سپتیک تانک بتنی

سپتیک تانک بتنی

سپتیک تانک بتنی در واقع جزء ارزان ترین نمونه های گندانبارها هستند که به دو صورت پیش ساخته و درجا تولید می شود. جنس این انباره‌های تعفن از بتن تیپ 5 و ضد سولفاته بمنظور عدم تخریب در مقابل پساب های اسیدی میباشد.

ساختمان اصلی سپتیک بتنی از چهار انباره و یک ورودی و دو خروجی تشکیل شده است. یکی از خروجی های برای ونت هوا در نظر گرفته شده و خروجی بعدی بمنظور هدایت پساب رقیق شده میباشد.

اجزای سپتیک تانک بتنی

  • لوله و بافلهای ورودی فاضلاب
  • ونت خروجی بیوگازها
  • مخزن اولیه
  • مخزن زلا سازی
  • دیواره های جدا کننده
  • دریچه بازدید
  • رایزر
  • بافل و لوله خروجی پساب

همانطور که در چند سطر بالاتر بیان نمودیم، سپتیک تانک بتنی از جنس بتن مسلح ضد سولفات با پوشش داخلی و خارجی یک لایه رنگ پرایمر و یک لایه LA4 بر حسب نیاز محیط تولید می شود. بدنه بیرونی سپتیک تانک پیش ساخته بتنی ساخت شرکت پایپ گستر ایزوگام می باشد که این موضوع کمک شایانی به عدم نفوذ فاضلاب به بیرون می می نماید.

نصب سپتیک تانک به دو صورت قطعاتی مونتاژ شده در محل نصب و مونتاژ شده کامل با توجه به شرایط محیطی و بار مصرفی مطابق جدول مشخصات طراحی، تولید و نصب میگردد.

سپتیک تانک بتنی پیش ساخته

مزایای سپتیک تانک بتنی

سیستم‌های سپتیک محلی که در گذشته از آنها برای تجزیه فاضلاب انسانی مورد استفاده قرار می گرفت با استفاده از آجر یا سنگ ساخته می شدند. این نوع از سیستم های سپتیک تانک معروف به سیستم های cesspool می باشند که ضد آب نبودند و نمی توانستند همزمان دو نوع فاضلاب خروخی از کاربری ها را یعنی آب شستشو و هم فاضلاب توالتهای یک خانه را در خود داشته باشند. اما به مرور مدل‌های بتنی جای این نوع از مخازن را گرفتند که در ادامه به 6 مزیت اصلی آنها اشاره می نماییم:

