لوله کاروگیت فاضلابی سایز 1800 میلیمتر

لوله کاروگیت فاضلابی سایز 1800 میلیمتر

مدلهای لوله کاروگیت 1800 میلیمتر (لوله 72 اینچ) به عنوان یکی از محبوبترین سایزهای انواع لوله پلی اتیلن دوجداره فاضلابی شناخته میشوند. چنانکه کارفرمایان در سایزبندی بین هزار تا دوهزار میلیمتر، غالباَ به سراغ «لوله کاروگیت سایز 1800 و 1200 میلیمتر» می روند. فارغ از هدایت و انتقال عالی آبها و فاضلابهای با دبی بالا، از این تجهیزات بمنظور ساخت انواع سپتیک تانک بهره گرفته می شود. همچنین این سایز از لوله‌ها، همواره کاندیدای اصلی استفاده برای ساخت مخازن با ظرفیت بالا هستند.

لوله پلی اتیلن دوجداره یا اسپیرال کاروگیت ۱۸۰۰ میلیمتر با قطر داخلی ۱۸۰۰ و قطر خارجی حدود ۲۰۰۰ میلیمتر، در شاخه‌های 3 و 6 و 12 متری تولید می گردد. ذکر این نکته الزامیست که غالباَ این سایز از لوله‌های کاروگیت، بصورت دفنی استقرار پیدا میکنند. زیرا هم به خوبی قادر به تحمل فشارهای خارجی نصب دفنی هستند. و هم قرارگیری آنها در زیر زمین، موجب عدم اشغال فضای سطح میشود.

مشخصات فنی لوله کاروگیت سایز 1800 میلیمتر

لوله دوجداره فاضلابی 1800

همواره شاهد بروز خطاهای جدی در اجرای پروژه‌های عمرانی و پروژه‌های آبرسانی و انتقال فاضلاب هستیم. یکی از دلایل ایجاد خطاهای متعدد و تأثیرگذار، عدم تطبیق نقشه‌ها و طراحی‌های تئوری با مشخصات فنی لوله کاروگیت 1800 میلیمتر (و یا سایر سایزبندی ها) هستیم. به‌زبان ساده یعنی:

طراحان اعدادی را به عنوان قطرهای داخلی و خارجی و… در نقشه در نظر میگیرند و بر اساس همان محاسبات، امور اجرایی ابتدایی (همانند حفر ترانشه و…) پیاده سازی م‌یشود. این در حالیست که گاهاَ مشخصات فنی لوله کاروگیت سایز 1800 میلیمتر (و یا دیگر قطرها)، متفاوت با طراحی پایه است!!.

درچنین شرایطی چند اشکال عمده بوجود می‌آید. 1) نیاز به اصلاح اندازه‌های اجرایی خواهد بود و هزینه‌ی عملیات احداث افزایش می‌یابد. 2) ممکنست استحکام ابتدایی از دست برود. زیرا محاسبات پایه با شرایط واقعی لوله (بر اساس مشخصات فنی مندرج) متفاوت می‌باشد. 3) در زمانبندی اجرای پروژه، وقفه‌هایی بوجود می‌آید!.

بنابراین توجه به مشخصات فنی لوله‌های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی، امری بسیار واجب است:

  • قطر لوله به اینچ: لوله پلی اتیلن دوجداره فاضلابی 72 اینچ.
  • شرایط تولید بلحاظ مقاومت مکانیکی: قابلیت ساخت از مقاومت مکانیکی 8 الی 64 کیلونیوتن بر مترمکعب فراهم است. (امکان ساخت با مقاومت مکانیکی 128 KN/M3؛ در صورت نیاز خاص مشتری و ثبت سفارش)
  • شرایط تولید بلحاظ اتصال/عدم اتصال کوپلر: لوله‌های کاروگیت 72 اینچ، بدون کوپلر سرخود تولید میشوند. (چنانچه نیاز به تولید خاصی باشد، بایستی پیش از ساخت موارد به اطلاع تولیدکننده برسد)
  • طول شاخه‌های تولید پایپ پلی اتیلن دوجداره سایز 1800: 3، 6 و 12 متر. (لوله‌های اسپیرال مسلح در قالب شاخه‌های 9 متری هم ساخته میشوند)
  • ارتفاع پروفیل: 10 سانتی متر.
  • عدد شاخص جریان مذاب تست: کمتر یا مساوی 0.7.
  • کمترین و بیشترین وزن لوله‌های کاروگیت 1800 میلیمتر در مقاومت مکانیکی 8 الی 64 (KN/M3) بدون کوپلر:4 الی 322 کیلوگرم.

