لوله کاروگیت

لوله کاروگیت

لوله کاروگیت فاضلابی (لوله دوجداره فاضلابی، آکاردئونی، شیاردار، موجدار یا لوله راه راه داخل زرد) یکی از قدرتمندترین، پرکاربردترین و کاراترین لوله‌ها در حوزه آب و فاضلاب در سراسر دنیا بشمار می‌رود. کارفرمایان در سراسر جهان همواره نگاه ویژه‌ای به انواع لوله کاروگیت داشته‌اند. چرا که ماندگاری و طول عمر بسیار، منعطف بودن، سبکی وزن و ایستایی و مقاومت قابل توجه در برابر ضربات و اسیدهای خورنده (سیالات شیمیایی)، همه و همه از جمله ویژگیهای شدیداَ مثبت این مدل لوله‌ها محسوب میشود.

لوله کاروگیت چیست؟

کاروگیت (Carogit pipe) در زبان لاتین به معنای موجدار است. این مفهوم البته در بدنه این تجهیزات به خوبی مشخص است و لوله کاروگیت (یا همان لوله فاضلابی دوجداره) دارای سطحی موجدار می‌باشد که قابلیت انعطاف سازی گسترده‌ای نیز دارد؛ بطوریکه برای صنایع و پروژه‌های مختلف، از سایزهای 110 الی 4000 میلیمتر قابلیت تولید خواهد داشت. از لوله‌های پلی اتیلنی دوجداره در راستای جمع آوری و انتقال آبهای سطحی و فاضلاب استفاده میشود.

البته لوله‌های معمولی نیز قابلیت انتقال فاضلاب را با دردسرهای فراوان دارند؛ با این وجود این سوال پیش می‌آید که پس «هدف از تولید انواع لوله کاروگیت چیست؟!». در پاسخ به این سوال میتوان گفت که هدف از طراحی و تولید لوله کاروگیت پارامترهایی چون:

  • افزایش مقاومت استاتیکی
  • افزایش مقاومت مکانیک
  • سفتی حلقوی (Ring Stiffness)

می‌باشد. البته «ایستادگی در برابر زبری نسبی درون لوله‌های انتقال فاصلاب» یکی دیگر از اهداف طراحی این لوله‌ها می‌باشد؛ چرا که فاضلابها همواره دارای ذرات و مواد جامدی هستند که با جریانشان حمل و انتقال می‌یابد. از همین رو با علم بر اینکه جریان فاضلاب حاوی مواد جامد می‌باشد، کاهش زبری نسبی موجب کاهش چشمگیر رسوب گذاری فاضلاب میگردد. لازم به ذکر است که این مسئله به کاهش خطر گرفتگی و هزینه‌های نگهداری شبکه جمع آوری فاضلاب منجر میشود.

لوله کاروگیت چیست؟

مشخصات فنی لوله‌های کاروگیت فاضلابی

علاوه بر موجدار بودن (حالت حلقه حلقه) رویه‌ی این لوله که بدان اشاره شد، سطح داخلی لوله کاروگیت کاملاَ صاف و صیقلی می‌باشد تا به عبور راحت مواد جامد فاضلابی کمک کند. البته که بسته به نوع طراحی، سطح بیرونی این لوله میتواند کنگره دار نیز باشد.

بد نیست بدانید که لوله کاروگیت در بازار و در میان صاحبان صنایع با نامهای دیگری نظیر: «لوله فاضلابی شیاردار»، «لوله آکاردئونی» و البته «لوله دوجدارخ فاضلابی» شناخته میشود. سطح بیرونی کاروگیت یا همان لوله پلی اتینی دوجداره سیاه رنگ می‌باشد. همچنین رنگ سطح داخلی و لبه‌ی آن زرد یا آبی رنگ است. البته این تفاوت رنگی نیز دلایل جالب و خاص خود را دارد. در حقیقت این لایه‌های درونی آبی و یا اکثراَ زرد رنگ، به کارشناسان کمک میکند تا در زمان ویدئومتری و همچنین تست اوالیتی (تست نشت آب)، به نتایج مطلوب خود راحت‌تر دست پیدا نمایند.

لوله پلی اتیلن دوجداره فاضلابی

تاریخچه پیدایش لوله‌های کاروگیت

لوله‌های کاروگیت به دنبال اختراع ماشینهای اکستروژن در آلمان برای اولین بار در سال 1967 در اوهایو و کالیفرنیا به صورت تجاری تولید و نصب شد. لوله گذاری با پلی اتیلن، پلی وینیل کلراید یا پلی پروپیلن انجام می‌شد. رنگدانه‌های رنگی (به عنوان مثال، کربن سیاه) برای محافظت در برابر اشعه ماورا بنفش اضافه شد و از این طریق اکثر لوله‌ها از پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) ساخته شده‌اند.

استفاده از اصول مهندسی برای طراحی لوله کاروگیت و ارزیابی مواد و روشهای استاندارد آزمایش برای این لوله‌ها مجاز است. روشهای آزمایش انحراف به طور گسترده‌ای برای طراحی و کنترل کیفیت لوله کاروگیت استفاده میشود.

مزایای لوله کاروگیت

شاید جذابترین بخش این محتوا، پرداختن به دنیای بسیار گسترده‌ی مزایای لوله فاضلابی دوجداره باشد. مزایایی که آنچنان گسترده‌اند که تمامی ندارد و در این بخش تنها به مهمترین آنها خواهیم پرداخت. شاید پس از مطالعه این حجم از ویژگیهای گسترده و جذاب لوله کاروگیت، درک این مسئله راحت تر باشد که چرا انواع لوله‌های کاروگیت، به عنوان محبوب‌ترین و کاراترین ابزار انتقال فاضلاب شناخته شده است.

مزایای لوله کاروگیت

از جمله این مزایای گسترده لوله کاروگیت میتوان به فاکتورهای زیر اشاره داشت:

  • کاهش هزینه‌های پروژه‌ها: سبکی، قیمت خوب، عدم نشتی و ماندگاری بالا، همگی عواملی هستند که برای پروژه‌هایی با مقیاس بالا، میتواند شدیداَ موثر باشد. در واقع این کاهش هزینه‌ها، مستقیماَ به معنای افزایش سود قطعی پروژه است.
  • فلکسیبل: منعطف بودن قابل توجه و خاصیت ویژه فنری لوله کاروگیت دوجداره همواره زبانزد است.
  • ظاهر: به لحاظ شکلی، این لوله‌ها دارای ظاهر مناسب و شکیلی هستند.
  • سهولت در اجرا: مراحل نصب و اجرای لوله فاضلابی دوجداره به سادگی انجام میپذیرد و همچنین دسترسی به این محصول برای خرید بسیار راحت است. البته پیشنهاد میشود حتمـــــاَ به سراغ شرکتهای معتبر بروید!
  • عدم نشتی: این لوله‌ها به صورت کامل آب بندی میشوند و هیچگونه نشتی در انها رخ نمیدهد. این ویژگی بخصوص برای محیطهای تر که دائماَ با رطوبت بالا و آب سر و کله میزنند، بسیار مفید خواهد بود.
  • اتصالات: دست کارفرمایان برای انتخاب نوع اتصالات این لوله‌ها باز خواهد بود. البته عمدتاَ از کوپلرها و به صورت نر و مادگی برای این لوله‌ها استفاده میشود.

کاروگیت فاضلابی شیاردار

  • ایستادگی حرارتی: لوله دوجداره فاضلابی قابلیت تحمل دما تا مثبت 50 و منفی 70 درجه سانتیگراد را داراست.
  • مقاوم در برابر عوامل محیطی: لوله دوجداره فاضلابی در مقابل گرد و غبار و ذرات خاک مقاوم است. همچنین مقاومت ویژه‌ای در مقابله با انواع فشار، اشعه ماوراء بنفش خورشید، میکروارگانیسم‌ها، مواد خورنده اسیدی و بازی و تعویض سرما و گرمای شدید (ایجاد شرایط دمایی متفاوت و نابهنگام) دارد.
  • مقاومت در برابر ضربه و لرزش: یکی از مهمترین ویژگیهای لوله کاروگیت، مقاومت قابل توجه در برابر ضربه، فشار و همچنین تکانه‌های شدید است. این تکانه‌ها میتواند شامل حتی موارد زمین لرزه نیز باشد.
  • مناسب برای زیرسازی جاده‌ها: از این تجهیزات در سایزهای مختلف به منظور زیرسازی جاده‌ها و بزرگراه‌ها استفاده میشود. لوله فاضلابی دوجداره به شدت مستحکم است. از همین رو تمامی بارهای مرده و زنده وارده از سوی سطح و زیر لاستیک ماشین‌های عبوری را خوبی تحمل میکند. همچنین قابلیت تحمل فشارهای زیرسطحی را نیز به شکل مطلوبی داراست.
  • انتقال مناسب فشار: مقاومت در برابر فشار داخلی؛ به طوریکه هر فشار وارد آمده به راحتی به زمین انتقال می‌یابد.
  • سازگاری با اقلیمهای متنوع: مناسب برای تمامی اقلیم‌ها؛ به سبب امکان تحمل ویژه سرما و گرمای هوا
  • مقاومت خمشی: لوله کاروگیت در مقابل انواع خمیدگی و برداشتن ترک کاملاَ مقاوم هست.

مزایای این لوله‌های بسیار بسیار زیاد است. اما به صورت اجمالی میتوان به موارد زیر اشاره داشت:

دارای وزن پایین نسبت به سایر لوله‌ها، تحمل بار بسیار بالا، کاملا مقاوم در برابر انواع اسیدها، مقاومت تا دمای منفی 70 درجه سانتیگراد، آسان بودن نصب، مقاوم در برابر فشارهای موجود مثل انواع خودروها و…

حمل و نصب لوله‌های کاروگیت

این لوله‌ها به لحاظهای اجرایی و پوششی نیز دارای مزایای گسترده‌ای هستند:

  • سرعت در اجرا: فرآیند نصب و اجرای این لوله‌ها بسیار پرسرعت انجام میشود.
  • عدم تغییر رنگ: لوله کاروگیت دارای خواص تغییر رنگ و فاسد شدن نمی‌باشد.
  • کاربردهای گسترده: از لوله کاروگیت به عنوان یک کانال زیرزمینی و لوله انتقالی فاضلاب برای کاربری‌ها و پروژه‌های گوناگونی بهره گرفته میشود.
  • خاصیت هیدرولیکی: ضریب اصطکاک پایین و دارای خاصیت هیدرولیکی قابل توجه
  • ماندگاری: کاروگیت از عمر و مانایی قابل توجهی برخوردار است.
  • امکان بازیافت: لوله کاروگیت در انواع و اقسام مدلهای خود دارای قابلیت بازیافت پذیری است. درواقع با عمل بازیافت، این تجهیزات امکان بازشگت به طبیعت را دارند. و در نتیجه حداقل آسیب ممکن به طبیعت و محیط زیست وارد خواهد شد.
  • سبک وزنی: انواع لوله فاضلابی دوجداره بسیار سبک وزن است. این خاصیت آنجایی بیشتر اهمیت دارد که انتقال این لوله‌ها به پروژه‌های صعب العبور یا مقاصد دور و نزدیک را آسان تر می‌سازد.
  • مقاومت شیمیایی: به سبب تولید لوله کاروگیت از متریالهای قدرتمندی چون پلی پروپیلن و به خصوص پلی اتیلن، این لوله‌ها دارای مقاومت ویژه‌ای در برابر خورندگیهای اسیدی و بازی، تابش شدید و اشعه فرابنفش خورشید، انواع ساییده شدن و ضربه، باکتریها و سیالات قلیایی و… هستند.
  • مانعی برای رسوب: عدم رسوب پذیری لوله‌های کاروگیت و سطح منهول پلی اتیلن
  • کاربردهای غیرفاضلابی: کاروگیت برای موارد غیر فاضلابی نیز مناسب است. در واقع این محصول به منظور استفاده در شبکه‌‌های جمع‌ آوری آبهای سطحی و آب باران و همچنین آبیاری باغها و مزارع کشاورزی کاملاَ قابل قبول است.

