مخزن پلی اتیلن

مخزن پلی اتیلن

مخزن پلی اتیلن مخزنی است که از آن برای نگهداری مواد شیمیایی و آب استفاده می شود. مواد شیمیایی و سیالاتی که در این مخازن نگهداری می شوند، باید حتما با پلی اتیلن سازگار باشند. این مخازن پراستفاده ترین و پرکاربرد ترین منبع ها در کشاورزی، صنایع شیمیایی، ساختمان سازی و حمل و نقل آب هستند. مخزن های پلی اتیلن در برابر اسیدها، بازها و اکثر مواد شیمیایی مقاوم می باشند.

مخازن پلی اتیلن دارای مقاومت و استحکام بسیار بالایی هستند و در دماهای متفاوت و نور شدید خورشید مقاوم است. این عایق بودن در برابر گرما و نور باعث شده است که به یکی از پرطرفدار ترین مخازن در ایران تبدیل شود و تقاضا برای آن زیاد باشد. از مخزن پلی اتیلن بیشتر به عنوان مخزن آب استفاده می شود زیرا رنگ، بو و مزه آب را تغییر نمی دهد و نشتی به بیرون ندارد.

ماده اولیه مخزن پلی اتیلن، پلاستیک سازگار با آب و مواد شیمیایی است که چگالی بالایی نیز دارد، از این رو به آن، مخزن پلاستیکی نیز گفته می شود. پلاستیک استفاده شده به شدت باکیفیت است و جای هیچ نگرانی نیست. توجه داشته باشید در محل هایی که نور خورشید به صورت مستقیم می تابد، حتما از مخزن پلی اتیلن چند لایه استفاده کنید. در غیر این صورت داخل مخزن جلبک رشد می کند و آب تغییر بو و مزه می دهد.

انواع مخزن پلی اتیلن از لحاظ شکل هندسی

انواع مخزن پلی اتیلن

مخزن پلی اتیلن از نظر ظاهری دارای 5 نوع کلی:

  • افقی
  • عمودی
  • مکعبی
  • ته قیفی
  • و زیرپله ای (و حتی گاهاَ مدلهای 2 طبقه، کروی و…)

می باشد. در زیر هر یک از این مخازن را تک به تک بررسی می کنیم.

مخزن پلی اتیلن افقی

مخزن آب

تانکرهای افقی غالباَ گرانتر از مخازن عمودی هستند. زیرا برای نصب سطحی این مخازن استوانه ای، نیاز به طراحی پایه‌های یکپارچه ای‌ می‌باشد. بنابراین از متریال اولیه بیشتری برای ساخت استفاده می شود. مخزن پلی اتیلن افقی یا خوابیده به صورت تک لایه، دو لایه، سه لایه و چند لایه موجود است و از 70 لیتر تا 10000 لیتر ظرفیت دارد. البته قابلیت ساخت تانکرهای افقی از ظرفیت 5000 تا 50000 لیتر نیز به شیوه‌ی مدولار وجود دارد. ساخت به روش مدولار، شامل استفاده از پنلهاییست که به راحتی امکان گسترش ابعاد و ظرفیت را مهیا می‌کنند.

از مخزن افقی چند لایه برای مصارف دارویی و حمل محموله های دارویی استفاده می شود. بدلیل ظاهر و طراحی خاص این نوع مخزن، برای نصب روی پشت بام ها بسیار مناسب هستند. به‌بیان فنی‌تر:

هرکجا که با محدودیت ارتفاعی روبرو باشید، خرید مخزن پلی اتیلن عمودی بهترین گزینه‌ی ممکن است.

مخازن پلی اتیلن عمودی

مخزن پلی اتیلن عمودی یا ایستاده، به صورت تک لایه، دو لایه و سه لایه موجود است و از 80 لیتر تا 20000 لیتر ظرفیت دارد. قیمت این مخزن به دلیل فرآیند ساخت آن، از مدل های دیگر ارزان تر و مناسب تر است و حجم آن کمتر می باشد. استحکام بالا و قیمت مناسب مخازن عمودی باعث شده است به پرفروش ترین مدل مخازن پلی اتیلن تبدیل شود. بهتر است بدانید این مدل به هیچ وجه برای نصب روی پشت بام مناسب نیست. اگر می خواهید آن را روی پشت بام نصب کنید، حتما قبل از نصب آنجا را عایق نمایید.