قطر خارجی لوله کاروگیت سایز 1800 میلی متر

معمولاَ بسیاری از لوله‌های پلی اتیلن دوجداره فاضلاب در سایزهای دهانه بزرگ، بصورت دفنی استقرار می‌یابند. فلذا نیاز به حفر ترانشه یا گودال دقیق و مناسبی دارند. بدین منظور بایستی به اندازه قطر خارجی لوله کاروگیت 1800 میلیمتر توجه داشت. بیاد داشته باشید که مشخصات اسمی «لوله پلی اتیلن دوجداره فاضلابی 1800 میلیمتر»، بدین منظور است که قطر دهانه (قطر داخلی پایپ)، معادل 1800 میلیمتر (1.8 متر) می‌باشد. درحالیکه با کاهش یا افزایش مقاومت مکانیکی این محصولات، میزان قطر خارجی تغییر پیدا میکند. (با افزایش مقاومت مکانیکی، این تجهیزات ضخیم و مقاومتر می‌شوند)

قطر خارجی این لوله‌ها در کمترین و بیشترین میزان مقاومت مکانیکی رایج، معمولاَ بین 2000 تا 2120mm است.

مزایای بکارگیری لوله پلی اتیلن دوجداره 1800 میلیمتر

مزایای بکارگیری لوله پلی اتیلن دوجداره 1800 میلیمتر

لوله کاروگیت سایز 1800 میلیمتر، مزایای فوق العاده زیادی دارد که باعث شده است اغلب از این نوع لوله‌ها در مصارف گوناگون استفاده شود. از جمله مزایای بسیار خوب لوله کاروگیت 1800 می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • یکی از ارزان ترین و مقرون به صرفه ترین انواع لوله‌ها در قطرهای بزرگ می باشد.
  • به خاطر مواد اولیه (مواد کم‌وزن پلیمری) و نوع ساختار لوله، دارای وزن کمی بوده و همین موضوع سبب شده است شدیداَ مورد توجه کارفرمایان و مشتریان عزیز قرار بگیرد.
  • با توجه به وزن پایین لوله کاروگیت 1800 میلیمتری در مقایسه با دیگر نوع لوله‌ها، حمل و انتقال این لوله‌ها بسیار راحت میباشد.
  • سازگاری جالب توجهی با تمامی اقلیم ها دارند. ضمن اینکه این پایپ‌ها در هنگام بروز تغییرات شدید و ناگهانی دمایی، دچار انقباض و انبساط و ترکیدگی نمی‌شوند.
  • ذرات جامد، الودگیها، توده‌های گل و لجن و پلاستکیهای موجود در جریانات فاضلابی، به خوبی در لوله‌های کاروگیت به مسیر خود ادامه میدهند. زیرا سطح درونیشان صیقلیست و مانع از حرکت املاح و توده‌های لجن نمی شوند.
  • لوله پلی اتیلن دوجداره 1800 میلیمتر در برابر مواد شیمیایی و اسید ها و بازها، اشعه ماوراء بنفش، گرما و سرما و نور خورشید و ضربه و زلزله و رانش زمین مقاومت بسیار بالایی دارد.
  • مقاومت در برابر کشش در هنگام نصب؛ و دارای انعطاف ذاتی قابل توجه.
  • استفاده از مواد اولیه پلی اتیلن با استحکام بالا
  • قابلیت نصب دفنی تا 14 متر (عدم اشغال سازی فضای محیطی)
  • طراحی موجدار سطح خارجی بدنه لوله کاروگیت سایز 1800 میلیمتر. (به جهت تحمل هرچه بیشتر فشارهای خارجی)
  • سرعت اجرای بسیار بالا و کاهش هزینه‌ها به دلیل سهولت نصب
  • عدم پوسیدگی در گذر زمان
  • ضد آب و دارای عمر طولانی بیش از پنجاه سال.
  • غیر قابل جویده شدن از سوی جانوران موذی