انواع لوله اسپیرال کاروگیت و کاروگیت معمولی، امکان تولید با سرعت بسیار بالایی را دارند. سرعت ساخت این لوله‌های خاص و کاربردی آنچنان بالاست که میتوان در شبانه روز با یک خط، بیش از 120 متر از این تجهیزات را تولید نمود. همچنین همانطور که پیشتر نیز عنوان شد این لوله بسیار راحت نصب میشوند. چرا که علاوه بر وزن مناسب، دارای اتصالات از پیش آماده و تکمیلی هستند.

معایب لوله کاروگیت

برخلاف دارا بودن مزایای بسیار گسترده، این لوله‌های شیاردار دارای معایب چندانی نمی‌باشند. از جمله معایب محدود انواع لوله فاضلابی دوجداره میتوان به:

  • گرانی لوله کاروگیت در قیاس با لوله پلیکا برای موارد ساختمانی
  • و عدم تحمل فشارهای داخلی (تا حداکثر 1.5 بار)

اشاره نمود. البته که در هر دو مورد نیز توجیهات خاصی وجود داردر. اول آنکه این لوله‌ها معمولاَ برای موارد ساختمانی استفاده نمیشوند. و دوم اینکه این لوله‌های بیشتر برای مقاومت در برابر فشارهای بیرونی کاربرد دارند؛ و نه فشارهای داخلی!

کاربردهای لوله کاروگیت

کاربردهای لوله شیاردار فاضلابی

لوله کاروگیت فاضلابی در سیستمهای زیرزمینی، حوضچه‌ها و تالابها مورد استفاده قرار می‌گیرد و از مقاومت شیمیایی بسیار بالایی برخوردار است. همچنین مهمتر از همه، از این خطوط لوله به جهت جمع اوری شیرابه‌های فاضلاب استفاده میشود.

اما از این لوله‌ها در کاربریهای صنعت و معدن نیز استفاده میشود. جالب است بدانید که از شیوه‌ای با نام «هیپ لیچینگ» به منظور بازیابی رسوبات درجه پایین مس، طلا و نقره استفاده میشود. در این شیوه، اگر محلول سیانید روی خاکی که حاوی طلا یا نقره است اسپری شود، قابلیت تبدیل مواد معدنی به یک ترکیب شیمیایی دیگر را خواهد داشت. از همین رو، این محلول از طریق لوله‌های کاروگیت در یک سیستم زهکشی فرعی متشکل از لوله سوراخ دار جمع‌آوری می‌شود و به مخزن‌ها منتقل می‌شود. لوله کاروگیت H.D.PE با توجه به عدم خوردگی اسیدی و شیمیایی، به شدت برای این روشها کاربردی میباشد.

مراحل تولید لوله پلی اتیلن فاضلابی

فارغ از مزایای بینهایت گسترده‌ی انواع لوله فاضلابی دوجداره، این تجهیزات دارای کاربردهای فراوانی نیز هستند. در ادامه به برخی از کاربردهای فراوان صنعتی و غیرصنعتی این محصولات اشاره خواهیم نمود. مواردی از جمله:

  • استفاده برای سیستم آبیاری باغات، مزارع و گلخانه‌ها
  • قابلیت حفاظت از شیرآلات تکنولوژیها و سیستمهای متنوع آبیاری
  • استفاده برای جمع آوری، نگهداری و انتقال مواد فاضلابی و سیالات اسیدی خورنده
  • جمع آوری و انتقال آبهای سطحی برای پروژه‌هایی همچون زیرسازی پلها، زهکشی جاده‌ای و پروژه‌های زیرزمینی
  • امکان هدایت آبراهه‌ها و تعیین مسیر کابلها و سیمهای مخابرات و برق
  • امکان بهره گیری برای سیستمهای انتقال مواد صنعتی و همچنین تاسیسات تصفیه آب

نصب لوله کاروگیت

  • قابلیت استفاده در معابر آدم رو
  • قابلیت استفاده برای پروژه‌ها ساختمانی بزرگ و کوچک؛ چه در داخل بنا چه محوطه سازی. (البته استفاده از لوله کاروگیت برای درون ساختمان فقط و فقط برای موارد نادر اتفاق می‌افتد.)
  • مناسب برای شبکه‌های آبرسانی کوچک و بزرگ
  • مناسب به منظور استفاده در سیستم‌های انتقال آب ثقلی و سیستم‌های تقسیم کننده آب

تفاوت لوله کاروگیت و لوله پلیکا

مقیسه لوله پلیکا و لوله کاروگیت

هر دو گونه‌ی لوله پلیکا و کاروگیت به منظور جمع آوری و انتقال فاضلاب مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این تفاوت اساسی که لوله کاروگیت عمدتاَ برای انتقال فاضلابهای محوطه‌ها و فضاهای باز پروژه‌ای استفاده میشود. با این تفاوت که از لوله پلیکا بیشتر برای جمع آوری و انتقال فاضلابهای درون خانه و ساختمان بهره گرفته میشود. البته در موارد بسیار بسیار کم و محدودی، از پلیکا برای فاضلاب محوطه‌ای و از لوله فاضلابی دوجداره نیز برای درون ساختمان استفاده میشود.

میزان تحمل فشار لوله‌های پلی اتیلن دوجداره

 این لوله‌ها بایستی قادر باشند تا فشارهای 16، 31.5 و 64 کیلو نیوتن را به خوبی تحمل کنند. البته که بر طبق استانداردها این محصولات بایستی قدرت تحمل حداقل ۳۱٫۵ کیلونیوتون بر متر مربع را به شکل مقاومت مکانیکی داشته باشند. ناگفته نماند که استحکام انواع لوله پلی اتیلنی دوجداره تابع عواملی چون:

  • نوع خاک بستر
  • چگونگی کیفیت بسترسازی برای نصب لوله
  • و البته تراکم خاک

بستگی دارد. این لوله‌ها قادرند تا در زمان افزایش قابل توجه فشردگی و تراکم خاک، فشارهای وارده را به خوبی به خاک منتقل کنند. از این رو است که این لوله‌ها قابلیت تحمل فشارهای بالایی را دارند. گرچه که این موضوع در لوله‌های بتنی، تنها با تحمل فشارهای خود لوله فراهم است.

نصب لوله پلی اتیلن فاضلابی در پروژه راهسازی جاده

سایزبندی لوله کاروگیت

لوله کاروگیت تولیدی کارخانه پایپ گستر دارای کامل‌ترین مجموعه در بحث سایزبندی است. چرا که از سایز 4 اینچ آغاز و تا سایز 3000 میلیمتر معادل قطر دهنه 3 متر تولید میگردد. سایزبندی لوله کاروگیت شرکت پایپ گستر به شرح زیر است:

  • لوله دوجداره فاضلابی با قطر داخلی 110 میلیمتر: این سایز به لوله کاروگیت 110 معروف است. در کشورهایی مثل ترکمنستان این سایز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • لوله کاروگیت با قطر داخلی 125 میلیمتر: این سایز در بازار به سایز کاروگیت 125 معروف است. همچنین برخی از شرکتهای تولید کننده از این سایز به لوله کاروگیت 5 اینچ یاد میکنند.
  • لوله فاضلاب پلی اتیلن با قطر داخلی 160mm: بدین معنی که قطر داخلی این سایز 16 سانتیمتر می‌باشد. لوله 160 کاروگیت یکی از پرمصرف‌ترین سایزها است. لوله کاروگیت 160 دارای مقاومت حلقوی 8 یا 16 یا 31.5 و یا 64 کیلو نیوتن در کارخانجات پایپ گستر قابل تولید است. این مدل بصورت کوپلر سرخود تولید و روانه بازار میشود. توصیه میشود که به قیمت واشر این مدل نیز به هنگام خرید توجه داشته باشید.

لوله دوجداره فاضلابی

  • لوله کاروگیت پلی اتیلنی با سایز 200 میلیمتر

لوله سایز 200 یا 8 اینچ، یکی از پرمصرف‌ترین لوله‌های فاضلابی مورد استفاده در سطح ایران است. فیمت لوله سایز 200 میلیمتر کاروگیت گاهاَ متفاوت است. چرا که قیمت این لوله میتواند از 12 هزار تومان آغاز و تا 31 هزار تومان ادامه یابد.

ضخامت بدنه لوله کاروگیت 200 میلیمتر بالغ بر 22 میلیمتر است. یعنی سایز بیرونی معادل 244 میلیمتر خواهد شد. میزان خاکی که این مدل لوله تحمل خواهد نمود تا 15 متر از تاج لوله کاروگیت است. در حقیقت در این عمق حتما می‌بایست 64 کیلونیوتن بر متر مربع مقاومت حلقوی داشته باشد. لازم به ذکر است که LONG TERM RING STIFNESS باید بیش از 64 کیلو نیوتن بر متر مربع باشد و نه مقاومت حلقوی کوتاه مدت!

این لوله در شاخه‌های 3 متری، 6 متری و یا 12 متری در بازار در دسترس می‌باشد.

لوله کاروگیت سایز 200

  • لوله کاروگیت فاضلاب با قطر داخلی 250 میلیمتر

این لوله دارای قطر داخلی 250 و قطر خارجی 294 میلیمتر است. همچنین قدرت تحمل بار ترافیک و خاک تا عمقهای مختلف را بسته به مقاومت حلقوی مورد نیاز، خواهد داشت. (اعم از 16، 31.5 کیلو نیوتن و 64 کیلونیوتن). مدل سایز 250 میلیمتر در شاخه‌های 3، 6 و 12 متری ساخته میشود. بد نیست بدانید که اتصالات لوله کاروگیت این مدل، به 2 شکل «کوپلر سرخود» و «کوپلر جدا» تولید میشود. نکته جالب مربوط میزان ظرفیت تولید این سایز است. ظرفیت تولید این لوله پایپ گستر در خط تولید، معادل 3 کیلومتر در روز می‌باشد!

