پکیج تصفیه فاضلاب

پکیج تصفیه فاضلاب

پکیج تصفیه فاضلاب دستگاهی است که فاضلاب خروجی از ساختمان های اداری، مسکونی و کارخانجات صنعتی را میگیرد و طی یک فرآیند هوازی و از طریق دمیدن هوای بلوئر با دیفیوزر برای باکتری های در حال رشد این پساب را به آبی زلال و بی بو و بی رنگ تبدیل می کند.

فاضلاب چیست؟

فاضلاب مخلوط رقيقي از انواع آبهاي زائد حاصل از فعاليت انسان است كه اين فعاليتها را مي توان در امور شخصي، صنعتي، خدماتي و كشاورزي خلاصه كرد. در فاضلاب همواره مقدار آب (99.9٪) بوده و تنها (0.1٪) بقيه را ساير مواد تشكيل مي دهند. فاضلاب تازه، مايع كدر خاكستري رنگ است كه بوي زننده اي ندارد. اين فاضلاب حاوي مواد مختلفي مي باشد كه با توجه به منشأ توليد فاضلاب، نوع آنها فرق مي كند. البته بايد توجه داشت در هنگاميكه فاضلاب از صنايع رنگسازي و نساجي توليد مي شود، فاضلاب رنگي خواهد بود.

فاضلاب از هر جائيكه توليد شده باشد، با گذشت زمان اكسيژن محلول آن پايان يافته و بعد از گذشت مدت زماني متعفن خواهد شد و رنگ آن در مورد فاضلاب خانگي و شهري بطور اخص به سیاه تبديل مي شود و بوي بسيار زننده اي دارد كه بوي ناشي از توليد هيدروژن سولفيد بوده و رنگ سياه آن بخاطر تشكيل تركيب سولفيد آهن مي باشد.

پکیج تصفیه فاضلاب چیست؟

پکیج تصفیه فاضلاب به منظور تصفیه و استفاده مجدد از فاضلاب های بهداشتی- انسانی و پساب های صنعتی جهت جلوگیری از آلودگی‌های زیست محیطی و حفظ منابع آب، ساخته می شود. کمیت و کیفیت فاضلاب تولیدی و خروجی از پارامترهای اصلی در طراحی پکیج‌های تصفیه فاضلاب به شمار می رود.

کاربرد پکیج تصفیه فاضلاب عمدتا برای تصفیه فاضلاب اجتماعات کوچک شامل مجتمع های مسکونی، هتل ها، بیمارستان ها، کارخانجات، کارگاه ها، صنایع و… می باشد. مطابق استاندارد سازمان حفاظت محیط زیست پساب تصفیه شده بایستی به یکی از سه منبع پذیرنده شامل آب های سطحی و چاه جذبی تخلیه و یا در مصارف کشاورزی و آبیاری فضای سبز استفاده می گردد.

روش های تصفیه فاضلاب به سه دسته کلی فیزیکی (شامل آشغالگیر، دانه گیر، ته نشینی، فیلتراسیون و…)، شیمیایی (شامل انعقاد، لخته سازی، کلر زنی و…) و بیولوژیکی (شامل بیهوازی، انوکسیک، هوادهی گسترده (EAAS)، MBBR ،IFAS ،A2O ،SBR ،MBR ،RBC و…) تقسیم بندی می شوند.

همچنین انواع تجهیزات الکترومکانیکال مورد نیاز پکیج تصفیه فاضلاب شامل پمپ لجن کش، پمپ سانتریفیوژ، بلوئر هوا، دوزینگ پمپ، دیفیوزر هوا، تابلو برق، لوله کشی، شیرآلات و… می باشد.

سازه پکیج تصفیه فاضلاب با توجه به ظرفیت، محل اجرا و شرایط محیطی در انواع فلزی، بتنی، پلی اتیلنی، کامپوزیتی و… ساخته می شوند که به صورت مدفون در زمین، نیمه مدفون و یا روی سطح زمین اجرا می گردد.