ذخیره سازی انواع سیالات اسیدی و شیمیایی نیز درون مخازن عمودی به خوبی انجام میشود. بخصوص که دارای ماندگاری بیشتری در قیاس با مدلهای افقی هستند. گزینه‌های نصب اینگونه مخازن بسیار زیاد است. بطوریکه فقط نباید با محدودیت ارتفاعی روبرو باشید. دراینصورت:

انواع فضاهایی همچون: حیاط، اتاق تأسیسات، باغچه‌‌‌ها، محوطه‌های بی نور و کاملاَ نورگیر، مجتمع‌های صنعتی، گلخانه‌‌ها و…، میتوانند میزبان مخزن پلی اتیلن عمودی باشند.

نکته مهم دیگر اینست که تانکرهای عمودی در دو نوع «بلند» و «کوتاه» قابلیت ساخت دارند.

مخزن پلی اتیلن عمودی

مخزن پلی اتیلن مکعبی

مخزن پلی اتیلن مکعبی که به آن کتابی یا آسان رو گفته می شود، در ظرفیت های 230، 800، 1000 و 2000 لیتری موجود است. از این مخزن بیشتر در فضاهای باریک و مکان های دارای فضای کم استفاده می شود. قیمت مخزن مکعبی نسبت به دیگر مخزن ها کمی گرانتر است زیرا مواد اولیه بیشتری مصرف می کند و طراحی خاصی دارد. اگر فضای مورد نظر شما به صورتی باشد که هیچ نوع از مخازن پلی اتیلن در آن جا نشود، این مخزن پیشنهاد می شود.

مخازن پلاستیکی زیر پله ای

مخزن پلی اتیلن زیر پله ای همانطور که از نامش پیداست برای نصب در زیر پله های ساختمان ها و منازل طراحی و ساخته شده است. از این مخازن بیشتر به عنوان منبع و مخزن آب استفاده می شود و بهترین و مناسب ترین کاربردشان همین است.

مخزن پلی اتیلنی قیفی

مخزن پلی اتیلنی ته قیفی

مخزن پلی اتیلن قیفی که به آن مخروطی یا کونیک نیز گفته می شود، دارای انتهایی به شکل قیف است که مواد و مایعات را به صورت کامل تخلیه می کند. این مخازن در ظرفیت های 200، 500، 1000، 1500 و 2000 لیتری موجود است و به صورت تک لایه و سه لایه عرضه می شود.

مخازن ته قیفی پلی اتیلنی کاملاَ ضدزنگ بوده و ماندگاری قابل توجهی داند. همچنین بلحاظ اقتصادی نیز گزینه‌ای کاملاَ مقرون بصرفه محسوب میشوند. معمولاَ ظرفیت ساخت مخزن ته قیفی پلی اتیلن، بین 2 الی 185 مترمکعب می باشد. همچنین به راحتی قابلیت نصب پایه را دارند. وجود پایه موجب میشود تا عملیات تخلیه‌ی کاملاَ بهینه‌‌ی این تانکرها، به سادگی صورت پذیرد.

انواع مخازن پلاستیکی از لحاظ تعداد لایه

انواع مخزن پلی اتیلن از نظر تیپ و جداره های داخلی دارای 5 نوع نیز می باشد که عبارتند از:

تک لایه

مخزن پلی اتیلن تک لایه به صورت رنگی و بی رنگ وجود دارد و بیشتر برای ذخیره و نگهداری آب آشامیدنی، مواد غذایی و مواد شیمیایی استفاده می شود.

دو لایه

مخزن پلی اتیلن دو لایه که به آن دو جداره نیز گفته می شود، به صورت رنگی، سفید و بی رنگ موجود است و به دلیل دارا بودن جداره اضافی، نور کمتری وارد مخزن می شود. از این تانکرها برای نگهداری آب آشامیدنی، مواد شیمیایی و مواد غذایی استفاده می شود.