البته به انحراف معیار این سایز توجه داشته باشید. بدلیل انحراف معیار خط تولید لوله کاروگیت سایز 250 میلیمتر، قطر خارجی این لوله گاهاَ تا 300 میلیمتر نیز خواهد رسید. از همین رو دقت کنید چنانچه میخواهید بصورت تلسکوپی، سایز 250 را در لوله کاروگیت 300 بارگیری کنید، ممکن است دچار مشکل شوید. چرا که امکان عدم بارگیری وجود خواهد داشت!

  • لوله کاروگیت با قطر داخلی 300 میلیمتر

این مدل با قطر داخلی 300 و قطر خارجی 349 میلیمتر در دسترس خواهد بود. لوله کاروگیت سایز 300 میلیمتر، دارای مقاومت مکانیکی 4کیلونیوتن بر مترمربع تا 63 کیلو نیوتن بر متر مربع است. همچنین یکی از پرکاربردترین سایزهای کاروگیت در سطح ایران و جهان است. موارد استفاده از سایز لوله 300 میلیمتر با مقاومت مکانیکی 8 کیلونیوتن نیز بسیار گسترده است. از این مدل بیشتر در ساخت لوله غلاف (لوله غلاف سیم برق در زیر زمین یا لوله غلاف فیبرنوری در مخابرات) و… استفاده میشود.

همچنین لوله‌های سایز 300 میلیمتر کاروگیت با مقاومت مکانیکی 16 کیلو نیوتن بر مترمربع نیز موجود است. از این مدل در انتقال فاضلاب بصورت ثقلی با عمق دفن نهایتا 2 متر استفاده میشود. به شرط آنکه تردد ترافیک روی لوله کارگیت وجود نداشته باشد. و البته مدل دیگر، لوله کاروگیت 300 با مقاومت مکانیکی 31.5 کیلو نیوتن است. این نوع لوله به عنوان استاندارد در ایران و سایر نقاط جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین در اغلب پروژه‌ها به منظور انتقال آب بصورت ثقلی کاربرد داد. از جمله دیگر کاربردهای آن، استفاده به عنوان شبکه جمع آوری فاضلاب در عمق دفن 1 تا 6 متر با ترافیک روی لوله و یا بدون ترافیک روی لوله‌های کاروگیت است.

نهایتاَ به لوله‌های سایز 300 کاروگیت با مقاومت 63 کیلو نیوتن خواهیم رسید. طراحی و تولید این مدل برای عمق دفن بیش از 6 متر صورت میگیرد.

  • لوله کاروگیت با قطر داخلی 315 میلیمتر و قطر خارجی 360 میلیمتر

لوله کاروگیت سایز 315 یکی دیگر از سایزهای پرمصرف لوله دوجداره پلی اتیلن فاضلابی است. سایز 315 کاروگیت یا اسپیرال، با مقاومت مکانیکی 8 تا 63 کیلونیوتن بر مترمربع تولید میگردد. سرعت خط تولید لوله سایز 315 میلیمتر در روز معادل 2400 متر می‌باشد. نکته‌ای که موجب شده است پایپ گستر سرآمد تمامی شرکتهای تولید کننده لوله کاروگیت باشد.

مدل سایز 315 میلیمتر میتواند دارای مستربچ ایرانی و کره‌ای باشد. با این تفاوت که مستربچ کره‌ای بدلیل مقاومت بیشتر در مقابل اشعه یو وی و سطح صیقلی تر، دارای قیمت بالاتری نسبت به مستر بچ ایرانی خواهد بو.

ساخت منهول از لوله کاروگیت ارزان

لوله کاروگیت 315 با مقاومت مکانیکی 31.5 کیلو نیوتن بر متر مربع، همواره دارای تقاضای بسیاری است. به همین علت این کالا در انبار شرکت پایپ گستر همواره موجود می‌باشد. به معنای دقیقتر، اگر نیاز به مقدار 4 کیلومتر لوله سایز 315 داشته باشید، بلافاصله میتوانید پس از انجام تسویه حساب با قسمت مالی شرکت و ارائه آن به واحد ترخیص کالا، اقدام به بارگیری آنی نمایید. بطور کلی ضخامت بدنه سایز 315 با مقاومت مکانیکی 31.5 کیلو نیوتن بر متر مربع، حدودا 23 میلیمتر است. همچنین تا عمق 6 متر از تاج لوله، قابل دفن زیر خاک است.

بد نیست بدانید که کشور ترکمنستان دارای نوع طراحی خاصی برای انتقال فاضلاب و شبکه فاضلاب است. از همین رو دارای بیشترین تقاضا در این سایز لوله پلی اتیلنی دوجداره فاضلابی می‌باشد. لوله‌های سایز 315 کاروگیت در سال 95 به مقدار 80 کیلومتر توسط این شرکت تولید و به شرکتهای واسطه جهت انتقال به ترکمنستان تحویل گردید.

  • لوله کاروگیت با سایز داخلی 350 میلیمتر و قطر خارجی 410 میلیمتر

لوله کاروگیت 350 یکی از کم مصرف‌ترین انواع لوله‌های دوجداره فاضلابی می‌باشد. این سایز در کشور ایران صرفاَ برای شرکتهایی با درخواست بیش از 5 هزار متر، تولید میشود. در ترکمنستان این سایز لوله دوجداره فاضلابی دارای درخواست بسیار زیادی است. از همین رو این شرکت در چندین نوبت برای شرکتهای ترکمنستانی پس از اخذ سفارش، نسبت به تولید لوله 350 میلیمتر اقدام نموده است.

مواد اولیه این نوع لوله دوجداره فاضلابی دوجداره، EX3 پتروشیمی امیرکبیر یا اراک می‌باشد. همچنین گرید این مواد HDPE100 و HDPE80 می‌باشد. وزن لوله کاروگیت سایز 350 میلیمتر (35 سانتیمتر) برای هر متر، بسته به مقاومت مکانیکی مورد نیاز تغییر می‌نماید. قیمت این سایز از لوله‌های کاروگیتی نیز همانند دیگر مدلها، وابستگی کامل به مقاومت مکانیکی آنها دارد. هر مقدار مقاومت مکانیکی لوله کاروگیت پایینتر باشد، وزن آن کمتر است. در نتیجه قیمت لوله کاروگیت پایین تر خواهد بود!

لوله کاروگیت با استفاده از روشها و تجهیزات مشابه با سایر لوله‌های پلاستیکی قابل نصب می‌باشند. اما لوله‌های پلی اتیلن تکجداره به اندازه کافی انعطاف پذیرند که نصب آسان و به صرفه‌تری را فراهم میکنند.

عرض ترانشه در تاج لوله باید در حد ممکن باریک باشد؛ ولی نباید کمتر از قطر خارجی لوله، به اضافه‌ی 300mm باشد. این محاسبه به این دلیل انجام میشود تا امکان متراکم نمودن مواد خاکریزی کناری وجود داشته باشد. همچنین کف ترانشه حفر شده باید صاف و عاری از سنگهای تیز که باعث سایش سطح لوله میگردد، باشد. در غیر اینصورت به مواد خاص بستر سازی برای دفن لوله، لزوماَ نیاز است. اگر به دلیل تابش آفتاب، دمای لوله به طور محسوسی بالاتر از دمای ترانشه باشد، لوله باید قبل از خاکریزی نهایی اندکی پوشانده شود.

  • لوله پلی اتیلن فاضلابی دوجداره 400

این مدل لوله‌های فاضلابی کاروگیتی، دارای سایز داخلی 400 میلیمتر (40 سانتیمتر) هستند. همچنین دارای قطر خارجی 468 میلیمتر میباشند. بایستی بدانید که این مدل لوله به شدت در انتقال فاضلاب و استفاده بجای جوی آب کاربرد دارد. به همین دلیل از میزان تقاضای بسیار بالایی برخوردار می‌باشد. قیمت لوله کاروگیت 400 نیز همچون انواع سایزهای دیگر، تابع میزان بار مرده‌ای است که روی لوله خواهد آمد. همچنین ترکیب استفاده از گرانول و مواد اولیه EX3 نیز پارامتر مهمی در تعیین قیمت لوله 400 کاروگیتی میباشد.

  • لوله کاروگیت 500 میلیمتر

این مدل با نام لوله 20 اینچ کاروگیتی نیز شناخته میشود و واقع جزء اولین سایزهایی است که میتواند بصورت کاروگیت یا اسپیرال و یا کاروگیت – اسپیرال تولید گردد. لوله کاروگیت 500 میلیمتر میتواند با مقاومت مکانیکی 4 کیلو نیوتن بر متر مربع تا مقاومت مکانیکی 128 کیلونیوتن بر مترمربع تولید میگردد. لوله اسپیرال 500 نسبت به نوع کاروگیتی آن در همین سایز، دارای کاربرد بیشتری است. اما قیمت ارزانتر مدل کاروگیتی در قیاس با مدل اسپیرال در همین سایز، موجب شده است تا کارفرمایان برای تهیه مدل کاروگیتی سایز 500 اقدام به خرید کنند.

مواد اولیه مصرفی این شرکت اصولاَ از بهترین و مرغوب‌ترین مواد پتروشیمی شازند تهیه میگردد. خط تولید پایپ گستر، بدلیل استفاده از چیلر و کولینگ تاور دارای کمترین انحراف معیار در قطر خارجی است. میزان خاکی که میتواند روی لوله کاروگیت 500 ریخته شود، در دو مقاومت قابل بررسی است:

در لوله‌های با مقاومت مکانیمی 4 کیلو نیوتن، این مقدار میتواند 20 سانتیمتر باشد. همچنین میتواند تا 13 متر برای لوله با مقاومت مکانیکی 128 کیلونیوتن ادامه داشته باشد.

تولید کننده لوله کاروگیت سایز بزرگ

  • لوله کاروگیت 600 میلیمتر

لوله سایز 600 معروف به لوله کاروگیت 24 اینچ نیز می‌باشد. این مدل با ظاهری شیاردار و قسمت داخلی صاف با مستربچ، به رنگهای زرد یا نارنجی و یا آبی و بعضا مشکی بصورت کوپلر سرخود و دارای واشر یا بدون کوپلر و بصورت کوپلر مجزا در شاخه‌های 6 و 12 متری و بندرت 3 متری در دو قالب اسپیرال و کاروگیت در مقاومت مکانیکی بلندمدت 8 کیلونیوتن تا 128 کیلونیوتن با قطر خارجی 681 میلیمتر در کارخانجات پایپ گستر تولید و به بازار عرضه میگردد.