مهمترین تجهیزات درون پکیج تصفیه فاضلاب عبارتند از : واحد متعادلساز و پمپاژ، پمپ لجن کش، شبکه آشغالگیر و دانه گیر، واحد هوادهی شامل بلوئرها و دیفیوزرها، واحد ته نشینی با صفحات لاملا، واحد پمپاژ لجن فعال برگشتی از طریق ایرلیفت، واحد ذخیره لجن مازاد، واحد نگهداری پساب شفاف و زلال

در ادامه بحث در خصوص پکیج تصفیه فاضلاب تولیدی شرکت پایپ گستر ذکر یک نکته بسیار مهم است و آن اینکه:

ما بدنه تمامی پکیج‌های تصفیه فاضلاب مورد نیاز شرکت های مختلف را از جنس GRP و یا RIGID PE یا HDPE 80 و همچنین HDPE100 تولید می نمائیم. لذا در صورت درخواست پکیج تصفیه فاضلاب از شرکت پایپ گستر این موضوع همواره مد نظر شما باشد.

سیستم تصفیه فاضلاب

مزایای پکیج تصفیه فاضلاب

این دستگاه کاربردی دارای مزایای بیشماری است که ذیلا به مهمترین آنها اشاره خواهیم نمود.

  • سرعت بالا در ساخت
  • بهره برداری آسان
  • ظاهری مناسب
  • راندمان بالا در تصفیه
  • نصب و راه اندازی ساده
  • اشغال فضای کمتر
  • سازگار با محیط زیست
  • اقتصادی و به صرفه
  • قابلیت ارتقاء و افزایش ظرفیت
  • هزینه نگهداری کمتر
  • قابلیت جا به جایی پکیج
  • عدم تولید بو
  • استفاده مجدد از پساب

مزایای پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلن نسبت به پکیج فلزی ذیلا بیان خواهد شد.

  • پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلنی نیازی به نگهداری در مقابل زنگ زدگی ندارد و گارانتی 50 سال در مقابل فرسایش و خوردگی بزرگترین مزیت آن در مقابل نمونه فلزی می باشد.
  • چون پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلنی بدون سازه محافظ می تواند درون زمین قرار گیرد فضایی که اشغال میکند نسبت به دستگاه تصفیه فاضلاب فلزی بسیار کمتر خواهد بود.
  • اسیدها و مواد قلیایی بهیچ عنوان هیچ تاثیری روی بدنه پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلنی نخواهند گذاشت لذا نگرانی از بابت پوسیدگی از داخل دستگاه نیز وجود نخواهد داشت.
  • سرعت تولید دستگاه تصفیه فاضلاب پلی اتیلن نسبت به پکیج‌های تصفیه فاضلاب فلزی بسیار بالاست. بطور مثال پکیج تصفیه فاضلاب با ظرفیت 60 مترمکعب در روز با بدنه پلی اتیلن نهایتا ظرف مدت 2 هفته قابل تولید و بهره برداری می باشد ولی پکیج فاضلاب با ظرفیت 30 متر مکعب یعنی نصف این ظرفیت حداقل 2 هفته زمان نیاز دارد تا بدنه آن آماده رنگ و سند بلاست گردد.

دستگاه تصفیه فاضلاب پایپ گستر

ضرورت و اهداف تصفيه فاضلاب

قبل از اينكه فاضلاب را به آبهاي پذيرنده دفع كنيم، بايد آنرا تصفيه كنيم تا اينكه به موارد زير برسيم:

  1. كاهش گسترش بيماريهاي عمومي بعلت وجود ميكروارگانيزمهاي بيماريزا در فاضلاب.
  2. جلوگيري از آلودگي آبهاي سطحي و زير زميني.

اين دو دليل به يكديگر وابسته بوده، چرا كه يك منبع آب آلوده مي تواند بعنوان پتانسيل عفونت نيز باشد. هر چند كه در حال حاضر و با آگاهي هر چه بيشتر مي توان گفت كه آلودگي شيميايي و ميكروبي محيط زيست براي خود طبيعت بيشتر نامطلوب بوده و بنابراين اندازه كاهش آلودگي بايد بر اساس نقطه نظرات زيست محيطي استوار باشد.

