رفت و آمد ترافیکی ماشین و افراد را داشته باشد. (کاهش احتمال برخورد با دستگاه و وارد آوردن آسیب)
  6. چنانچه محل پروژه دارای آلودگیهای محیطی و یا گرد و خاکهای زیاد باشد، سرعت مراحل نصب و وصل لوله‌های دستگاه را افزایش دهید. (تا آلودگی کمتر به سیستم وارد گردد)

نصب دفنی سپتیک تانک پلی اتیلن 50 متر مکعب

نصب دفنی سپتیک تانک پلی اتیلن 50 متر مکعب

نکات نصب دفنی مخزن سپتیک تانک پلی اتیلن 50 متر مکعبی به شرح زیر است:

  • ابتدا باید گودال موردنظر را حفر نمایید. گودالی با ابعاد طولی «از هر طرف 1 متر بیشتر از طول دستگاه» و ابعاد عرضی «از هر طرف نیم متر بیش از عرض مخزن سپتیک».
  • همچنین عمق حفاری باید برابر با مجموع ارتفاع های «دستگاه + لوله فاضلاب + شرایط محیطی» شود.
  • اگر خاک سطح زیرین محل نصب کاملاَ قوی باشد، نیازی به بتن ریزی نخواهید داشت. فقط کافیست که کف کوبی خاک را برای متراکم سازی آن به خوبی انجام دهید.
  • درغیر این صورت باید یک لایه بتن ریزی 15 سانتی ایجاد کنید تا کف نشست نکند. (بتن با عیار 200)
  • توجه کنید که در هر حالتی، کف محل نصب باید کاملاَ یکدست و تراز باشد. ضمناَ از عدم وجود قطعات تیز، ابزارهای آهنی و میخ و سنگهای بزرگ در کف محل نصب سپتیک تانک پلی اتیلن 50 متر مکعب کاملاَ مطمئن شوید.
  • سپس مخزن را با کمک قلابهای مخصوص جرثقیلها با دقت در کف گودال حفاری شده قرار دهید.
  • خاک های اضافی فرآیند کندن گودال را ابتدا الک نمایید. سپس خاکهای الک شده رت به آرامی در اطراف گندانبار پخش کنید تا فضاهای خالی پرشود. بیاد داشته باشید که این خاکها باید عاری از سنگریزه‌هایی با سایز بزرگتر از 1 اینچ باشد.
  • از ریختن خاکهای حفاری بر روی دستگاه، جداَ پرهیز نمایید!
  • اتصالات و لوله‌های ورودی و خروجی دستگاه باید سریعاَ وصل گردد. چرا که ممکن است گرد و غبار و خاک رزیادی وارد مخزن سپتیک پای اتیلن 50 مترمکعبی شود.
  • سرآخر سطح کناری بالای مخزن را بتن ریزی کنید تا دستگاه کاملاَ در جای خود محکم شود.

حداکثر ارتفاع نصب دفنی مخزن سپتیک

گاهاَ این سوال بوجود می آید که: حداکثر ارتقاعی که میتوان به نصب دفنی سپتیک تانک پلی اتیلن 50 مترمکعب اقدام کرد، چقدر است؟!

درپاسخ میتوان گفت که نصب اینگونه مخازن فاضلابی به دو پارامتر اصلی بستگی دارد:

  1. کیفیت بدنه: مدلهای سپتیک تانک پلی اتیلن دوجداره تا ارتفاع 14 متر قابلیت نصب و تحمل فشار را دارند. این درحالیست که مدلهای با بدنه تک جداره، چنین توانایی را نخواهند داشت. بنابراین باید در ارتفاع های محدودتری نصب دفنی شوند.
  2. سایز دهانه: قطر یا سایز دهانه سپتیک تانکها نیز در حداکثر میزان نصب دفنی (بلحاظ ارتفاعی) موثر می باشد. دهانه‌های کوچک و محدود مخزن سپتیک لوله کاروگیت را نهایتاَ میتوان در ارتفاع 1.5 متری نصب کرد!