قیمت لوله کاروگیت 600 بسته به نوع متریالی که در تولید آن استفاده شده است، میزان خاکی که روی لوله سایز 600 خواهد آمد، وجود یا عدم وجود ترافیک، کوپلردار بودن یا بدون کوپلر بودن، میزان استفاده از گرانول در تولید میتواند دارای رنج قیمتی از 93000 تومان تا 180 هزار تومان داشته باشد.

علت جداره صاف در حقیقت کاهش اصطکاک می‌باشد. بهنگام خرید براحتی میتوان لوله‌ها را بصورت تلسکوپی درون هم قرار داد. لوله کاروگیت 600 با مقاومت مکانیکی بیش از 64 کیلونیوتن تقریبا در یک سال حتی یک بار هم تقاضا ندارد. از همین رو کاروگیت 600 با RS=128 تقاضای سفارشی محسوب میشود. به همین منظور دارای قیمت بسیار بالاتری به نسبت سایر رنج‌ها می‌باشد.

  • لوله‌های کاروگیت سایز 800 میلیمتر

لوله کاروگیت 800

لوله‌های سایز 800 کاروگیتی، دارای قطر داخلی 800 و قطر خارجی 890 میلیمتر هستند. به لحاظ اتصالاتی، در نوعهای کوپلر و واشر سر خود و بدون کوپلر و واشر تولید میشوند. لوله کاروگیت 800 میلیمتر در زمره پرمصرف‌ترین لوله‌های حال حاضر دنیا قرار گرفته و کاربردهای فراوانی دارد. مقاومت مکانیکی لوله کاروگیت 800 میتواند از 4 کیلونیوتن شروع و تا 128 کیلونیوتن بر مترمربع باشد.

لوله سایز 800 با رینگ استیفنس و مقاومت 4 کیلونیوتن بر متر مربع، صرفا جهت تولید غلاف و یا مخازن زیر زمینی با عمق دفن کمتر از 1 متر خاک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مدل برای انجام نیازهای زهکشی نیز کاربردهای مفید و گسترده‌ای دارد. همچنین به جهت ساخت منهولهای شهری فاضلاب و منهولهای دسترسی کابلهای برق هم میتوان از این سایز استفاده نمود.

  • لوله کاروگیت سایز داخلی 1000 میلیمتر

لوله سایز 1000 کاروگیت

این مدل لوله‌ها با قطر داخلی 1000 و قطر خارجی 1113 میلیمتر در بازار موجود میباشند. لوله سایز 1000 دارای مدلهای با کوپلر سرخود و بدون کوپلر است. همچنین باید گفت که لوله کاروگیت 1000 دارای مقاومت حلقوی 4 کیلونیوتن تا 128 کیلونیوتن می‌باشد. بیشترین مصرف لوله کاروگیت 1000، مربوط به مقاومت حلقوی 31.5 کیلو نیوتن بر مترمربع می‌باشد. در رتبه بعد تقاضای این سایز، لوله‌های با مقاومت مکانیکی 16 کیلو نیوتن قرار دارد. به لحاظ کاربرد، مناسب برای شبکه‌های اصلی فاضلابهای شهری و پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها است. همچنین برای انتقال ثقلی آب رودخانه‌ها و یا پلها و زیر جاده‌ها بکار میرود. ناگفته نماند که این مدل برای منهولها و دیواره‌های چاه با مقاومت 31.5 کیلو نیوتن نیز کاربرد دارد.

  • لوله کاروگیت دوجداره فاضلابی سایز 1200

لوله کاروگیت با قطر داخلی 1200 میلیمتر و قطر خارجی 1320 میلیمتر بصورت کوپلر سرخود و کوپلر و واشر جدا ساخته میشوند.
بیشترین کاربردهای این سایز در مخزن سازی و تولید سپتیک تانک و چربیگیرهای پلی اتیلن است. همچنین در ساخت منهولهای فاضلاب و شبکه اصلی جمع آوری فاضلاب نیز به کار میروند.

لوله کاروگیت 1400 میلیمتر

  • لوله کاروگیت سایز 1400 میلیمتر

اتصال این سایز لوله نیز به شکل کوپلر سرخود بدون واشر و همچنین بدون کوپلر است. توجه داشته باشید که جهت ارتباط این نوع لوله باید از جوش اکستروژن استفاده نمود. این تجهیزات با قطر داخلی 1400 میلیمتر و قطر خارجی 1560 میلیمتر در دسترس کارفرمایان میباشد. این لوله‌ها با مقاومت حلقوی 16 و 31.5 کیلونیوتن بر متر مربع تولید میگردند.

در حقیت از این سایز به دو منظور استفاده میشود. از مقاومتهای بالای سایز 1400 در برابر بارهای وارده قابل توجه استفاده میگردد. همچنین از مقاومتهای پایین کاروگیت سایز 1400 در ساخت مخازن و منهولها استفاده میشود. این لوله‌ها در واقع بهترین جایگزین برای لوله‌های بتنی به شمار میروند؛ چرا که در برابر مواد خورنده و اسیدی موجود در فاضلاب، مقاومت ویژه‌ای دارند.

  • لوله کاروگیت سایز 1600 میلیمتر

این مدل با قطر داخلی 1600 میلیمتر و قطر بیرونی 1790 میلیمتر ساخته میشود. همچنین در شاخه‌های 3 و 6 متری و به صورت کوپلر سرخود و بدون کوپلر با قابلیت اتصال جوش اکستروژن و در بعضی موارد الکتروفیوژن، در دسترس میباشد. عمده لوله‌های این سایز در مقاومتهای 8 و 16 و 31.5 کیلونیوتن تولید میشود. این لوله‌ها جهت استفاده در شبکه‌های اصلی فاضلاب و منهول و مخزن سازی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین برای انتقال آب رودخانه‌ها بصورت ثقلی و زیر جاده‌ها برای عبور دادن آب، کاربرد دارند.

قیمت لوله کاروگیت 1600 بسته به عوامل متعددی، میتواند از 500.000 تا 1.5 میلیون تومان تغییر نماید. توجه داشته باشید که قیمت عنوان شده به ازای هر متر است. البته بهتر است برای استعلام قیمت سایزهای مختلف لوله‌های کاروگیت، با دفتر شرکت تماس بگیرید.

  • لوله کاروگیت 1800

مدل سایز 1800 (یا لوله اسپیرال کاروگیت 1800) بسته به درخواست مشتری، در هر مترازی تولید میگردد. مقاومت این لوله 8 و 16 و 31.5 میباشد. به همنی دلیل قابلیت استفاده در شبکه انتقال فاضلابهای اصلی شهری و صنعتی بزرگ، ساخت منهول آدم رو (منهول پلی اتیلن)، چربیگیر پلی اتیلن، سپتیک تانک پلی اتیلن، ایستگاه پمپاژ، غلاف برای دور لوله‌های گاز، قالب جهت تزریق بتن دور لوله‌ها و کابلهای مهم و حساس، زیر جاده‌ها برای عبور آب و رودخانه‌ها، انتقال آب بصورت ثقلی و… را دارد.

لوله کاروگیت با قطر دهنه 1800

  • لوله کاروگیت 2000 میلیمتر

لوله فاضلابی 2000 یا لوله کاروگیت اسپیرال 2000، دارای قطر خارجی 2240 میلیمتر است. این تجهیزات در مقاومتهای 8 و 16 و 31.5 کیلونیوتن تولید میشود. همچنین در طول شاخه‌های 3 و 6 و 12 متر ساخته میشوند.

این سایز به جهت کاربرد، کاملاَ مناسب برای انتقال فاضلابهای صنعتی کارخانجات، پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌های نفت و گاز و شهرکهای صنعتی میباشند. همچنین در ساخت منهول پلی اتیلن، سپتیک تانک پلی اتیلن و چربیگیر پلی اتیلن نیز به کار میروند. دیگر کاربرد لوله کاروگیت 2000 میلیمتر، مربوط به ساخت ایستگاه پمپاژ است. ضمناَ از این مدل سایز برای داخل تونل و غلاف دور لوله‌های گاز و آب برای بتن ریزی و زیر جاده‌ها برای گذر آب و داخل کانالها نیز استفاده میشود.

  • لوله فاضلابی دوجداره 2500 میلیمتر

لوله کاروگیت 2500 میلیمتر یا لوله اسپیرال کاروگیت فاضلابی قطر داخلی 2500 و قطر خارجی 2780 میلیمتر که در مقاومتهای 8 و 16 و 31.5 کیلو نیوتن با طول 3و 6 و 12 متر تولید میگردد که در تولید مخزن سیالات، مخزن اسید، مخزن آب آشامیدنی، مخزن آب آتشنشانی و سپتیک تانک پلی اتیلن بصورت یکپارچه تا طول 16 متر و چربیگیر پلی اتیلن و پکیج تصفیه فاضلاب و ایستگاه پمپاژ و انواع مخزنهای ایستاده و افقی با قابلیت دفن تا عمقهای بالای 10 متر و زیر فشار بار ترافیکی استفاده میشود.

  • لوله کاروگیت 3000 میلیمتر

لوله اسپیرال کاروگیت فاضلابی با قطر 3000 میلیمتر یا 3 متر که تنها کارخانه تولید کننده در ایران این شرکت میباشد در مقاومتهای 8 و 16 و 31.5 کیلونیوتن و هر طولی طبق درخواست مشتری تولید میگردد. قطر بیرونی لوله فاضلابی 3000 میلیمتر بسته به شرایط پروژه و تحمل فشارهای وارده از 3200 تا 3400 میلیمتر میتواند باشد. لوله کاروگیت سایز 3200 میلیمتر و 3500 میلیمتر نیز برای اولین بار در ایران تولید شده است. شهرداری اصفهان بعنوان اولین مشتری سایز 3200 میمیلمتر، از این لوله‌ها در تولید مخازن دوجداره نگهداری آب کشاورزی در پارکها استفاده نموده است.

این سایز لوله فاضلابی بیشتر در پروژه‌های صنعتی بسیار سنگین مانند انتقال پسابهای صنعتی میادین نفت و گاز، آب برگشتی دستگاه‌های پالایشگاه‌ها و انتقال فاضلابهای بسیار سنگین شهرها و و غلاف دور لوله‌های گاز و انتقال انبوه سیمهای برق و کابل نوری و تولید منهولهای ادم رو و مخزنهای آب، سپتیک تانک پلی اتیلن و چربی گیر پلی اتیلن، مخزن اسید و مخزنهای نگهداری انواع سیالات بدون هیچگونه نگرانی از پوسیدگی و خوردگی جداره مخزن بکار میرود.

