سپتیک تانک فایبرگلاس

سپتیک تانک فایبرگلاس

سپتیک تانک فایبرگلاس هنگامی بیشترین کاربرد را خواهد داشت که کارفرما مجبور باشد آن را در محیطی خارج از خاک استفاده نماید. سپتیک تانک پلی اتیلن به دلیل برابر نبودن فشار داخلی و خارجی مخزن در صورت عدم تقویت بعد از 5 سال دچار تغییر حالت خواهد شد و در صورت تقویت نیز قیمت تمام شده آن نسبت یه نمونه فایبرگلاس بالاتر خواهد رفت. سپتیک تانک فایبرگلاس که از آن تحت عنوان مخازن سپتیک FRP نیز یاد می کنند بسیار مقاوم بوده و به هیچ عنوان در اثر گذشت زمان در حالت اکسپوز تغییر رنگ یا تغییر حالت نمی دهد.

سپتیک تانک فایبرگلاس چیست؟

سپتیکی از جنس بدنه فایبرگلاس است که بدلیل مقاومت بالا در مقابل دمای زیاد در برخی از کارخانجات مورد استفاده قرار می گیرد.

فایبر گلاس ترکیبی از الیاف شیشه و پلیمر است که در آن از الیاف شیشه به عنوان ماده تقویت کننده (Reinforce) و از رزین های پلیمری به عنوان مواد زمینه استفاده می شود. به همین دلیل در تولید مخازن مود استفاده می باشد. انواع رزین مورد استفاده در تولید فایبرگلاس پلی استر، وینیل استر و اپوکسی ها می باشند.
کاملا مشهود است که پلی استرها در مقابل خوردگی ضعیف بوده ولی وینیل استرها در مقابل خوردگی از استحکام بالایی برخوردارند. از طرفی دیگر رزین های اپوکسی نیز در مقابل خوردگی و حرارت از مقاومت بسیار بالایی برخوردارند لذا سپتیک تانک فایبرگلاس مقاومت بسیار بالایی در مقابل مواد شیمیایی خروجی از کارخانجات و خط تولیدهای متفاوت است.

مزایای سپتیک تانک فایبرگلاس

در ادامه با ما باشید تا اطلاعات لازم در خصوص سپتیک تانک فایبرگلاس را در اختیارتان قرار دهیم:

یکی دیگر از انواع سپتیک های تولید شده در شرکت پایپ گستر، مدل فایبرگلاس است که جنس بدنه آن از الیاف شیشه ای فایبرگلاس، رزین و پلی استر می باشد. مخزن فاضلابی فایبرگلاس بصورت ساده ای طراحی شده است. بدین صورت که تنها به یک شکل بوده و قابل مونتاژ در محل پروژه است و شکل کلی آن برخلاف سایر مدلها که استوانه عمودی یا افقی تولید میگردد؛ سپتیک تانک فایبرگلاس بصورت مستطیلی مکعب و پنلی می باشد.

عملکرد این مدل سپتیک‌ها به این صورت است که فاضلاب از تمام لوله های فاضلابی به مخزن اولیه سپتیک تانک فایبرگلاس تخلیه می شود. لایه بالایی عمدتا از روغن و گریس تشکیل شده است که در بالای پسماندهای باقی مانده شناور است و یک لایه نازک ایجاد می کنند و بعنوان کفگیر شناخته می شود. لایه میانی از فاضلاب همراه با ذرات پسماند تشکیل شده است که در آن عمل باکتری ها، لجن، هیدروژن و گازها را تولید می کند و لایه زیرین شامل ذرات سنگین دیگری غیر از آب است که لایه ای از لجن را تشکیل می دهند.

همان گونه قبلا توضیح دادیم، Fiber Glass Septic Tank ساده ترین و پر کاربردترین واحد در تصفیه فاضلاب به ویژه فاضلاب های بهداشتی – انسانی است. از نظر ساختمان سپتیک تانک مخزنی است که توسط حداقل یک دیواره یا بافل میانی به دو بخش نامساوی تقسیم شده است. در بخش اول مواد و ذرات بزرگ ته نشین شده و در کف مخزن انباشته می شوند. چربی و روغن های شناور نیز بر روی سطح تجمع می یابند.