  1. مطابقت با کلیه مقررات ساختمانی
    در ایران و سایر کشورهای جهان تمام ساختمان هایی که با سیستم سپتیک تانک محلی سازگار هستند، می توانند مخزن سپتیک بتنی داشته باشند. سایر گندانبارهای پلاستیکی در برخی مناطق محدود شده است.
    به عنوان مثال، مخازن سپتیک پلاستیکی ممکن است در مجاورت خاص آب های زیرزمینی به دلیل خطر شناور شدن و آلودگی مجاز نباشد. از آنجایی که مخازن سپتیک بتنی بدون در نظر گرفتن منطقه از تمام مقررات ساختمانی پیروی می کنند، درخواست مجوز برای قرار دادن مخزن جدید یا جایگزین اغلب ساده تر است.
  2. آب بندی ذاتی
    بتن ذاتاً ضد آب است، در حالی که پلاستیک و فایبرگلاس برای نگهداری آب باید تحت فرآیندهای اضافی قرار گیرند. آب‌بندی طبیعی بتن خطر نشتی را در طول عمر مخزن کاهش می‌دهد. اما در طولانی مدت ممکن است لجن ها فعل و انفعالاتی را بر روی بتن اعمال کند از این رو داخل و خارج مخزن سپتیک بتنی روکش ایزوگام می شود.
  3. ظرفیت پساب بالاتر
    از آنجایی که سپتیک تانک های بتنی بزرگتر هستند، صاحبان خانه های دارای این مخازن کمتر نیاز به پمپاژ لجن و … خواهند داشت.
  4. ماندگاری و طول عمر بیشتر
    سپتیک تانک های بتنی به راحتی می توانند چندین دهه دوام بیاورند.
  5. فرآیند نصب کم خطر
    از آنجایی که مخزان سپتیک پلی اتیلن و یا فایبرگلاس به لحاظ مقاومت از دوام کمتری نسبت به بتن برخوردار هستند، این مخازن می توانند توسط ماشین آلات مورد استفاده برای حمل و نقل و نصب آسیب ببینند. این آسیب می تواند هزینه های فوری، مانند هزینه جایگزینی، و همچنین هزینه های آتی را در صورتی که آسیب باعث نشتی شود، داشته باشد.
    از سوی دیگر، بتن تقریباً هرگز در طول فرآیند نصب آسیب نمی بیند و ممکن است فقط در شرایط شدید مانند قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خورنده سنگین، مستعد ترک خوردن شود.
  6. بدون خطر ریزش مخزن در حین پمپاژ لجن
    سپتیک تانک های پلاستیکی در برخی مواقع بیشتر به پمپاژ نیاز دارند. با این حال، مخازن سپتیک پلاستیکی احتمال فرسودگی و از هم پاشیدگی مخزن در حین پمپاژ را داشته و آسیب پذیر هستند. این فروپاشی می تواند نیاز به تعویض کامل مخزن داشته باشد. مخازن بتنی فرو نمی ریزند، حتی اگر باید چندین بار پمپ شوند.

معایب سپتیک بتنی

  • اما از معایب سیستم تصفیه فاضلاب بهداشتی بتنی می توان به سنگینی آن و قابلیت تولید در ظرفیتهای پایین تر و در صورت عایق بندی نمودن، قیمت آن افزایش می یابد.
  • از جمله سایر معایب سپتیک تانک بتنی پیش ساخته این است که برای تولید این دستگاه حتما” می بایست قالب گرد عمودی بسته شود که در جاهایی که سطح آب زیرزمینی بالاست محدودیت بزرگی محسوب می شود.
  • نشتی نیز مورد دیگر از معایب این مدل سپتیک‌ها می باشد هر چند که در مورد صحت یا عدم صحت آن در ادامه بیشتر توضیح داده شده است.

خلاصه اینکه مهمترین ایراد این نوع سپتیک تانک فاضلاب وزن بسیار بالای آن می باشد. مثلا ظرفیت 10 مترمکعب بیش از 9 تن وزن دارد. لذا بدلیل هزینه های بالای اجرا استفاده از آن در پروژه های عمرانی بسیار محدود شده است.

قیمت سپتیک تانک بتنی

بتن نسبت با سایر متریال به سبب فراوانی آن ارزان تر می باشد. از این رو برای کاهش هزینه های اقتصادی یک پروژه که نیاز به سسیستم های تصفیه فاضلاب بهداشتی مقرون به صرفه دارند، استفاده از سپتیک تانک بتنی استفاده می گردد. قیمت آن نسبت به سایر مدلها ارزان تر می باشد و همچنین قیمت مدل آماده ارزان تر از قیمت نمونه بتنی درجا می باشد.

اما قابل ذکر است که قیمت سپتیک تانک بتنی با پوشش های عایقی و عایقهای ضد آب کمی گرانتر خواهد بود. بطور کلی برای دادن یک خط ذهنی به کاربران در ارتباط با قیمت این مدل گندانبارها باید بگوییم که قیمت آن از ظرفیت 2 تا 15 متر مکعب با دامنه قیمت 4 میلیون تومان شروع و تا 15 میلیون پایان می یابد. البته از شما تقاضا می نماییم تا به کارشناسان شرکت تماس برقرار نمایید و قیمت سپتیک تانک بتنی در ظرفیتهای مختلف را بصورت به روز استعلام نمایید.