قیمت لوله کاروگیت

مناسب بودن قیمت لوله کاروگیت فاضلابی با توجه به عمر و ماندگاری ویژه‌ای که دارند، این محصولات را به یکی از مقرون به صرفه‌ترین ادوات حوزه آب و فاضلاب تبدیل کرده است. همانطور که پیشتر نیز عنوان شد لوله کاروگیت دوجداره باکیفیت، قابلیت ماندگاری تا 100 سال را نیز دارد. اما در بحث قیمت تخصصی این محصولات بایستی پارامترهای مختلفی را دخیل دانست.

قیمت لوله‌های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی

در حقیقت بر تعیین نهایی قیمت لوله کاروگیت، مواردی چون:

  • سایز لوله (سایز این محصولات بسیار متنوع است)
  • ابعاد لوله فاضلابی دوجداره (وزن هر متر لوله و متراژ کلی آن)
  • محیط نصب لوله و میزان وزن خاکی که قرار است تحمل کند.
  • درصد خالص بودن مواد اولیه به کاررفته
  • مقاومت فیزیکی محصول نهایی
  • میزان و درصد پلی اتیلن یا پلی پروپیلن مورد استفاده در فرآیند ساخت
  • نرخ پلی اتیلن
  • برند مواد اولیه و برند خود لوله
  • محل ساخت لوله‌های کاروگیت (کارخانه سازنده)
  • اینکه لوله اسپیرال باشد یا کورتیوب و یا کاروگیت
  • نوع کاربری که قرار است در آن لوله فاضلابی استفاده شود

و… موثر می‌باشند.

البته که نکات واضح دیگری نیز وجود دارد؛ از جمله اینکه قاعدتاَ به هر میزان که در فرآیند تولید از مواد باکیفیت‌تری استفاده شود، محصول نهایی نیز باکیفیت‌تر و با قیمت بیشتری ارائه خواهد شد.

به طور کلی در مقطع نگارش این متن، یعنی آبان ماه 1397 قیمت لوله کاروگیت از متری 12 هزار تومان شروع میشود و تا متری 2 میلیون تومان ادامه دارد. البته هزینه‌های حمل و نصب نیز روی قیمت کلی لوله محاسبه میشود. پیشنهاد میشود به منظور کسب اطلاع از آخرین قیمتهای محصولات و دریافت مشاوره‌های لازم برای انجام یک خرید مطمئن، حتماَ با کارشناسان متخصص و زبده مجموعه ما تماس حاصل فرمایید.

به طور کلی قیمت هر متر لوله کاروگیت سایز 160 میلیمتر با تجمل ترافیکی 31.5 کیلونیوتن در بازار با چند شرایط قیمتی ارائه میشود:

  • 35.000 تومن در متراژ زیر 250 متر 
  • 30.000 تومن در متراژ زیر 1000 متر
  • و قیمت لوله کاروگیت فاضلابی در متراژ بالای 1000 متر از 28 هزار تومان شروع خواهد شد.

پیشنهاد میشود وزن خالص یک متر لوله کاروگیت تولید شده در کارخانه پایپ گستر را وزن کنید. یک مقایسه ساده نشان خواهد داد که لوله دوجداره پلی اتیلن دوجداره تولید شده این شرکت در قیاس با بسیاری از شرکتها سنگین تر است.

مثلا وزن لوله کاروگیت فاضلاب سایز 160 میلیمتر پایپ گستر برابر با 1.8 کیلوگرم است. این مدل میتواند تحمل ترافیکی 31.5 کیلونیوتن داشته باشد. در حالیکه همین لوله در تولید بسیاری از شرکتها، وزنی معادل 1.5 و حتی 1.2 کیلوگرم دارد. توجه داشته باشید 300 گرم در هر متر سبک بودن، شاید مقدار چندان زیادی بنظر نرسد؛ اما در متراژهای بالا (مثلا در 1000 متر) شما شاهد 300 کیلوگرم پلی اتیلن کمتر استفاده شده هستید!!. بنابراین این امر، خود تاثیر مستقیمی در قیمت لوله کاروگیت دارد.

پس با یک حساب سرانگشتی ساده متوجه می‌شویم سنگین بودن یا بعبارتی میزان مواد اولیه استفاده شده در تولید لوله دوجداره تاثیر مستقیم بروی قیمت لوله کاروگیت فاضلابی و البته کیفیت آن میگذارد.

قیمت لوله کاروگیت SN4

شایان ذکر است در تولید لوله‌های SN4 میتوان از پلی اتیلن کمتر استفاده نمود. این امر موجب میشود تا وزن خالص لوله کمتر شده و قیمت لوله کاروگیت درخواستی کمتر گردد. شرکت پایپ گستر بدلیل درخواست بالا محصولات پلی اتیلنی اعم از لوله پلی اتیلن تحت فشار، لوله کاروگیت دوجداره، سپتیک تانک فاضلابی و مخازن حمل اسید و حمل آب و… بصورت روزانه قیمت محصولات فوق را در اختیار مشتریان قرار میدهد. این مسئله به برنامه ریزی مالی مناسب کارفرمایان به شدت کمک خواهد نمود.

همه میدانیم که با گذشت زمان علم پیشرفتهای زیادی کرده است. از سوی دیگر این پیشرفت صنعت و تکنولوژی هزینه‌های عظیمی را بدنبال داشته است.

با توجه به اینکه برای تولید هر محصولی بایستی از مواد اولیه مرغوب استفاده نمود، شرکت پایپ گستر برای تولید لوله کاروگیت از بهترین مواد پلی اتیلن استفاده میکند. این مواد مرغوب پلی اتیلن عمدتاَ از پتروشیمی امیر کبیر تهیه میشود. البته از آنجایی که قیمت نفت دائماَ در حال نوسان است و قیمت دلار هم بصورت صعودی در حال افزایش است، پس میتوان سیر صعودی افزایش لوله کاروگیت، اسپیرال و لوله SN4 را طبیعی دانست.

لیست قیمت لوله‌های کاروگیت

جدول وزن هر متر لوله‌های فاضلابی دوجداره و لیست قیمت لوله‌های کاروگیت تولیدی شرکت پایپ گستر

جدول قیمت لوله کاروگیت پایپ گستر

از توضیحات بالا به این نتیجه میرسیم هر گاه یک شرکت، قیمت لوله کاروگیت را ارزانتر از حد معمول در بازار ارائه کرد، بی شک از گرانول (ضایعات پلی اتیلنی) در تولید لوله دوجداره پلی اتیلنی استفاده نموده است. آگاه باشید که با استفاده از گرانول، وزن لوله پایین می‌آید. همچنین تحمل ترافیکی کمتری در زیر خاک نسبت به وزن اصلی تولید باکیفیت، خواهد داشت.

لوله کاروگیت بر اساس مقدار خاکی که قرار است تحمل کند (مقدار فشاری که میبایست توسط لوله کاروگیت به صورت ثقلی تحمل شود)، اندازه یا قطر دهنه و متراژی که توسط خریدار سفارش گذاشته میشود دارای قیمتهای متفاوتی است. مثلا قیمت لوله 1000 قطعا با سایز 300 یا 250 تفاوت دارد. همچنین هزینه حمل در قیمت لوله کاروگیت بسیار موثر است. در حالت کلی قیمت لوله کاروگیت از 12 هزارتومان در هر متر آغاز و تا 2 میلیون و 400 هزار تومان تا سایز 3000 میلیمتر ادامه دارد. البته همان طور که عرض شد قیمت لوله کاروگیت بستگی به عوامل زیادی دارد.

مشخصات فنی مواد اولیه تولید لوله دوجداره

مشخصات فنی و کیفیت لوله کاروگیت باید با استانداردهای جهانی هماهنگ باشد. استانداردهایی نظیر:

  • DIN16961-2 (مربوط به کنترل ابعاد و مقاومت حلقوی لوله)
  • و EN13476 (سایر آزمون‌های مربوط به مشخصات کیفیت محصول)

هم در ایران و هم در شرایط جهان مدنظر تمامی تولیدکنندگان لوله‌های کاروگیت می باشند. در ادامه جدول مشخصات فیزیکی لوله‌های دوجداره پلی اتیلنی به تصویر کشیده شده است.

بازرسی مواد اولیه لوله کاروگیت

برای استفاده از جدول فوق موارد زیر را در نظر بگیرید.

  1. حداکثر مقدار انحراف MFR لوله‌های تولید شده با مستربچ نسبت به مقدار اندازه گیری شده برای پلی اتیلن پایه مواد بی رنگ (باید 06 ±) درصد باشد.
  2. تعداد آزمونهای ارائه شده نشانگر تعداد الزام به منظور تثبیت یک مقدار برای مشخصه تعریف شده در جدول است. تعداد آزمونه‌های الزم برای کنترل تولید کارخانه و کنترل فرایند باید در طرح کیفیت تولید کننده قید شود. به منظور راهنمایی بیشتر، استاندارد 6-EN13660 مشاهده شود.
  3. در صورت اختلاف نظر، آزمونها برای پراکنش دوده باید به روش فشاری تهیه شوند.
  4. این الزام برای لوله‌های با ساختار فومی کاربرد ندارد.
  5. حداکثر مقدار اندازه گیری شده ضخامت دیواره باید در نظر گرفته شود.

لوله کاروگیت ارزان

لوله کاروگیت ارزان به لوله‌هایی گفته میشود که مصارفی به جز جمع آوری و انتقال فاضلاب درون شبکه‌های شهری فاضلاب دارد. مهمترین کاربردهای لوله فاضلاب ارزان عبارت است از:

  1. استفاده بمنظور ساخت شوتینگ زباله که سایزهای 400 تا 600 میلیمتر میتواند بدین منظور استفاده شود.
  2. استفاده بمنظور ساخت سپتیک تانک پلی اتیلنی که سایزهای 1200 میلیمتر تا 3000 میلیمتر بدین منظور قابل استفاده هستند. مقاومت مکانیکی مورد نیاز بدین منظور 8 تا 12 کیلو نیوتن مورد نیاز خواهد بود.
  3. استفاده از لوله دوجداره فاضلابی ارزان بمنظور کاورینگ لوله‌های فلزی، برق، مخابرات و سیم‌ها و فیبرهای نوری که به این نوع لوله، لوله کاروگیت مخابراتی نیز گفته میشود.
  4. استفاده بمنظور ساخت ونت هوا، غلاف شیرهای خودکار در مزارع کشاورزی، ساخت جوی آب، پل سازی در مناطق سیل ده و زیر جاده‌ها، ساخت مخازن اسید و مخزن جهت نگهداری سیالات قلیایی
  5. از لوله کاروگیت ارزان میتوان در ساخت منهول آماده نیز استفاده کرد. قطر این منهول و در بعضی موارد هندهولها میتواند از 315 میلیمتر آغاز و تا 2200 میلیمتر ادامه داشته باشد.