کاربردهای لوله کاروگیت سایز 1800 میلیمتر

کاربردهای لوله کاروگیت سایز 1800 میلیمتر

کاربرد های لوله‌های اسپیرال – کاروگیت ۱۸۰۰ میلیمتر پایپ گستر مربوط به موارد زیر می باشد:

  • شبکه‌های انتقال فاضلاب های اصلی شهر ها،
  • فاضلاب های صنعتی شهرک های صنعتی و کارخانجات و پالایشگاه‌ها و پتروشیمی ها و…،
  • ساخت منهول پلی اتیلن،
  • استفاده در دیواره چاه‌ها،
  • مخزن نگهداری سیالات و مخزن نگهداری و حمل اسید،
  • مخازن نگهداری آب دستگاه آب شیرین کن،
  • تولید انواع مخزن نگهداری فاضلاب،
  • مخازن پیش تصفیه پکیج های تصفیه فاضلاب،
  • طراحی و تولید سپتیک تانک پلی اتیلن، ایستگاه پمپاژ،
  • بسترسازی و زهکشی زیر جاده‌ها برای عبور آب،
  • انتقال آب بصورت ثقلی از رودخانه‌ها و دریاها برای دبی های بالا،
  • طراحی و ساخت چربیگیر پلی اتیلن،
  • ایجاد کانال جهت تاسیسات زیر ساختی (منهول)
  • ساخت مخازن و ساختارهای لازم برای لیفت استیشن‌های فاضلاب
  • ساخت مخازن آب شهری بزرگ؛ برای نگهداری و دپوی آب های سطحی و آبهای ناشی از بارش‌ها.

بکارگیری لوله کاروگیت 1800 میلیمتر برای جریانهای انتقالی با دبی کم، از 3 جهت اشتباه خواهد بود. اول آنکه این کار، هیچگونه توجیه اقتصادی نخواهد داشت. یعنی برای دبی کمتر، قاعدتاَ میتوان از لوله‌های با دهانه‌ی کوچکتری استفاده نمود. دوم آنکه این لوله‌ها بدون اینکه کارایی اضافه‌تری برای دبی‌های کم داشته باشند، فضای سطحی را اشغال میکنند. و سوم انکه موجب افت فشار فرآیند آبرسانی می شوند.

ساخت منهول با لوله کاروگیت سایز 1800

یکی از کاربردهای مهم انواع لوله کاروگیت 1800 میلیمتر و دیگر سایزهای متناسب، ساخت منهول فاضلاب می‌باشد. منهولها به عنوان یک کانال عمودی دسترسی به خطوط زیرین جمع آوری و انتقال فاضلاب شناخته میشوند. همچنین بمنظور بازدید و تعمیر کابلهای برق و مخابرات عبوری از زیرزمین، از آدم روها یا همان منهول استفاده میشود. در یک نگاه کلی منهول فاضلاب، نقطه‌ی اتصال بازرسان و تعمیرکاران به خطوط تأسیساتی زیرزمینی تلقی میشود. جالب است بدانید که:

به ندرت از لوله کاروگیت 1800 میلیمتر برای ساخت منهول فاضلاب استفاده میشود. زیرا منهولها عمدتاَ دارای قطر 800 الی 1400 میلیمتر هستند. چنانچه به فضای کافی برای عبور همزمان دو بازرس و نصب پله دیواری مجزا نیاز باشد، لوله پلی اتیلن دوجداره فاضلابی 1800 میلیمتر مورد توجه قرار میگیرد.