عملکرد سپتیک تانک پلی اتیلن 50 متر مکعب

عملکرد سپتیک تانک پلی اتیلن 50 متر مکعب

لازم به‌ذکر است که نحوه عملکرد انواع سپتیک تانک پلی اتیلن 50 متر مکعب و دیگر ظرفیتها کاملاَ یکسان است. به‌بیان دیگر، میزان ظرفیت گندانبار هیچگونه تفاوتی را در عملکرد این تجهیزات بوجود نمی‌آورد. با توجه به اینکه عمدتاَ از مخزن سپتیک دو مخزنه در تصفیه فاضلاب استفاده میشود، به بررسی نحوه عملکرد این تجهیزات خواهیم پرداخت:

  • در شروع کار فاضلاب کارگاه‌ها، منازل مسکونی، رستورانها، بیمارستانها و… وارد مخزن اول دستگاه میگردد. (از طریق لوله‌کشی فاضلابی به گندانبار)
  • استفاده از لوله‌های 90 درجه در ورودی، موجب میشود تا از سرعت جریان فاضلابی کاسته شود. بنابراین با ایجاد حالت سکون نسبی، بخشهای مختلف جریان فاضلاب از هم جدا میشوند. (چربی‌ها در بالا، پساب در وسط و مواد سنگین جامد و گل و لای در پایین جمع میشوند.)
  • باکتریهای بی‌هوازی موجود در گل و لای سپتیک تانک پلی اتیلن 50 مترمکعب، شروع به هضم لجنهای مازاد و تجزیه مواد جامد میکنند.
  • حالا وقت آن است که پساب به مخزن دوم هدایت شود. این کار با استفاده از یک مجرای ارتباطی (سرریزگاه) میان این 2 مخزن انجام میگیرد. و دارای یک میانگیر توری است.
  • تعبیه یک میانگیر بین دو مخزن موجب میشود تا از ورود آلودگیهای و ذرات به همراه پساب به مخزن دوم ممانعت شود.
  • پساب شفاف در مخزن دوم سپتیک تانک پلی اتیلن 50 متر مکعب، آرامش میگیرد. سپس چون این پساب فاضلابی همچنان دارای 35% آلودگی است، باید به چاه‌های جذبی منتقل شود. بنابراین لوله‌های 90 درجه‌ای برای انتقال پساب به چاه جذبی طراحی شده است.
  • طراحی 90 درجه لوله‌ها به دو دلیل انجام میشود. اول آنکه اگر بازهم پساب شفاف دارای ذراتی باشد، هنگام ورود به چاه جذبی فقط پساب رد شود و ذرات در مخزن گیر کنند. دوم آنکه پساب شفاف با سرعت کم و بدون هیجانات وارد چاه جذبی شود.

قیمت سپتیک تانک پلی اتیلن 50 متر مکعب

تعیین قیمت سپتیک تانک پلی اتیلن 50 متر مکعب با توجه به درنظرگیری عوامل متعددی صورت می پذیرد. درحقیقت این عوامل به میزان کم یا زیاد، بر قیمت نهایی مخزن سپتیک 50 متر مکعب موثر می‌باشند. ازهمین رو به بررسی دو اولویت در فرآیند قیمتگذاری خواهیم پرداخت:

اولویت اول قیمت مخزن سپتیکهای پلاستیکی

قیمت سپتیک پلاستیکی 50 مترمکعب

پارامترهای موثر: (ظرفیت و قطر، جنس مخزن و تعداد مخزن)

پارامترهای اولویت اول بیشترین میزان تأثیرگذاری بر قیمت مخزن سپتیک را دارند. ظرفیت به هر اندازه که بیشتر شود، قیمت سپتیک تانک پلی اتیلن 50 مترمکعب افزایش خواهد یافت. البته میزان دقیق قیمتگذاری با درنظرگیری همزمان افزایش ظرفیت و افزایش قطر مخزن ممکن است. همچنین جنس مخزن نیز عامل بسیار مهم دیگری می باشد. مخزن سپتیک فاضلابی پلی اتیلن، بطورکلی دارای قیمت بسیار مناسبی است. در همین ظرفیت 50 متر مکعب، قیمت مدلهای فایبرگلاسی به شدت گران است و صرفه اقتصادی ندارد. مخزن دو انباره نیز مسلماَ گرانتر از مدلهای مخزن سپتیک تک انباره است.

اولویت دوم قیمت سپتیک تانک پلی اتیلن 50 مترمکعب

پارامترهای موثر: (قطعات، دریچه‌ها و مواد اولیه)

یکی از پارامترهای اولویت دوم، کیفیت قطعات مکانیکی بکاررفته در دستگاه می‌باشد. عدم وجود قطعات الکتریکی در گندانبار، باعث شده تا این پارامتر در اولویت دوم قرار گیرد. همچنین تعداد دریچه‌های بازدید و کیفیت مواد اولیه تولید، از دیگر مواد موثر بر قیمت سپتیک تانک پلی اتیلن 50 متر مکعب به شمار میرود. مخازن پستیک بطور عادی دارای دو دریچه بازدید هستند. بنا به درخواست کارفرما چنانچه تعداد دریچه‌ها افزایش یابد، قیمت مخزن سپتیک نیز افزایش می‌یابد.