لوله کاروگیت ارزان

بازرسی استانداردهای لوله کاروگیت

لوله‌های کاروگیت یا لوله‌های دوجداره فاضلابی بر اساس استانداردهای لوله‌های پلی اتیلن فاضلابی دوجداره تولید میگردند که در زیر به بررسی استانداردهای لوله کاروگیت میپردازیم.

  • آزمون اول آزمون دانسیته یا چگالی است که برای مواد اولیه از استاندارد ISIRI7175-5 و برای محصول از استاندارد ISIRI9116 استفاده میشود.
  • آزمون دوم آزمون شاخص جریان مذاب است که برای مواد اولیه پلی اتیلن از استاندارد ISIRI6980 و برای محصول از استاندارد ISIRI9116 کنترل میشود.
  • آزمون سوم آزمون مقاومت حلقوی بلند مدت لوله کاروگیت است که از استانداردهای ISIRI9116 و DIN16961 بررسی میشود.
  • آزمون چهارم آزمون مقاومت حلقوی کوتاه مدت لوله پلی اتیلن فاضلابی میباشد که از استانداردهای ISIRI9116 و ISO9969 کنترل میشود.
  • آزمون پنجم انعطاف پذیری لوله کاروگیت است که از استانداردهای ISIRI9116 و EN1446 جهت بررسی استفاده میشود.
  • آزمون ششم تعیین درصد دوده لوله فاضلابی دوجداره میباشد که از استانداردهای ISIRI7175-2 و ISIRI9116 استفاده میشود.
  • آزمون هفتم تعیین پراکنش دوده میباشد که از استانداردهای ISIRI7175-6 و ISIRI9116 کنترل میشود.
  • آزمون هشتم آزمون ضربه لوله فاضلابی کاروگیت است که از استانداردهای ISIRI9116 و EN744 استفاده میشود.
  • آزمون نهم بازگشت حرارتی لوله کاروگیت است که برای تعیین مقدار مجاز این پارامتر از استانداردهای ISIRI9116 و ISIRI7175-3 استفاده میشود.
  • آزمون دهم کشش خطی جوش لوله دوجداره فاضلابی است که از استانداردهای ISIRI9116 و EN1979 تعیین میگردد.
  • آزمون یازدهم شکل ظاهری لوله‌های کاروگیت دوجداره میباشد که از طریق استاندارد ISIRI9116 بررسی میگردد.
  • آزمون آخر مربوط به نشانه گذاری لوله‌های کاروگیت است که از استاندارد ISIRI9116 استفاده میکنیم.

انواع لوله کاروگیت

انواع لوله همان پلی اتیلن دوجداره فاضلابی را میتوان به سه دسته: «لوله کاروگیت اسپیرال»، «مدل زهکش» و «نمونه‌های فاضلابی بهداشتی» تقسیم بندی نمود. در ادامه به بررسی تخصصی هریک از این مدلها خواهیم پرداخت.

لوله کاروگیت – اسپیرال

لوله کاروگیت - اسپیرال

لوله‌های کاروگیت از سایز 1200 میلیمتر به بالا (و حتی 800 به بالا)، عمدتاَ به صورت لوله کاروگیت اسپیرال ساخته خواهند شد و دیواره‌های آن از جنس پلی اتیلن با چگالی بالا است. به لحاظ شکلی، لوله اسپیرال دقیقاَ به شکل کاروگیت است؛ با همان ترکیب رنگ زرد و مشکلی و حالت موجدار. یکی از دلایل محبوبیت لوله اسپیرال، استفاده از جوش اکستروژنی برای اتصال آنها به یکدیگر است.

این مدل جوش اکستروژنی با دستگاه جوش موجب میشود که لوله اسپیرال از مقاومت بالاتری برخوردار باشد. این درحالیست که لوله کاروگیت ساده با کوپلرها به یکدیگر اتصال پیدا میکنند. این مدل لوله‌ها همچنین دارای دو اکسترودر، یکی در لایه بیرونی و دیگری در لایه داخلی می‌باشد. بد نیست بدانید که جنس هر دو لایه، عمدتاَ به جهت تحمل خوردگی و فشارهای ضربه‌ای از جنس پلی اتیلن می‌باشد. لوله‌های اسپیرال معمولاَ از سایزهای 800 الی 3000 طراحی و ساخته میشوند.

مشخصات فنی لوله کاروگیت – اسپیرال

در رابطه با ویژگیهای انواع لوله اسپیرال، موضوعات بسیار گسترده‌ای را میتوان مطرح نمود. در ادامه البته به بررسی برخی از نکات ویژه انواع لوله کاروگیت اسپیرال خواهیم پرداخت:

  • اساس ساخت این محصولات بر مبنای کسب استانداردهای ISIRI 9116، DIN 16961، EN 13478 و ASTM F 984 بایستی استوار باشد.
  • سطح صیقلی این لوله‌های پلی اتیلن دوجداره اسپیرال موجب میشود که مانع از روسب گذاری و گیر کردن ذرات و مواد جامد جریان فاضلاب شود.
  • روش تولید مدل اسپیرال با کاروگیت متفاوت می‌باشد.
  • هدف اصلی از تولید لوله اسپیرال، «وزن کمتر» و «کاهش هزینه‌های ابتدایی و ثانویه تولید» در مقایسه با نوع کاروگیت است.
  • لوله‌های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ثقلی (مدل اسپیرال کاروگیت) در مقایسه با دیگر لوله‌ها، برای یک وزن یکسان و واحد، دارای مقاومت حلقوی بیشتر می‌باشند.

مزایای لوله کاروگیت – اسپیرال پلی اتیلن

لوله اسپیرال پلی اتیلنی

انواع لوله کاروگیت – اسپیرال نیز دارای مزایای متعددی می‌باشد که از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

  • فشار کارکرد لوله‌های اسپیرال کاروگیت ۱۶ و ۳۱٫۵ و ۶۴ است که بسیار قابل قبول می‌باشد.
  • استفاده از آن به منظور انتقال جریان فاضلاب در پروژه‌های وسیع و بزرگ و پروژه‌های زیرسازی
  • قابلیت تولید در سایزهای متنوع (از 800 تا 3000 میلیمتر)
  • امکان جوش اکستروژنی قدرتمند لوله کاروگیت دوجداره فاضلابی به یکدیگر
  • امکان بازیافت 100 درصدی این محصولات و عدم هیچگونه آسیبی به طبیعت و محیط زیست
  • لوله دوجداره اسپیرال پلی اتیلنی به لحاظ وزنی سبک تر از لوله‌های تک جداره ساخته میشوند. همچنین در مواردی که سیالات در فشار پایین از ان منتقل میشود، میتوانند برای انتقال فاضلاب نیز مورد استفاده قرار گیرند.
  • به دلیل سطح صیقلی و مناسب، مقاومت بیخودی در برابر عبور سیالات فاضلابی ندارد
  • عدم تاثیر پذیری در خاکهای مهاجم زمینهای کشاورزی
  • قابلیت استفاده در بازه‌های دمایی گسترده و متنوع
  • خاصیت انعطاف بسیار ویژه
  • اتصالات حرفه‌ای با آب بندی کامل در جهت مقابله با نشتی آب
  • ایجاد شرایط مناسب برای یخ نزدن سیال در درون لوله کاروگیت دوجداره فاضلابی
  • سرعت نصب لوله در درون ترانشه
  • عدم خوردگی در محلولهای شیمیایی شامل مواد بیولوژیکی و اسیدی
  • قابلیت تحمل فشار، سایش، ضربه و خورندگی قابل توجه
  • سبکی و هزینه‌های کم در فرآیند انتقال و نصب و اجرا
  • امکان بهره گیری از لوله اسپیرال در دمای پایین

لوله کاروگیت زهکشی

لوله زهکش پلی اتیلنی

لوله کاروگیت زهکشی که با نام اقتصادی لوله HDPE هم شناخته میشود، یکی دیگر از لوله‌های شدیداَ کاربردی از خانواده کاروگیت‌ها می‌باشد. این مدل لوله عمدتاَ از جنسهای پلی اتیلن و پی وی سی طراحی و تولید میشوند و در سطح زمین و یا زیر زمین، قابلیت نصب دارند. مدل زهکش پی وی سی با توجه به مزایایی چون:

  • استفاده از پلاستیک فشرده در ساخت آن
  • ممانعت از رسوب گذاری و جلوگیری از پر شئن حفره و شیارها
  • ماندگاری بسیار زیاد
  • افزایش پایداری خاک در پروژه‌های ویژه راهسازی و سازه‌ای
  • و انعطاف قابل توجه

با استقبال گسترده‌ای در سطح جهان روبرو شده است. به لحاظ ظاهری این لوله‌ها به شکل مشبک و نیمه شب طراحی شده و دارای سوراخ و شیارهایی هستند که توسط دریل و وفرز در کارخانه بر روی لوله زهکشی ایجاد میشود. البته این سوراخهای موجود بر سطح لوله زهکش کاملاَ هدفمند طراحی شده است. چرا که این شیارها، آب و رطوبت را به خوبی جذب نموده و سپس کار هدایت آبهای جمع شده به نقاط مورد نظر انجام می‌گیرد. 

لوله زهکش پلی اتیلنی

از لوله‌های کاروگیت زهکشی میتوان در موارد زیر استفاده نمود:

  • مناسب برای جمع آوری، کنترل و انتقال آبهای سطحی و زیرزمینی
  • مناسب برای به کارگیری در اراضی کشاورزی. از لوله زهکش به منظور خارج کردن آب اضافه حاصل از آبیاری یا بارندگی و ایجاد توازن بین آب و اکسیژن خاک در زمینهای کشاورزی و باغی میتوان استفاده نمود.
  • مناسب برای جمع اوری آبهای سطحی کاربریهای گوناگونی چون: مجتمعها و زمینهای ورزشی، محوطه‌های درمانی، جاده‌ها و پلها، زمینهای گلف، زیرسازی‌ها و…
  • کمک به مدیریت برداشت آب از سفره‌های آب زیرزمینی
  • در اطراف پروژه‌های پلسازی و احداث روگذر میتواند به کار گرفته شود. چرا که ازجمع شدن آب و وارد آمدن خسارات متعدد جلوگیری خواهد کرد.
  • همچنین به منظور خارج سازی آب دارای املاح مضر از زمینهای کشاورزی و باغی کاربرد دارد. وجود این املاح موجب میشود که خاک دارای خواص قلیایی و شورمزه شود که برای محصولات آسیب رسان است.
  • مقاوم سازی خاک و بستر در انواع پروژه‌های ساختمانی و راهسازی (جلوگیری از نشست خاک)
  • مدیریت پروژه برای پایین آوردن سطح آب محلهای مورد نظر
  • کمک به کاهش هدررفت بودجه در پروژه‌های متنوع

لوله کاروگیت زهکشی در گذشته با استفاده از سیمان، گل و سفال تولید میشد؛ اما کارایی پایین و توان کم این لوله‌های سفالی موجب شد که رفته رفته این تجهیزات کنار گذاشته شود. در ادامه این لوله‌ها با متریال آهن و فولاد ساخته شد. اما زنگ زدن این لوله‌ها در مجاورت هوا و بخصوص آب موجب شد که استفاده از این مدل لوله زهکشی نیز منسوخ شود. رسوب گذاری‌های پی در پی یکی دیگر از معظلات لوله زهکشی آهنی بود!