پکیج تصفیه فاضلاب فلزی

تصفيه فاضلاب بصورت مصنوعي يكي از راهكارهاي دستيابي به استانداردهاي محيط هاي پذيرنده پساب دفع شونده مي باشد. تصفيه فاضلاب، جداكردن آلاينده هاي موجود در فاضلاب كه بصورت جامد و مايع هستند مي باشد. اين كار امكان دفع نهايي اجزاء تثبيت شده فاضلاب را بدون ايجاد اثر سوء در محيط فراهم مي آورد.

در تصفيه فاضلاب اهداف زير مد نظر است:

الف – تأمين شرايط بهداشتي براي زندگي مردم

فاضلابهاي شهري هميشه داراي ميكروبهاي گوناگوني مي باشند كه قسمتي از آنها ميكروبهاي بيماريزا هستند. ورود فاضلاب تصفيه نشده به محيط زيست و منابع طبيعي آب، چه آنهائي كه روي زمين قرار دارندت و چه آنهائي كه زير زمين قرار دارند موجب آلوده شدن اين منابع به ميكروبهاي بيماريزا ميگردد و در اثر تماس انسان با اين منابع و يا مصرف آب آلوده خطر گسترش اين بيماريها بين مردم بوجود مي آيد.

ب – پاكيزه نگهداشتن محيط زيست

وارد نمودن فاضلاب تصفيه نشده به محيط زيست موجب آلودگي اين محيط شده كه علاوه بر خطرهاي مستقيمي كه براي بهداشت مردم دارد، نتايج ديگري از قبيل : ايجاد مناظر زشت، بوهاي ناخوشايند و سرانجام توليد حشرات را بهمراه دارد. اين حشرات، خود وسيله اي براي جابجا شدن ميكروبهاي بيماريزا و آلوده سازي محيط زيست با اين ميكروبها مي باشند.

ج – بازيابي فاضلاب

با توجه به اينكه مقدار نمكهاي معدني محلول در فاضلاب بمراتب كمتر از آب درياهاي آزاد مي باشد و فاضلاب جزء آبهاي شيرين و آلوده بحساب مي آيد استفاده دوباره از فاضلاب تصفيه شده بجـاي آب شيرين جهت آبياري كشاورزي بمراتب ارزانتر خواهـد بود.

تصویر پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلنی پایپ گستر با ظرفیت 80 مترمکعب در روز بیمارستان خاتم الانبیاء

پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلنی

روشهاي تصفيه فاضلاب

براي تصفيه فاضلاب روشهاي متعددي وجود دارد اين روشها شامل تصفيه فيزيكي، تصفيه شيميايي و تصفيه بيولوژيكي مي باشد. تصفيه فيزيكي شامل واحدهاي دانه گير و ته نشيني اوليه مي باشد كه مهمترين هدف آن حذف مواد قابل ته نشيني تحت تأثير نيروي ثقلی ميباشد. در تصفيه شيميايي، استفاده از مواد شيميايي در حذف آلاينده ها مورد نظر است كه به دليل ايجاد لجن زياد و گران بودن، تا حد امكان از اين روش استفاده نكرده و از ساير روشها بجاي آن بهره ميگيريم.

تصفيه بيولوژيكي كه مهمترين و پركاربردترين روش تصفيه فاضلاب مي باشد را مي توان در دو گروه كلي : 1- سيستمهاي رشد معلق 2- سيستمهاي رشد چسبيده تقسيم بندي نمود.

  • سيستمهاي رشد معلق (Suspended growth process)

مواد آلي داخل فاضلاب بصورت محلول يا معلق هستند كه وظيفه تجزيه و هضم آنها بر عهده ميكروارگانيزمها مي باشد.