توصیه میکنیم که پیش از بررسی پارامترهای این دو اولویت، ابتدا بررسی کنید میزان تصفیه دستگاه چگونه است. یعنی آیا تصفیه مدرن با 66% حذف آلودگی دارد؟؟. یا بطور کلی بر پایه پالایش سنتی (حذف تا 30% آلودگی) طراحی شده است!!.

اصول نگهداری سپتیک تانک پلی اتیلن 50 مترمکعب

اصول نگهداری سپتیک تانک پلی اتیلن 50 مترمکعب

در زمینه نگهداری از مخازن سپتیک پلی اتیلن به نکات زیر توجه داشته باشید:

  1. بهتر است از تابش مداوم آفتاب به مخازن گندانبار جلوگیری کنید. چراکه هم میتواند روند مستهلک شدن دستگاه را سریعتر کند. و هم بر کیفیت پساب تأثیر منفی بگذارد!
  2. نگذارید آب باران وارد دستگاه شود. بایستی بدانید که آب باران اسیدی است و میتواند باکتری های بی هوازی را نابود کند.
  3. به‌هیچ عنوان مخازن سپتیک را با شوینده‌ها و مواد شیمیایی ضدباکتری نشویید. زیرا از یکسو مواد شیمیایی میتوانند باکتری های هتوتروف را از بین ببرند. و ازسوی دیگر، شوینده‌ها نیز عمدتاَ با آنزیم های «آنتی باکتریال» تولید میشوند. بنابراین درهر دو صورت باکتریهای هتوتروف از بین میروند و عملکرد سپتیک تانک پلی اتیلن 50 مترمکعب کاملاَ مختل میشود!
  4. ریختن هرگونه آفت کش در درون مخزن، یک اشتباه وحشتناک است!
  5. از نصب مخزن سپتیک پلی اتیلن در مجاورت درختان و گیاهان با ریشه‌های ضخیم اجتناب کنید. زیرا ریشه این درختان میتوانند موجب آسیب و نشت بدنه گندانبار شود.
  6. درب و محلهای اتصال دستگاه را زیاد باز نگذارید. ورود مقادیر زیادی اکسیژن به سپتیک، میتواند موجب نابودی باکتریهای بی هوازی گردد!
  7. حتماَ و حتماَ از ونت هوا استفاده کنید. بطور خلاصه میتوان گفت که فرآیند تجزیه مواد جامد فاضلابی با تولید گاز همراه است. به‌همین دلیل با افزایش میزان تجزیه و متراکم شدن حجم زیاد گاز، احتمال ترکیدن دستگاه از درون وجود دارد. لذا به سراغ خرید سپتیک تانک پلی اتیلن 50 مترمکعب دارای ونت هوا بروید تا در فواصل زمانی مشخص، خروج گازها براحتی انجام گیرد.
  8. عملکرد قطعات مکانیکی دستگاه را در بازه‌های تعیین شده، مورد بررسی و آنالیز قرار دهید.
  9. بصورت سالانه یا دو سال یکبار به تخلیه لجنهای مخزن سپتیک پلی اتیلن 50 مترمکعب بپردازید.

خرید مخزن سپتیک پلی اتیلن پایپ گستر

بمنظور خرید سپتیک تانک پلی اتیلن 50 متر مکعب میتوانید به کارشناسان متخصص شرکت پایپ گستر تماس حاص نمایید. درتماس با کارشناسان مربوطه، حتماَ ویژگیهای پروژه، نوع کاربری، میزان نیاز و شرایط اقلیمی و محیطی خود را بطور دقیق شرح دهید تا بتوانید بهترین مشاوره‌ی لازم را دریافت کنید.

شرکت پایپ گستر با دراختیار داشتن نیروهای مهندس زبده، خطوط تولید تمام مکانیزه، بهره گیری از استانداردهای جهانی طراحی و تولید و استفاده از مواد اولیه بسیار باکیفیت، سعی داشته تا تمامی نیازهای داخلی کشور را رفع نماید.

حتما از صفحات مرتبط زیر نیز بازدید کنید:

سپتیک تانک بتنی

پکیج تصفیه فاضلاب

ایمهاف تانک

اشتراک گذاری در : share   share   share   share   share  

دیدگاه خود را وارد کنید.