اما امروزه لوله زهکشی پلی اتیلن، بهترین انتخاب ممکن برای پروژه‌های متنوع است. البته مدل زهکشی جنس پی وی سی نیز بسیار کارآمد و پراستفاده می‌باشد. انواع این مدل لوله کاروگیت زهکشی پلی اتیلنی و جنس پی وی سی، به شکل مشبک و نیمه مشکل طراحی و تولید می‌شوند.

لوله کاروگیت فاضلاب بهداشتی

کاربردهای لوله کاروگیت

لوله کاروگیت فاضلابی مناسبترین لوله برای انتقال سیالات شیمیایی، فاضلاب و حتی آب کشاورزی و بهداشتی محسوب میشود. این مدل لوله‌ها به دلیل جنس قوی و مواد اولیه خاص مورد استفاده در ساختشان، از مقاومت ویژه‌ای در برابر مایعات قلیایی و خورنده برخوردار هستند.

به لحاظ ظاهری این لوله‌های داره حفره و سوراخهایی بر روی سطح خود هستند؛ حفره‌هایی که به نفوذپذیری هرچه بیشتر لوله کاروگیت فاضلاب بهداشتی کمک میکند. البته ناگفته نماند که ادارات و شرکتهای راهسازی بزرگ کشور، H.D.P.E را به عنوان یک ماده استاندارد شناخته و به منظور لزوم استفاده، وارد اساسنامه‌ها و ضوابط خود نموده‌اند.

وزن هر متر لوله کاروگیت فاضلابی

با توجه به اینکه بسیاری از پیمانکاران و مشاوران قصد شرکت درمناقصات و استعلامهای ادارات، ارگانها و شرکتها بمنظور طراحی و اجرای پروژه‌های عمرانی را دارند و قیمت مواد اولیه که پارامتر اصلی قیمت لوله کاروگیت می‌باشد با نرخ زیادی در حال تغییر است؛ ما در ادامه جدول وزنی لوله‌های کاروگیت شرکت پایپ گستر را به تصویر کشیده‌ایم تا براحتی بتوانید برآوردی دقیق از قیمت با توجه به وزن هر متر لوله کاروگیت فاضلابی را داشته باشید.

وزن هر متر لوله کاروگیت فاضلابی

تأثیر سایز بر قیمت لوله کاروگیت فاضلابی

تمامی انواع لوله کاروگیت (اسپیرال، زهکش و مدل فاضلاب بهداشتی) در سایزهای مختلفی ارائه میشوند. درواقع این تنوع در سایز، به شکلی ویژه به کارفرمایان کمک نموده است تا با دستی باز به انتخاب سایز لوه پلی اتیلن دوجداره خود بپردازند. در بحث قیمت این محصولات نیز به هر میزان که سایز بزرگتر باشد، مسلماَ قیمت بیشتر خواهد بود. انواع سایزهای:

  • 110، 125 و 160 و 200 میلیمتر
  • 300، 315 و 400 میلیمتر
  • 500، 600، 700، 800 میلیمتر
  • 1000، 1200، 1400 و 1800 میلیمتر
  • و 2400، 2500 و 3000 میلیمتر

عمدتاَ به عنوان پرمصرف‌ترین مدلهای لوله‌های کاروگیت شناخته می‌شوند.

خرید لوله کاروگیت

نحوه اتصال لوله دوجداره فاضلابی

از انواع لوله پلی اتیلن دوجداره برای موارد حساسی در پروژه‌ها، اراضی کشاورزی و صنایع درگیر با فاضلاب بهره گرفته میشود. از همین رو چهار شیوه اتصال برای لوله‌های کاروگیت عمدتاَ مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  • واشر و کوپلر: اتصال با واشر و کوپلرها رایج‌ترین نوع اتصال برای انواع لوله‌های پلی اتیلن فاضلابی است. این نوع اتصال عمدتاَ به صورت نری و مادگی انجام میشود.
  • کوپلر موفه دار: اتصال با استفاده از این نوع کوپلرها به لحاظ مالی کاملاَ توجیه اقتصادی دارد. چرا که نیاز به استفاده از واشرهای پلاستیکی و کوپلرهای کمتری است.
  • اتصال جوشی: یکی دیگر از انواع اتصال برای انواع لوله کاروگیت، اتصال با جوش است. از این نوع اتصال (به صورت جوش پلی اتیلن و همچنین جوش الکتروفیوژن) برای لوله‌هایی با سایزهای بیشتر از 2000 میلیمتر بهره گرفته میشود.
  • اتصال کمربندی: از این نوع اتصال که با نام اتصال کمربند و واشر نیز شناخته میشود، به منظور متصل نمودن لوله‌های با سایز بالا استفاده میشود.

به طور کلی از جمله مزایای اتصال با روش واشر و کوپلر میتوان به مواردی چون: سهولت در نصب، اجرای سریع، مقاومت در برابر ضربه و ساییدگی، قابلیت سازگاری با زمینهای خشک و تر، سازگاری با بازه‌های دمایی متفاوت و شرایط نامساعد پروژه‌ها، قابلیت تهیه در ابعاد و اندازه‌های متفاوت، اتصال هم سطح با لوله پلی اتیلن دوجداره و… اشاره نمود.

اتصالات لوله کاروگیت – واشر و کوپلر

نحوه اتصال در لوله اسپیرال

البته داستان اتصال در لوله کاروگیت اسپیرال اندکی متفاوت است. این لوله‌ها به دلیل داشتن قطرهای زیاد، در دهانه‌های ورودی و خروجی شرایط اتصال به وسیله‌ی کوپلر و واشرها را ندارند. به همین دلیل از ترکیب اتصال و آب بندی این لوله‌ها با استفاده از:

  • اتصال به شکل ساکت اسپیگوت و به حالت نر و مادگی
  • و آب بندی با واشرهای جنس EPDM و جوش اکستروژنی

انجام می‌گیرد. این نوع اتصال و آب بندی بر طبق استاندارد DVS 2207_ DVS 2209 صورت می‌پذیرد.

نصب لوله کاروگیت

نصب لوله‌های فاضلاب دوجداره

در زمینه نصب لوله‌ها ذکر و رعایت نکات زیر الزامی است:

  • با توجه به منعطف بودن قابل توجه انواع لوله پلی اتین دوجداره، بایستی محل و بستری مناسب برای نصب این تجهیزات فراهم شود.
  • در حقیقت استحکام خام میتواند گزینه مناسبی برای نصب لوله کاروگیت به شمار بیاید. این استحکام بستر از آنجایی دارای اهمیت است که به دلیل انعطاف زیاد این لوله‌ها، وارد آمدن هر فشار و بار خارجی میتواند به تغییر شکل دادن کاروگیتها منجر شود.
  • در گام بعدی، اتصال لوله‌ها بایستی با روشهایی صحیح و مستحکم انجام شود.
  • به منظور عدم نفوذپذیری خاک در لوله‌ها، میتوان از یک پارچه مشبک یا شن و ماسه دانه بندی شده برای پوشش لوله بهره گرفت. این پارچه مشبک یا شن و ماسه دانه بندی شده، به مایعات اجازه میدهد تا به سهولت از لوله خارج شده و به عنوان یک نگهبان خوب، از ورود خاک و ذرات آوار به داخل لوله ممانعت میکند.
جایگاه ایران در صنعت تولید لوله پلی اتیلن دوجداره

همانطور که پیشتر نیز عنوان شده، انواع لوله کاروگیت به عنوان پرکاربردترین لوله‌های انتقال فاضلاب و آبهای سطحی در جهان و ایران شناخته میشوند. از همین رو تولید لوله فاضلابی دوجداره برای هر سرزمینی دارای اهمیت خاص خود است. نکته قابل توجه این است که در کشور ایران، تولید این لوله‌ها از وضعیت بسیار مطلوبی برخوردار است و شرکتهای معتبر متعددی در این زمینه فعال هستند.

بزرگترین لوله کاروگیت

همچنین جالب است بدانید که شرکت ناب زیست در ایران، توانسته است تا بزرگترین لوله کاروگیت خاورمیانه را به لحاظ سایز تولید کند. در حقیقت این مجموعه، تنها شرکتو تولیدی در خاورمیانه است که قابلیت تولید لوله کاروگیت تا سایز 4 مترمعادل 4000 میلیمتر را با بالاترین کیفیات ممکن فراهم آورده است.

خرید لوله کاروگیت دوجداره

لوله اسپیرال قطر 3000

هنگام خرید لوله‌های کاروگیت ابتدا باید بودجه خود، زمینه مصرفی، مقدار لوله مورد نیاز و کیفیت متناسب با نوع استفاده، اندازه و فشار حلقوی لوله‌های آن را تعیین کنید و سپس اقدام به تحقیق و خرید لوله دوجداره فاضلابی کنید.
لازم به ذکر است که در حین خرید لوله کاروگیت، صرفا به قیمت لوله دوجداره فاضلابی توجه نکنید. زیرا کیفیت و میزان استحکام نیز از مهم‌ترین خصوصیاتی است که باید در این لوله‌ها ببینید.

برای خرید لوله کاروگیت مستقیم از کارخانه کافیست وارد وبسایت ما شوید و با کارشناسان ما مشاوره کنید. کارخانه پایپ گستر بزرگترین تولید کننده لوله‌های کاروگیت در کشور می‌باشد. از همین رو شما میتوانید با هماهنگی قبلی از کارخانه پایپ گستر واقع در قزوین و خطهای تولید سایزهای مختلف لوله کاروگیت ما بازدید کنید.