ضمناَ در دو حالت نیز، ابعاد دهانه ادم رو بزرگتر در نظر گرفته میشود. یعنی کارفرمایان به سراغ لوله‌های سایز 1800 می‌آیند:

  1. پیمانکار به هر دلیل، قصد اجرای پله‌ی زمینی را داشته باشد. (و نه پله‌ی دیواری)
  2. در امتداد و مجاورت آن آدم رو، تأسیسات بزرگی قرار داشته باشد. بنابراین نیاز به واردسازی و خارجسازی دستگاه‌های بزرگ کنترل، بازرسی و تعمیرات احساس خواهد شد.

نکته: از لوله‌های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی 1800 میلیمتر در ساخت ایمهاف تانک‌ها نیز بهره گرفته میشود. ولی با توجه به دهانه‌ی استاندارد 400 الی 600 میلیمتری هندهول ها، این سایز از لوله‌ها هیچگونه کاربردی در طراحی و تولید هندهول ندارند.

قیمت لوله دوجداره پلی اتیلنی 1800 میلیمتر

قیمت لوله دوجداره پلی اتیلنی 1800 میلیمتر

قیمت لوله کاروگیت سایز 1800 میلیمتر تولیدشده توسط گروه صنعتی پایپ گستر، در کمترین مقاومت مکانیکی معادل 6.280.000 تومان به ازای هر متر خواهد بود. نکته‌ی جالب اینجاست که تفاوت فاحشی میان مقاومت مکانیکی کم و زیاد مشاهده میشود. بطوری که قیمت لوله‌های کاروگیتی همین سایز در مقاومت های مکانیکی بالا، به ازای هر متر 15.590.000 می‌باشد.

البته فارغ از مقاومت مکانیکی، عوامل متعدد دیگری نیز در تعیین هزینه‌ها موثر می باشند. مثلاَ با توجه به تغییرات مکرر قیمت مواد اولیه پلی اتیلن سنگین از نوع EX3، برای خرید لوله‌های دارای پلی اتیلن نمی توانیم یک قیمت ثابت را مشخص کنیم. همچنین باید گفت:

قیمت لوله کاروگیت 1800 میلیمتر به پارامترهای مهمی همچون نوع مواد اولیه مورد استفاده، مقاومت لوله، طراحی پروفیل لوله و… بستگی دارد. هر چه مقاومت لوله اسپیرال 1800 میلیمتر بیشتر باشد، به تبع آن وزن لوله نیز زیاد میشود. درنتیجه قیمت تمام شده پایپ نیز افزایش خواهد یافت.

طول لوله‌ی تولیدی، قطر خارجی، نوع اتصال/عدم تجهیز به کوپلر و… نیز از دیگر پارامترهای موثر بشمار میروند. لذا جهت اطلاع از قیمت و نوع لوله، لطفا با کارشناسان پایپ گستر تماس گرفته و با ارسال اطاعات مورد نیاز، پیش فاکتور بروز دریافت نمایید.

ظرفیت بارگیری لوله پلی اتیلن دوجداره فاضلابی 1800

به دلیل قطر بالای لوله، مقدار بارگیری لوله کاروگیت ۱۸۰۰ میلیمتر در هر تریلی ۱۲ متر طول میباشد.

لوله اسپیرال – کاروگیت 1800 میلیمتر در مقاومت های 8 و 16 و 31.5 و 64 کیلو نیوتن و اوزان حدودی 130 و 180 و 220 و320 کیلو گرم تولید میگردد. محاسبه مقدار مقاومت مورد نیاز لوله برای خرید و استفاده در پروژه با محاسبه کارشناسان مجموعه پایپ گستر بسته به نوع کاربری لوله، بارگذاری های روی لوله، خاک محل پروژه، تنش های موجود در محل لوله گذاری و …. صورت گرفته و تولید میگردد. فلذا ارائه اطلاعات درست و دقیق از طرف کارفرما الزامی میباشد.