میکروارگانیسم های موجود در فاضلاب در شرایط بی هوازی بخشی از مواد آلاینده را تجزیه کرده و باعث کاهش بار آلودگی فاضلاب می گردد. دیواره تعبیه شده بین ناحیه اول و دوم باعث ممانعت از عبور مواد ته نشین شده و چربی های شناور ناحیه اول به ناحیه دوم می گردد. بدین صورت پساب زلال شده به بخش دوم منتقل شده و در نهایت پسآب از طریق یک لوله خروجی از دستگاه خارج می گردد. پساب خروجی معمولاً وارد چاه جذبی می گردد.

معمولاً از سپتیک تانک جهت پیش تصفیه، متعادل سازی در پکیجهای تصفیه فاضلاب و یا طراحی و راه اندازی ایستگاه پمپاژ فاضلاب استفاده می شود.

انواع رزین مورد استفاده در ساخت سپتیک فایبرگلاس

انواع رزین مورد استفاده در تولید فایبرگلاس عبارتند از: پلی استر، وینیل استر و اپوکسی ها. پلی استرها در مقابل خوردگی ضعیف بوده ولی وینیل استرها در مقابل خورگی از استحکام بالایی برخوردارند. رزین های اپوکسی نیز در مقابل خوردگی و حرارت از مقاومت بسیار بالایی برخوردارند. جرم حجمی فایبرگلاس بین 1850 تا 2000 کیلوگرم بر مترمکعب می باشد.

سپتیک تانک مدولار فایبر گلاس

سپتیک تانک مدولار فایبر گلاس

این نوع سپتیک بصورت مخزن SMC می باشد که از کنار هم چیدن پنل های 1*1 ساخته میشود و بیشتر در فضاهایی استفاده می شود که در نصب محدودیت وجود دارد و امکان انتقال یکپارچه سپتیک میسر نیست. سپتیک تانکهای فایبر گلاس بصورت مخازن کامپوزیت و بصورت آماده در کاخانه تولید و به بازار عرضه می شود.
این نوع سپتیک تانک به هیچ عنوان قابلیت تغییر بعد از تولید را ندارند و تنها مدل موجود است که علیرغم اینکه قابلیت دفن در زیر خاک را دارد؛ ولی بهترین گزینه برای استفاده در محیط باز و در برابر اشعه مستقیم خورشید است. به همین دلیل سپتیک تانک فایبر گلاس بیشتر برای پروژه هایی که امکان دفن سپتیک وجود ندارد استفاده میشود و اکثر در محیطی بیرون از خاک جایگذاری می گردد.

حال در زیر به چند مورد از کاربردها و تاثیرات اساسی سپتیک تانک فایبرگلاس در صنعت تصفیه فاضلاب خدمتتان اشاره می کنیم:

  • مقاومت بسیار بالا در برابر خوردگی، پوسیدگی و شرایط محیطی فاضلاب
  • آب بندی کامل و جلوگیری کامل از نشت فاضلاب به بیرون
  • دیواره بسیار مقاوم در برابر فشارها و بارهای جانبی وارده به سبب ضخامت بالا
  • سرعت بسیار بالا در ساخت و نصب و راه اندازی
  • امکان مدفون کردن سپتیک تانک فایبرگلاس بدون نیاز به هیچ گونه سازه دیگر
  • وزن سبک و سهولت در حمل و نصب
  • امکان جابجایی پس از نصب حتی چند سال پس از استفاده اولیه
  • سهولت بهره برداری و دسترسی به جهت دارا بودن حداقل دو دریچه تخلیه لجن و بازدید
  • عدم نیاز به انجام عملیات ساختمانی در محل جهت ساخت و نصب

خرید سپتیک تانک فایبرگلاس

جهت خرید سپتیک تانک فایبرگلاس می توانید با کارشناسان پایپ گستر در ارتباط باشید. برای این کار از قسمت ارتباط با ما، اقدام نماید. تعیین ظرفیت مورد نیاز و یا حجم سپتیک تانک فایبرگلاس ضروری‌ترین کار لازم برای انتخاب بهترین مدل این سیستم‌های تصفیه فاضلاب است.

انتخاب شرکت مناسب جهت خرید سپتیک تانک فایبرگلاس چون بعد از مدفون کردن و یا نصب و در حقیقت زیر بار بردن دستگاه امکان تغییر بدلیل بار بالای آلودگی میسر نیست، از اهمیت بالایی برخوردار است.

سپیک تانک فایبرگلاس دارای یک مزیت بسیار مهم نسبت به انواع مختلف سپتیکها می باشد و آن قابلیت مونتاژ در محل این نوع از مدل فایبرگلاس است.