در حقیقت همیشه بهتر است که خرید هر محصول از شرکتهای معتبر و خوشنام انجام شود. قطعاَ خرید محصولات اورجینال، از لوازم الکترونیکی و خودرو گرفته تا لوازم بهداشتی و خودرو، همه و همه با اطمینان و درصد رضایت بیشتری همراه خواهد بود. در این میان خرید لوله کاروگیت فاضلابی نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما چرا خرید این لوله‌ها بایستی از شرکتهای معتبر انجام شود؟! در حقیقت میتوان به دلایل زیر اشاره نمود:

  1. خرید این محصولات از شرکتهای معتبر، امکان سفارشی سازی لوله‌های فاضلابی را در هر سایزی فراهم میکند. (امکان سفارش در ابعاد و اندازه‌های مختلف برای پروژه‌های گوناگون).
  2. کیفیت محصولات تضمین شده هستند و اطلاعات مندرج همگی حقیقی هستند.
  3. خرید لوله پلی اتیلن دوجداره یا همان کاروکیت از شرکتهای معتبر، خیالتان را از بابت ماندگاری راحت میکند. چرا که در صورت نگهداری صحیح، میزان ماندگاری این محصولات گاه تا صد سال نیز تخمین زده میشود. بله! یک قرن…

نکات مهم در خرید لوله فاضلابی کاروگیت

خرید لوله کاروگیت فاضلابی

به مانند هر خرید صنعتی و تجهیزات دیگری، خرید لوله‌های کاروگیت نیز تابع شرایط خاص خود میباشد. بنابراین لازم است برای داشتن یک خرید مناسب، کارا و به صرفه به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • به اندازه اسمی و فشار اسمی لوله دقت داشته باشید. اندازه اسمی در واقع همان میزان بار لوله است که بایستی به آن توجهی ویژه داشت.
  • به استاندارد 9116 توجه داشته باشید. چرا که این استاندارد نشان میدهد که بخش اعظم مواد ساخت لوله، از پلی اتیلن خالص است.
  • به مناسب بودن قیمت با توجه به اعتبار شرکت سازنده توجه داشته باشید.
  • حتماَ پیش از نهایی کردن خرید، نیازها و بودجه‌ی خود را با مشاوران مجموعه معتبر تولید کننده در میان بگذارید. این مشاوره موجب میشود که چنانچه در خرید خود به سراغ گزینه اشتباهی رفته اید، سریعاَ پیش از متضرر شدن، انتخاب خود را تعویض کنید.
  • حتماَ ابتدا در نظر داشته باشید که برای چه کاربری میخواهید لوله پلی اتیلن دوجداره تهیه کنید. برای آبرسانی، زهکشی و کاور کردن کابل یــــــــــا انتقال گازها، آبیاری اراضی باغی و کشاورزی و دیواره چاه‌ها؟! کاربریتان هرچه که باشد، باید بر اساس همان نیاز انتخاب مناسبی به لحاظ ابعادی و خاصیتی برای خرید لوله کاروگیت داشته باشید.
  • حتماَ از وزن هر رشته لوله‌های کاروگیت، پیش از خرید آگاهی کسب کنید. با دانستن این وزن، میتوانید فشار کار لوله را که فاکتور بسیار پراهمیتی است، محاسبه نمایید.

تفاوت لوله کاروگیت با لوله اسپیرال

لوله کاروگیت با تزریق مواد اولیه HDPE100 درون قالبهای از پیش ساخته شده و خنک کاری فوری ساخته میشود. تولید این لوله‌ها بر طبق سایز قالب از قبل معین شده یا درخواستی تولید میشود. اما لوله اسپیرال کاروگیت با اکسترود نمودن مواد اولیه HDPE100 دور مندریل گالوانیزه انجام میشود. البته لوله اسپیرال نیز بر اساس قالب از پیش تعیین شده (بمنظور تعیین سفتی حلقوی سفارش ارسال شده به دستگاه) تولید میشود. لوله کاروگیت از سایز 110 میلیمتر تا نهایتا سایز 1200 میلیمتر قابل تولید است. اما ساخت لوله اسپیرال کاروگیت بدلیل سرعت پایین تولید، تنها از سایز 800 میلیمتر تا 3500 میلیمتر مقرون بصرفه بشمار میرود.

به طور کلی لوله‌های کاروگیت به دو روش تولید می‌شوند. در حقیقت براساس نحوه ی تولید، دو مدل لوله ساخته میشود؛ یکی لوله کاروگیت و دیگری لوله اسپیرال کاروگیت. در تولید لوله‌های کاروگیت، مواد پلی اتیلنی به صورت یک تکه قالب گیری و پرس می‌شوند. اما در مدل اسپیرال این کار با استفاده از دستگاه اکسترود انجام میشود. پس از عملیات خنک سازی، به شکل مارپیچ در می‌آیند و سپس این مارپیچ‌ها به هم چسبانده میشوند. نهایتاَ قسمت زرد رنگ به آنها اضافه میشود.

با توجه به نیازهای فوق العاده زیاد به لوله کاروگیت، کارخانه تولید این مدل لوله‌ها در مناطق مختلف ایران تاسیس شده است. هر کدام از این کارخانجات توانسته‌اند بخشی از نیاز صنایع به این لوله‌ها را تامین کنند. تنوع کارخانجات در هر جای ایران از این منظر مهم هستند که میتوان با خرید لوله کاروگیت از مناطق نزدیک تر، در هزینه‌های حمل و نقل نیز صرفه جویی نمود. بنابراین در این بحث، بایستی جنبه صرفه‌ی اقتصادی آن را نیز در نظر گرفت.

کارخانه تولید لوله کاروگیت شامل سوله‌های متفاوتی است که بسته به میزان فعالیت و گستردگی کارخانه، میتواند کارایی هر کدام از این سوله‌ها متفاوت باشند. در کارخانجات لوله کاروگیت، سوله‌ای هم به مواد اولیه و تولیدات صورت گرفته برای ارسال به نقاط مختلف کشور در نظر گرفته میشود.
کیفیت تولید یکی از مهمترین پارامترهایی است که باید در کارخانه لوله کاروگیت مورد توجه باشد. تکنولوژی بکار رفته و خط تولید این نوع لوله‌ها نیز دیگر عوامل مهم بر کیفیت ساخت محسوب میشوند.

اشتراک گذاری در : share   share   share   share   share  

17 دیدگاه

gravatar

سیدعلی حیدرینوشته شده در  12:33 ب.ظ - نوامبر 9, 2020

سلام لیست قیمت لوله های کاروگیت را اگر امکان دارد برایم ارسال کنید با تشکر حیدری یزد تاسیسات کوثر

gravatar

صادقینوشته شده در  3:21 ب.ظ - نوامبر 22, 2020

سلام
صادقی هستم . جهت زهکشی و جمع آوری آب باران و هدایت آن به بیرون نیاز به 400 متر لوله می‌باشد . لطفاً راهنمایی بفرمایید

gravatar

برزونوشته شده در  9:48 ب.ظ - دسامبر 30, 2020

سلام وقت بخیر
لیست قیمت لوله های کاروگیت را اگر امکانش هست برایم ارسال کنید. مهندس برزو

gravatar

مظفری پورنوشته شده در  10:25 ق.ظ - آوریل 22, 2021

سلام
شما لوله کاروگیت اسپیرال سایز بالا تولید میکنید ؟
مثلا لوله کاروگیت 1200 میلیمتر
لوله کاروگیت 1400 میلیمتر
لوله کاروگیت 1600 میلیمتر
اگه پاسخگو باشید ممنون میشم

    gravatar

    پایپ گسترنوشته شده در  10:33 ق.ظ - آوریل 22, 2021

    بله دوست عزیز . شرک پایپ گستر اولین شرکت در کشور هست که توانسته با تکنولوژی روز دنیا اقدام به تولید سایزهای بالا در اقطار مخلتف کنه . انشالله امسال شروع به راه اندازی خط تولید سایز 3500 میلیمتر برای اولین بار در کشور خواهیم کرد .
    با توجه به درخواست های بالا ، برای شما متقاضیان عزیز در خصوص لوله کاروگیت اسپیرال در هر سایزی یک صفحه اختصاص دادیم تا از توضیحات بیشتر بهره مند بشید .
    خوشحال میشیم پیشنهادات خودتون رو در جهت بهبود کیفیت مطالب برامون ارسال کنید .

gravatar

ذوالفقار ساریخانینوشته شده در  7:13 ب.ظ - مه 15, 2021

باسلام ساريخاني هستم براي پروزه ايي در تهران فشم نياز به مقداري لوله هاي زهکش شما دارم جهت تماس با شما وخرید لطفا راهنمايي بفرماييد موبایل اینجانب09123194352

gravatar

حسینی سعیدنوشته شده در  5:34 ب.ظ - ژوئن 11, 2021

سلام و وقت بخیر. ضمن تشکر از ارائه اطلاعات مفید، ما بسیار علاقمند به لوله های سایز 3000 یا 3500 هستم. آنهم از نوع کاروگیت
اولا طول هر قطعه از اینها چقدر است.
ثانیا، قیمت حدودی هر قطعه را بفرمایید (ترجیحا بر اساس هر متر یا بر اساس قطعه با طول مشخص) تا معیاری برای ارزیابی اقتصادی پروژه نسبت به استفاده از سایر گزینه ها داشته باشیم.
البته حدودی و برای براورد اولیه، قطعا بطرز مقتضی نسبت به استعلام قیمت رسمی از شما اقدام خواهیم کرد. متشکرم

gravatar

گل افشاننوشته شده در  1:15 ق.ظ - آگوست 4, 2021

درود
وقتتون بخیر
قیمت لوله ۲۵۰ با فشار ۳۱.۵ رو برا ابرسانی زیر زمین در یزد میخواستم
سپاس

gravatar

امیرنوشته شده در  3:12 ب.ظ - سپتامبر 13, 2021

سلام و عرض ادب
میخواستم لیست قیمت لوله های سایز ۲۵۰۰ و ۳۰۰۰ رو به ازای هر متر برام ایمیل کنید،برای کار گذشتن زیر زمین قراره استفاده بشه ممنون

gravatar

هاشمینوشته شده در  6:57 ب.ظ - سپتامبر 29, 2021

با عرض سلام و احترام برای زهکشی زمین کشاورزی با مساحت ۱۶۰۰ متر و با لوله گذاری بصورت T و به متراژ ۱۰۰ متر چه نوع و سایزی را پیشنهاد میدهید و ضمنا قیمت رو هم لطف کنید سپاس

    gravatar

    پایپ گسترنوشته شده در  10:20 ق.ظ - نوامبر 4, 2021

    از لوله 110 با فاصله 10 متر بصورت شبکه ای استفاده شود. قیمت لوله پلی اتیلن زهکش 110 میلیمتر کاروگیت یعنی کنگره دار حدودا 95 هزار تومان به ازای هر متر می باشد. اگر از لوله زهکش پی وی سی استفاده کنید قیمت حدودا نصف مبلغ فوق خواهد بود.

gravatar

نورائینوشته شده در  8:51 ب.ظ - مارس 6, 2024

سلام و وقت بخیر
از لوله های با قطر ۲۰۰۰ برای کاربرد به عنوان منبع ذخیره آب در باغات و بین درختان میشه استفاده کرد؟
بفرمائید در این صورت آیا درگوشی هم برای مسدود کردن لوله‌ها موجود هست؟
این رو هم عرض کنم که باغ دارای شبکه لوله کم فشار هست

دیدگاه خود را وارد کنید.