قیمت انباره تعفن بتنی بدلیل برخورداری از تکنولوژی پایین در تولید، بسیار کم بوده و مقرون به صرفه است. سپتیک تانکهای بتنی پایپ گستر دارای میلگرد آجدار شماره 8 در پود و میلگرد آجدار نمره 10 در تار می باشد. به همین دلیل شاید قیمت این دستگاه در مقابل محصولات تولیدی سایر تولیدکنندگان کمی بالاتر بنظر بیاید.

خرید سپتیک تانک بتنی

همانطور که می دانیم سپتیک تانک بتنی بعنوان ساده ترین وسیله در تجهیزات تصفیه فاضلاب امروزه در تمامی رستورانها، مجتمع های مسکونی، ساختمانهای اداری و پاساژهای تجاری مورد استفاده قرار می گیرد. سپتیک تانک در ایام قدیم بصورت سنگی تولید می شد اما بعد از کشف سیمان و بتن تولیدکنندگان در صدد بر آمدند از سپتیکهای بتنی درجا استفاده کنند. در ادامه بدلیل صنعتی شدن همه کارها، سپتیک تانک سنگی جای خود را به این مدل از انباره های تعفن داد.

این موضوع کمک شایانی به افرادی کرد که پروژه های خود را در مناطق سردسیر اجرا می کردند چرا که مخازن سپتیک بتنی درجا برای بتن ریزی نیاز به هوای خوب و بدون باران و برف داشت.

سپتیک تانک بتنی ضد آب

کسانی که در صنعت فاضلاب در محل کار می کنند اطلاعات منفی زیادی در ارتباط با سپتیک تانکهای بتنی شنیده اند

مانند:

  • «همه مخازن بتنی پیش ساخته نشت می کنند، مهم نیست که چه باشد!»
  • «آزمایش آب در بالای رایزر تنها آزمایش واقعی آب‌بندی است»
  • «تست خلاء آزمایشی برای سپتیک تانکهای بتنی در دنیای واقعی امکان پذیر نیست».

وقتی چنین اطلاعات منفی در مورد یک محصول منتشر می شود ما بعنوان تولید کننده که با کم و کیف یک محصول آشنایی کامل داریم ، موظف به ارایه اطلاعاتی دقیق و صحیح می باشیم. ما باید مشخص کنیم که چه کاری می توانیم انجام دهیم تا کیفیت محصول را در سطح صنعت ارتقا دهیم و شک و تردید در مورد برتری و مزایای سپتیک تانک بتنی را برطرف کنیم.

قیمت سپتیک بتنی

لذا کارگاه های زیادی اقدام به تولید سپتیک تانک بتنی پیش ساخته نمودند. استفاده از سیمان تیپ 5  زمانی مرسوم شد که کارشناسان متوجه شدند باکتری های بی هوازی سیمان معمولی را تجزیه می کنند و باعث تخریب بتن می شوند.

در ادامه تولیدکنندگان بمنظور جلوگیری از تخریب بدنه دستگاه یک لایه ایزوگام به بیرون و یک لایه ایزوگام به داخل آن اضافه نمودند. سپتیک تانک بتنی به دلیل سنگین بودن بهنگام حمل و نقل و محدودیت تولید تا حداکثر 15 متر مکعب به صورت پیش ساخته بعد از پا به عرصه تولید گذاشتن مدلهای پلی اتیلنی زود از گود رقابت خارج شد و جای خود را به آنها داد.

سپتیک تانک بتنی پیش ساخته

سپتیک تانک های بتنی پیش ساخته انتخاب واضحی هستند. در حالی که گزینه های مختلفی برای انتخاب مخزن سپتیک وجود دارد، مخازن بتنی پیش ساخته بدون شک بهترین انتخاب در زمانی می خواهید هزینه کمتری صرف سیستم های تصفیه کنید، هستند.