چنانچه شرايطي فراهم آيد كه ميكروارگانيزمها در داخل فاضلاب معلق باشند به اصطلاح در فاز مايع با هم برخورد داده شوند و در عين حال تصفيه فاضلاب نيز انجام گيرد. به اين فرآيند رشد معلق گفته مي شود. چون كليه ميكروارگانيزمها به رشد و تكثير در محيطي مي پردازند كه همواره در آن معلق مي باشند. از فرآيندهاي اصلي تصفيه بيولوژيكي رشد معلق مي توان به :

  • فرآيند لجن فعال.
  • حوضچه هاي هوادهي
  • راكتور ناپيوسته متوالي
  • هضم هوازي لجن

اشاره كرد. از ميان اين روشها، لجن فعال فرايندي است كه بيش از همه در تصفيه فاضلاب مورد استفاده قرار ميگيرد كه مختصرا” بررسي مي شود.

قیمت پکیج تصفیه فاضلاب انسانی

روشهاي تصفيه عموما” به دو دسته هوازي و بيهوازي تقسيم مي شوند كه روشهاي تصفيه رشد معلق عموما” هوازي هستند. در سيستمهاي بي هوازي گاز متان توليد مي شود كه منبع انرژي با ارزشي است. در سيستم بي هوازي لجن كمتري توليد مي شود. هزينه هاي تأمين انرژي هوادهي در روش هوازي بيشتر از هزينه تأمين بي هوازي است. سرعت رشد ميكروارگانيزمهاي اختياري در سيستم بي هوازي كمتر است . سيستمهاي بيهوازي (ABR) حساسيت بيشتري به دما و ph دارند.

فرآيندهاي تصفيه هوازي عبارتند از:

  • لجن فعال.
  • فيلتر چكنده.
  • ديسكهاي بيولوژيكي چرخان.
  • حوضچه هاي هوادهي.
  • هضم هوازی لجن.
  • راكتور ناپيوسته متوالي.

و غيره و فرآيندهاي تصفيه بيهوازي عبارتند از:

  • سپتيک تانک.
  • فيلتر بيهوازی.
  • هضم بي هوازی لجن و غيره.

پکیج تصفیه فاضلاب

انواع پکیج تصفیه فاضلاب تولیدی در شرکت پایپ گستر:

  • پکیج تصفیه فاضلاب انسانی
  • سیستم تصفیه فاضلاب بهداشتی
  • پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی

پکیج تصفیه فاضلاب انسانی

فاضلاب تولید شده توسط فعالیت های انسانی در خانوارها مانند استحمام، شستشوی البسه، شستن ظروف، دفع زباله، سرویس بهداشتی و … فاضلاب بهداشتی – انسانی” نامیده می شود که معمولاً حاوی مقادیر بسیار کمی از آلاینده ها می باشد. اما همین مقدار کم آلاینده نیز می‌تواند تاثیر زیادی بر محیط زیست و سلامت داشته باشد. از این رو استفاده از یک سیستم تصفیه فاضلاب برای تصفیه و دفع فاضلاب بهداشتی – انسانی و خانگی که به درستی طراحی، نصب و نگهداری شده باشد موجب به حداقل رساندن این تاثیرات نامطلوب بر روی آب های سطحی و زیرزمینی خواهد شد.

 شرکت پایپ گستر مفتخر است تا با دانش روز دنیا و استفاده از تکنولوژی مدرن و کادری مجرب، اقدام به طراحی و ساخت سیستم های تصفیه فاضلاب انسانی مجموعه های مختلف نموده و بدین وسیله توانسته است تا حد زیادی مشکلات زیست محیطی کشور در زمینه آب و فاضلاب را از لیست دغدغه های کارفرمایان حذف کند. علاوه بر آن با تصفیه فاضلاب و استحصال آب قابل مصرف، کمک شایانی به بحران کم آبی و استفاده مجدد از فاضلاب تصفیه شده در زمینه کشاورزی و آبیاری فضای سبز هر مجموعه ای بنماید.