مخزن پلی اتیلن سه لایه

مخزن پلی اتیلن سه لایه

لایه های داخلی و بیرونی مخزن پلی اتیلن سه لایه معمولا به رنگ سفید است و لایه میانی آن رنگ مشکی دارد. رنگ مشکی از نفوذ نور خورشید به داخل منبع جلوگیری می کند. این مخزن سه لایه مانع از رشد جلبک و لجن می شود و بیشتر برای ذخیره و نگهداری مواد غذایی و مواد شیمیایی حساس به نور و گرما مورد استفاده قرار می گیرد.

مخزن پلاستیکی چند لایه

داخل مخزن پلی اتیلن چند لایه که معمولا چهار لایه است، نور خورشید نفوذ نمی کند و جلبک اجازه رشد ندارد. لایه اضافه شده معمولا رنگی است و به منظور جلوگیری از نفوذ نور خورشید، گرما و سرما تعبیه می شود.

مخزن پلی اتیلن فوم دار

مخزن پلی اتیلن فوم دار دارای یک لایه فوم است و عایق حرارت می باشد. از این مخزن بیشتر در شوفاژ خانه ها و موتور خانه ها استفاده می شود و از انتقال حرارت جلوگیری می کند. مخازن پلی اتیلن فوم دار خود دارای انواع دو لایه، سه لایه و چهار لایه می باشد.

باید بدانید هر چه تعداد لایه ها و جداره های مخزن پلی اتیلن بالاتر باشد، ضخامت بیشتری دارد، از نفوذ اشعه ماورای بنفش و نور خورشید به داخل مخزن جلوگیری می نماید و قیمت آن نیز افزایش پیدا می کند.

اگر مواد انتخابی شما برای حمل و نگهداری به نور و گرما حساس هستند، حتما از مخازن دارای چند جداره استفاده کنید. دو، سه یا چهار لایه بودن مخزن به کار شما و مواد انتخابی شما بستگی دارد.

انتخاب بهترین مخزن پلی اتیلن آب

فروش مخزن پلی اتیلن

غالباَ این نکته عنوان میشود که:

مخزن پلی اتیلن 3 لایه، بهترین گزینه برای نگهداری و ذخیره سازی آب می باشد.

اما دلیل این امر چیست؟!. جالب است بدانید که بلحاظ استحکامی، مخازن تک لایه و دو لایه، هیچگونه تفاوتی با یکدیگر ندارند. درواقع با افزایش لایه‌ها، میزان عبور نور و دما به حداقل ممکن می‌رسد. چراکه هنگامیکه تانکرها تولید میشوند، ابتدا بصورت تک لایه بوده و بدون رنگ هستند. لذا نور به راحتی از بدنه تک لایه عبور نموده و شرایط برای رشد جلبکها در دیواره‌ی داخلی مخزن، مستعد میشود. حالا دو عامل، موجب گندیده شدن آب درون مخازن تک لایه میشود:

  1. جلبکهای تشکیل‌شده در دیواره‌های داخلی منبع، به مرور توسط باکتریهای هوازی تجزیه گردیده و طعمه‌ی غذایی آنها میشوند. مسئله‌ای که با آلودگی و ایجاد بیماری های میکروبی در آب همراه خواهد بود!
  2. همچنین اگر دائماَ خورشید به بدنه مخازن بتابد، آب درون مخزن پلی اتیلن تک لایه، فاسد میشود. ضمن اینکه بوهای ناخوشایندی نیز از آن انتشار می‌یابد!

تنها راه حل این مشکل، استفاده از لایه بعدی در تولید مخزن آب است. یعنی ابتدا منبع بصورت پلی اتیلن دولایه درآمده و سپس لایه نهایی یعنی لایه سوم، اضافه شود. (همیشه منبع تک لایه بی رنگ، دولایه به رنگ آبی یا سیاه و نهایتا مخزن سه لایه به رنگ سفید در می آید).

نکته: بعبارتی این لایه‌ها مانع عبور نور به داخل مخزن شده و نقش فیلتر نوری را ایفا می نمایند. همچنین باعث استحکام ساختاری آن می گردد.