شاید این نوع از مخازن بسیار سنگین هستند اما در واقع این یک مزیت است، زیرا مخازن سپتیک پیش ساخته بتنی به احتمال بسیار کمتری روی سطح شناور می شوند. برخی از مخازن با وزن سبک تر به اقدامات کنترل شناوری گسترده نیاز دارند که تا حد زیادی بر هزینه و زمان پروژه می افزاید.

برتری سپتیک های بتنی بر فلزی

مخازن سپتیک بتنی زنگ نمی زند، در حالی که مخازن فولادی و قطعات برخی از مخازن پلاستیکی و فایبرگلاس دچار زنگ زدگی و شکستهای بعدی می شوند.

در واقع بتن در طول زمان در واقع تقویت می شود. این به این معنی است که حتی سال ها پس از نصب، مخازن بتنی را می توان بدون ترس از ریزش مخزن کاملا تخلیه نمود و به جای دیگر منتقل نمود.

خرید سپتیک تانک بتنی

خرید سپتیک بتنی بدلیل قیمت های نزدیک به همدیگر تولید کنندگان کار سختی نیست لیکن کیفیت دستگاهی که خریداری می نمائید آنقدر می تواند بالا یا پایین باشد که ما به شما پیشنهاد می نمائیم برای خرید این دستگاه حتما از کارگاه سازنده آن بازدید کنید.

سپتیک بتنی 5 مترمکعب

سپتیک تانک بتنی را می توانید از شرکت پایپ گستر تهیه نمایید. برای این کار به قسمت تماس با ما مراجعه نمایید. هم چنین برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قیمت سپتیک تانک بتنی می توانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

آزمایش هیدرواستاتیک مخزن سپتیک بتنی

گفته شده است که آزمایش آب در بالای رایزر تنها آزمایش معتبر برای آب‌بندی است. در واقع تست هیدرواستاتیک یکی از جایگزین هایی است که می تواند برای ارزیابی آب بندی یک مخزن سپتیک بتنی مورد استفاده قرار گیرد.

با این حال آب بندی با استفاده از پر نمودن مخزن تا بالای رایزر، مطمئناً تنها روش آزمایش معتبر برای آب‌بندی نیست. روشهایی از قبیل تست خلاء و فشار استاتیک برای اطمینان از اب بندی کامل مخزن سپتیک بتنی نیز انجام می شود.

برای انجام تست فشار استاتیک، مخزن های سپتیک تانک بتنی باید مطابق با ASTM C 1227 طراحی و تولید گردند مگر در مواردی که الزامات مطابق با این استاندارد نباشد از استاندارد IAPMO (نمونه برداری از مخزن و آزمایش آب) استفاده می شود. در واقع این استاندارد می گوید: “مخازن نمونه باید طبق دستورالعمل سازنده، سطح تنظیم شده و آب به خط جریان اتصالات خروجی …” مونتاژ شوند، نه به بالای رایزر.

تست خلاء مخزن سپتیک تانک پیش ساخته

یک آزمایش خلاء را می توان به گونه ای طراحی کرد که حداکثر بارهایی را که مخزن در زمین تجربه می کند، شبیه سازی کند. یکی از مزایای آزمایش خلاء این است که ارزیابی عملکرد چند منظوره است (هم آب‌بندی و هم یکپارچگی ساختاری را می‌توان در طول یک چرخه آزمایش ارزیابی کرد.)

آزمایش خلاء معمولاً برای بررسی سایر سازه های بتنی پیش ساخته از جمله منهول‌های نصب شده استفاده می شود و برای بررسی مخازن سپتیک و محصولات مرتبط با فاضلاب محبوبیت بیشتری پیدا می کند. تجهیزات تست (گیج، شیلنگ، درب و غیره) به فضای کمی برای انتقال به محل نصب سپتیک تانک بتنی نیاز دارند.