یکی از فرایندهای نوین جهت تصفیه فاضلاب انسانی فرایند لجن فعال با هوادهی گسترده (EAAS) میباشد به دلیل مزایای بسیاری که دارد سبب برتری نسبی در مقایسه با دیگر فرآیند های تصفیه می باشد.

تصویر پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلنی پایپ گستر با ظرفیت 50 مترمکعب در روز شرکت کلوچه نوشین

خرید پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلن

مراحل تصفیه فاضلاب

فاضلاب انسانی در ابتدا بوسیله لوله کشی‌های موجود در ساختمانها (لوله کاروگیت) وارد شبکه جمع آوری فاضلاب شده و در ورودی سپتیک تانک فاضلاب ابتدا از یک سبد آشغالگیر عبور داد می شود و در یک کانال دانه گیری، دانه های شن و ماسه موجود در فاضلاب حذف می گردد و بوسیله پمپ های لجن کش موجود در ایستگاه پمپاژ، به داخل پکیج تصفیه فاضلاب انسانی هدایت می شود تا در مخزن بیولوژیکی هوازی، تحت تاثیر فعالیت میکروارگانیزم های هوازی سبب حذف آلاینده های موجود در فاضلاب و کاهش BOD و COD می گردد.

در ادامه، فاضلاب وارد قسمت ته نشینی شده و لخته های لجن تشکیل شده در مخزن هوادهی تحت تاثیر نیروی جاذبه در حوضچه ته نشینی ته نشین شده و بوسیله ایرلیفت پمپ قسمت مازاد لجن به مخزن ذخیره لجن انتقال یافته ودر آنجا تا زمان تخلیه، نگهداری می شود. خروجی زلال از سرریزهای کنگره ای شکل ته نشینی وارد قسمت کلر زنی شده و پس از ضد عفونی و میکروب زدایی، از پکیج تصفیه فاضلاب انسانی خارج می شوند.

تصفیه فاضلاب انسانی به روش لجن فعال با هوادهی گسترده

فرآيند لجن يك سيستم تصفيه از نوع رشد معلق است كه مي توان آنرا در راكتورهاي اختلاط كامل يا جريان پيستوني انجام داد.

با توجه به اينكه مطالعات زيادي در خصوص تركيب روشهاي تصفيه بطور مثال لجن فعال با فيلتر چكنده و يا سيستم هاي هوازي، صورت گرفته اما كاربرد سيستم تركيبي سپتيك تانك با ديسكهاي بيولوژيكي چرخان در مطالعات و بخصوص در داخل كشور ديده نشده. لذا ضرورت تحقيق در اين زمينه امري كاملا” اجتناب ناپذير است.

به دلیل مزایای پکیج‌های تصفیه فاضلاب انسانی شرکت پایپ گستر، امروزه در تمامی کشور های توسعه یافته و در حال توسعه و حتی در کشورهای جنگ زده ای چون افغانستان و عراق و آذربایجان نیز از این پکیج‌ها استفاده می گردد و این کشورها از مشتریان پکیج‌های تصفیه فاضلاب تولیدی شرکت های ایرانی می باشند.

مزایای پکیج تصفیه فاضلاب انسانی

  • قابلیت تغییر مکان پکیج تصفیه فاضلاب انسانی حتی پس از نصب
  • امکان ارتقاء ظرفیت در دوران بهره برداری
  • استفاده از پساب خروجی از پکیج تصفیه فاضلاب برای کشاورزی و آبیاری فضای سبز
  • کارایی مناسب و اخذ تائیدیه استاندارد سازمان حفاظت محیط زیست
  • عملکرد بدون ایجاد بو و آلودگی های زیست محیطی
  • ساخت سریع و آسان

تصویر پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلنی پایپ گستر با ظرفیت 65 مترمکعب در روز شرکت نیشکر هفت تپه

پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی

کاربردهای متداول پکیج تصفیه فاضلاب انسانی – بهداشتی

در مورد کاربری پکیج تصفیه فاضلاب باید خاطر نشان کرد که هر نوع جامعه انسانی کوچک همچون موارد زیر را شامل میشود:

  1. تصفیه فاضلاب شهرک های مسکونی
  2. تصفیه فاضلاب کمپ های نظامی، کارگری و….
  3. تصفیه فاضلاب شهرهای دور افتاده و روستاها
  4. تصفیه فاضلاب پالایشگاه ها و پتروشیمی ها در هنگان شستشوی تجهیزات در زمان اورهال کردن سیستم
  5. دستگاه تصفیه فاضلاب بمنظور تصفیه فاضلاب هتل ها
  6. سیستم تصفیه فاضلاب بمنظور تصفیه فاضلاب بیمارستان ها

شرکت پایپ گستر آماده ارائه خدمات مشاوره فنی و مالی در خصوص طراحی، ساخت، نصب، راه اندازی و بهره برداری پکیج‌های تصفیه فاضلاب می باشد.

یکی از مهم ترین بخش ها در پکیج تصفیه فاضلاب، واحد هوادهی می باشد. این موضوع بطرق مختلفی انجام میگیرد. برخی از سیستم های تصفبه فاضلاب مبتنی بر سیستم هوادهی سطحی هستند و برخی هوادهی عمقی.

هوادهی چیست؟

هوادهی یک روش مکانیکی جهت حل کردن هوا (اکسیژن) در آب به شمار می‌رود. هوادهی، معمولاً به عنوان اولین مرحله در تصفیه خانه فاضلاب استفاده می‌شود.

کاربرد هوادهی در پکیج تصفیه فاضلاب

  1. حذف CO2 , CH4 , H2S مواد آلی فرار
    معمولاً در تصفیه‌خانه‌های فاضلاب و در مقیاس کوچک تر یعنی پکیج تصفیه فاضلاب این مواد وجود دارند که با قرار دادن یک واحد هوادهی اقدام به حذف این مواد می‌کنیم. در واقع مواد فوق در تماس با اکسیژن به مواد بهتری تبدیل می‌شوند.
  2. حذف عوامل بو و مزه
    با توجه به اینکه عامل بوجود آورنده‌ی بو در آب حل شدن برخی گازها در آب است و عامل مزه نیز حل شدن برخی یون‌ها در آب است لذا با هوادهی مواد مذکور با اکسیژن واکنش داده و از آب خارج می‌شوند.

عوامل مؤثر در هوادهی درون پکیج تصفیه فاضلاب عبارتند از:

  • نسبت سطح به حجم
  • نسبت سطح به حجم بیشتر
  • راندمان هوادهی بهتر
  • زمان تماس بین سیال و هوا

روش‌های ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻫﻮادهی پکیج تصفیه فاضلاب

در ﺗﻤﺎم روش‌های ﻫﻮادﻫﻲ، ﻛﻪ فوقا ﺗﻮﺿﻴﺢ داده شد ﺑﻴﺸﺘﺮ دو ﻋﺎﻣﻞ ﻣﺪت ﻫﻮادﻫﻲ و ﺗﻨﺎﺳﺐ در نظر گرفته می‌شود. ﻫﻮادﻫﻲ ﻣﻌﻤﻮﻻً ﺑﻪ دو روش ﺑﻪ ﺣﺮﻛﺖ در آوردن آب و ﺗﺰرﻳﻖ ﻫﻮا ﺑﻪ داﺧﻞ آب اﻧﺠﺎم ﻣﻲﭘﺬﻳﺮد و ﺑﺮ اﺳﺎس ﺷﺮاﻳﻂ ﻣﻮﺟﻮد ﺑﺎﻳﺪ روش آن اﻧﺘﺨﺎب ﮔﺮدد.

  • ﻫﻮادﻫﻲ فاضلاب درون پکیج تصفیه فاضلاب ﺑﺎ ﺑﻪ ﺣﺮﻛﺖ درآوردن پساب فاضلاب
  • هوادهی که هوا را در معرض فاضلاب قرار می‌دهد.
اشتراک گذاری در : share   share   share   share   share  

دیدگاه خود را وارد کنید.