خرید سپتیک تانک کامپوزیت

لازم به توضیح است در جهان دو نوع سپتیک تانک فایبرگلاس وجود دارد مورد اول سپتیک تانک بصورت مخزن SMC می باشد که به عنوان سپتیک مدولار فایبرگلاس نیز شناخته می شود. این نوع مخازن پیش تصفیه از کنار هم چیدن پنلهای 1*1 ساخته می شود. نوع دوم سپتیک GRP می باشد که بصورت مخازن کامپوزیت و بصورت آماده در کارخانه تولید و به بازار عرضه می شود. این نوع سپتیک بهیچ عنوان قابلیت تغییر بعد از تولید را ندارد.

ظرفیت سپتیک تانک کامپوزیت

محاسبه ظرفیت سپتیک تانک آماده بدلیل عدم امکان تغییر بعد از تولید، بسیار مهم است. همچنین در صورت محاسبه اشتباه ظرفیت سپتیک تانکهای آماده اعم از مدلهای فایبرگلاس و یا نمونه‌های پلی اتیلنی متاسفانه خروجی پساب از مخزن پیش تصفیه فاضلاب دارای شرایط و کیفیت مناسبی نخواهد بود و در صورت عدم تائید توسط اداره محیط زیست یا اداره آب و فاضلاب تمام زحمات کارفرما بر باد خواهد رفت.

ظرفیت سپتیک از فرمول خاصی تعیین می شود. این فرمول توسط متکاف به اثبات رسیده است.

ظرفیت یا حجم مساوی است با تعداد واحد ضربدر متوسط تعداد نفرات هر واحد که معمولا عدد 4 در نظر گرفته می شود ضربدر متوسط مصرف هر نفر که در بین 120 لیتر تا 180 لیتر در نظر گرفته می شود تقسیم بر عدد 1000 که باعث تبدیل حجم سپتیک تانک از لیتر به مترمکعب می گردد و نهایتا ضربدر 75% بعلاوه عدد ثابت 4/5.

این فرمول برای محاسبه ظرفیت سپتیک تانک در مجتمع های مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد. ظرفیت مدل بیمارستانی و یا نمونه مورد استفاده در پیش تصفیه فاضلاب کارخانجات و همچنین ظرفیت سپتیک تانک فایبرگلاس در سرویس های عمومی و مجتمع های تجاری هر یک دارای فرمول خاصی است که در ادامه به آن اشاره خواهیم نمود.

محصول مرتبط و پر فروش پایپ گستر: مخزن فایبر گلاس

سوالات متداولی که مشتریان از کارشناسان فنی ما در خصوص سپتیک تانک فاضلابی فایبرگلاس می پرسند:

  1. سپتیکهای فایبرگلاس بهتر است یا مدل پلی اتیلن؟
  2. نحوه حمل آنها در احجام بالا به چه شکلی انجام می شود؟
  3. نهایت ظرفیت تولید شده مخزن فایبرگلاس تا چه حجمی است؟
  4. آیا این مدل سپتیک شامل گارانتی است؟

پاسخ کارشناسان پایپ گستر

  1. برای پاسخ به این سوال بایستی گفت هرچند کاربرد این دو نوع سپتیک تانک یکسان است اما کارایی متفاوتی از هم دارند. به عنوان مثال نمونه پلی اتیلن به راحتی قابل دفن بوده و هیچگونه سازه نگهبانی برای دفن نیاز نیست. در حالیکه سپتیکهای کامپوزیت بدلیل شکنندگی فایبرگلاس کاملا غیردفنی می باشد.
  2. سپتیک تانک فایبرگلاس بصورت پنلی نصب و حمل می شود که یکی از بهترین ممیزه و مشخصه این نوع مخزن فاضلابی است که هزینه حمل را تا حد زیادی کاهش میدهد و امکان نصب و مونتاژ در محل را میسر می سازد.
  3. بدلیل اینکه مخازن تصفیه فاضلاب فایبرگلاس بصورت پنلی است (SMC) شما محدودیتی در ظرفیت این مخزن نخواهید داشت.
  4. مدلهای فایبرگلاس دارای 25 سال گارانتی بوده که این نشانگر مرغوبیت مواد اولیه استفاده شده در تولید این محصول می باشد.
اشتراک گذاری در : share   share   share   share   share  

دیدگاه خود را وارد کنید.