نصب سپتیک بتنی

نشتی یا عدم نشتی گندانبار بتنی

مخازن بتنی پیش ساخته دارای اتصالات هستند که نشت به داخل یا خارج از مخازن در مفاصل ممکن است رخ دهد. خوشبختانه، درزگیرهای مخصوص ساخته شده به راحتی در دسترس هستند که روشی قابل اعتماد و طولانی مدت برای جلوگیری از نشتی پساب در محل اتصالات می باشد.

بحث دیگر این است که گفته می شود بتن یک ماده متخلخل است، به این معنا نیست که آب به راحتی از آن عبور می کند. بین تخلخل و نفوذپذیری تفاوت وجود دارد. تخلخل اندازه گیری نسبت حجم کل بتن اشغال شده توسط منافذ است، در حالی که نفوذپذیری به جریان چیزی از طریق بتن تحت اختلاف فشار اشاره دارد.

واقعیت این است که جریان آب از طریق بتن مرغوب وجود ندارد. نفوذپذیری و نشتی مخزن سپتیک بتنی عمدتاً تحت تأثیر اتصال منافذ و مویرگهای بتن است و نه چندان تحت تأثیر تخلخل کل. از آنجایی که سیمان داخل بتن با گذشت زمان به هیدراته شدن ادامه می دهد، مقاومت در برابر نفوذپذیری رطوبت بهبود می یابد.

در مورد سپتیکهای بتنی، رطوبت در تماس مداوم با بتن در واقع باعث افزایش مقاومت و دوام آن و کاهش نفوذپذیری و پتانسیل نشت آن در طول زمان می شود.

مبحث انتهایی در ارتباط با نشتی مخازن سپتیک بتنی، به ترک خوردگی مخزن اشاره می کند. به این ترتیب، بسیار مهم است که مخزن به درستی برای شرایط بارگیری پیش بینی شده طراحی شده باشد و به درستی بسترسازی و نصب شود. شرکت های تاسیساتی و مخابراتی اطمینان بالایی به بتن پیش ساخته و قابلیت استفاده از آن در سازه های ضد آب دارند.

مشخصات فنی سپتیک تانک بتنی پایپ گستر

مشخصات فنی سپتیک تانک بتنی

  • سپتیک تانک بتنی تولیدی پایپ گستر دارای میلگردهای نمره 10 در تار و میلگرد نمره 8 در پود می باشند.
  • سیمان مورد استفاده در تولید این دستگاه از نوع تیپ 5 بوده و ضد سولفات می باشد.
  • لایه بیرونی بدنه سپتیک تانک تولیدی این شرکت ایزوگام و لایه داخلی چسب بتن می باشد که این موضوع باعث عایق بندی کامل دستگاه ها می گردد.
  • عیار بتن مورد استفاده در تولید دستگاهها 300 می باشد.
  • فاصله بین میلگردهای تار درون بدنه 20 سانتی متر می باشد.
  • سپتیک تانک بتنی بی هوازی دارای “چهارپر” بمنظور تقسیم فضای داخل به چهار قسمت ته نشینی – آشغالگیری – گندزدایی و پساب خروجی می باشد.
  • “طبق” مورد استفاده جهت خورد کردن مواد جامد مورد استفاده قرار می گیرد.
  • “دیگ” این دستگاه وظیفه تجمع و هضم لجن و تخمیر فاضلاب را بر عهده دارد.
  • قابلیت تحمل بار ترافیکی، دریچه بازدید بتنی و ونت هوا از دیگر مشخصات فنی تعبیه شده در سپتیک های بتنی می باشد.

جدول مشخصات فنی سپتیک های بتنی پیش ساخته

جدول ابعاد سپتیک های بتنی

اشتراک گذاری در : share   share   share   share   share  

دیدگاه خود را وارد کنید.