گودال مناسب بری نصب دفنی لوله کاروگیت سایز 1800

جهت نصب دفنی لوله کاروگیت 1800 میلیمتر برای انواع پروژه‌های:

  • آب رسانی (انتقال آب ثقلی)
  • هدایت فاضلاب های شهری
  • عملیاتهای زیرسازی راه‌ها و…،

نیاز به حفر گودالی متناسب با آن دارید. درواقع طول گودال که به همان اندازه‌ی طول خطوط انتقال است. اما عرض گودال مناسب برای نصب دفنی لوله کاروگیت 1800 میلیمتر، «3000 میلیمتر» می‌باشد. دلیل بزرگتر بودن گودالها را میتوان به 3 عامل نسبت داد:

  1. گاهاَ به حضور فیزیکی کارگران برای کنترل ابتدایی پایپ (در هنگام جای‌دهی لوله توسط جرثقیلهای قلابدار) در درون گودال (ترانشه) نیاز است. بنابراین عرض بیشتر و مناسب، همانند یک سوپاپ اطمینان برای سلامت کارگران خواهد بود.
  2. لوله‌های قرارگرفته در ترانشه، نیاز به اتصال به یکدیگر دارند. بنابراین نیاز است که مهندسین با ادوات جوش و غیره، در ترانشه‌ها حضور یابند. وجود فضای اضافه‌ی عرضی، شرایط را برای انجام امور اتصال فراهم می سازد.
  3. پس از نصب، فضای خالی اطراف لوله کاروگیت 1800 میلیمتر با خاک کامپکت‌شده و الک شده پر میشود. مسئله ای که موجب استقرار قدرتمندتر و استحکام بهتر پایپ‌ها میشود.

نکته: اتصال لوله‌های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی سایز 1800 میلیمتر، بوسیله‌ی جوش اکستروژن صورت میپذیرد. جوش الکتروفیوژن نیز برای این سایز از لوله‌ها بکار می رود. اگرچه که جوشهای الکتروفیوژن غالباَ برای پایپ‌های با سایز بزرگتر از 2000 میلیمتر استفاده میشود.

الزامات ایمنی محل نصب لوله پلی اتیلن دوجداره فاضلاب

الزامات ایمنی محل نصب لوله کاروگیت 1800 میلیمتر را میتوان به دو بخش قبل و پس از نصب، تقسیم نمود:

  • پیش از نصب:

عمده‌ی نکات ایمنی پیش از نصب، مربوط به حفر ترانشه با عرض مناسب و تمیزسازی کف گودال از اشیا و سنگهای تیز می باشد. زیرا وجود اشیای تیز میتواند نوعی برخورد مکانیکی را بوجود آورده و موجب سوراخی و نشت لوله شود. همچنین در حین نصب لوله پلی اتیلن دوجداره فاضلابی 1800 میلیمتر نیز باید از قلابهای خاص جرثقیل ها استفاده نمود. بهره گیری از قلابهای مخصوص برای جاگذاری لوله‌ها، از وارد آمدن هرگونه ضربه‌ی شدید به پایپ جلوگیری میکند.

  • پس از نصب لوله کاروگیت سایز 1800 میلیمتر:

پس از دفن لوله‌های پلی اتیلن دوجداره 72 اینچ (سایز 1800 میلیمتر)، سطح رویه‌ی آن بایستی با استفاده از:

  • خاکهای متراکم،
  • خاکریزه‌ها ریزسنگهای الک شده؛
  • و مهمتر آنکه یک لایه‌ی 20 سانتی از بتن عیار بالا،

پوشانده شود. البته از جمله‌ی مهمترین اقدامات ایمنی پس از نصب، قراردادن یک تابلوی هشدار در کنار گودال پرشده است. اهمیت نصب این تابلو در این است که رانندگان را از وجود خطوط لوله (و احیاناَ تجهیزات فاضلابی ساخته شده از لوله‌های کاروگیتی؛ مانند سپتیک تانک) آگاه سازد؛ تا بر روی تجهیزات نصب شده، فشار ترافیکی وارد نیاورند.

اشتراک گذاری در : share   share   share   share   share  

دیدگاه خود را وارد کنید.