نقش لایه ‌های مخازن PE

اضافه‌سازی هر لایه به لایه‌های قبلی، میتواند کارایی خاص تری را برای مخازن پلی اتیلن به ارمغان بیاورد. البته که باید به افزایش هزینه های عملیاتی پروژه نیز توجه داشت. جهت درک بهتر میزان کارایی و نقش عملیاتی هر لایه، به دسته بندی زیر توجه نمایید:

  • لایه ابتدایی مخزن
  • لایه میانی
  • لایه داخلی مخزن

لایه ابتدایی مخزن

  1. مقاوم در برابر نور مستقیم خورشید
  2. رنگ سفید نیمه شفاف
  3. مستحکم در برابر تمام عوامل جوی

لایه دوم میانی

  1. بعنوان فیلتر نوری درونی جهت ممانعت از ورود نور فرابنفش خورشید بدرون و خنثی سازی رشد جلبک. (آنتی باکتریال آکشن)
  2. استحکام سازی ساختار مخزن
  3. رنگ این لایه مشکی یا تیره است

لایه سوم مخزن آب

  1. درونی ترین لایه مخزن
  2. به رنگ سفید روشن
  3. ارتباط مستقیم با سیال درون مخزن و موثر در کیفیت آب.

مزایای مخزن پلی اتیلن

مخازن پلی اتیلن مزایا و ویژگی های منحصر به فردی دارند و به همین دلیل به شدت طرفدار دارد و مورد استفاده قرار می گیرد. این مزایا عبارتند از:

  • عمر طولانی و دوام بالایی دارد.
  • از مواد اولیه باکیفیت و درجه یک تولید شده است.
  • در شرایط جوی مختلف (گرما و سرما) و در نور شدید آفتاب دارای مقاومت است.
  • جداره های مخزن ضد اشعه ماورای بنفش می باشند. (مانع ورود نور خورشید)
  • عایق حرارت است و در دماهای بالا و البته در برابر یخ زدن مقاوم است.
  • در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاومت بالایی دارد.
  • نصب سریع و آسانی دارد. این مخازن در محیط‌های بسته، باز، زمینی و هوایی قابلیت نصب دارند.
  • حمل و نقل آن راحت است.
  • مقرون به صرفه می باشد. (از نظر زمان و سرعت عمل نیز به صرفه هستند)
  • نشتی ندارد. (گزینه ایده آل برای حمل مواد نفتی)
  • تعمیر و نگهداری از آن هزینه پایینی دارد.
  • شستشوی راحت
  • سبک است و وزن کمی دارد.
  • در ظرفیت های مختلف و شکل های متنوعی تولید می شود.
  • دارای ضخامت های متفاوتی است. (از ۱٫۰ تا ۱٫۹ یا بیشتر)
  • مخزن پلی اتیلن ضدزنگ است.
  • در برابر زلزله دارای مقاومت است و کمترین آسیب را می بیند.
  • پلی اتیلن ماده ای غیر فعال است و با هیچ ماده‌ای واکنش نشان نمی‌دهد.
  • مقاومت مکانیکی خوب و مقاوم در برابر تنش های هیدرواستاتیک
  • مقاومت اسیدی بالا
  • ضد جلبک و ضد باکتری
  • هیچ پسماندی داخل مخزن باقی نمی ماند.
  • رنگ، بو و مزه مواد داخل مخزن تغییری نمی کند.
  • دارای گارانتی و خدمات پس از فروش
  • دارای استاندارهای FDA و تاییدیه های بهداشتی است.
  • کمترین فضای ممکن را برای نصب اشغال می کنند.
  • در دمای منفی 40 درجه سانتیگراد تا مثبت 55 درجه سانتیگراد مقاوم است و هیچ آسیبی نمی بیند.

معایب مخزن پلاستیکی

انواع مخزن پلی اتیلن دارای معایب و نقاط ضعفی نیز می باشند. هرچند این معایب اندک و جزئی هستند اما باز هم ما آنها را به شما می گوییم:

  • این مخازن عمری طولانی و بالا دارند اما بهرحال هیچ محصولی همیشگی نیست و بعد از مدتی خراب می شود. اگر مخزن پلی اتیلن به مدت 10 سال در محیطی باز قرار بگیرد و دارای لایه ضد نور خورشید و اشعه UV نباشد، دچار آسیب و فرسایش می شود و بعد از مدتی پلی اتیلن آن از بین می رود و می شکند.
  • این مخازن با اینکه مقاومت مکانیکی خوبی دارند اما با ضربات شدید مکانیکی که به یک نقطه وارد می شوند، آسیب می بینند. بنابراین بهتر است تا جایی که امکان دارد از وارد شدن ضربات مکانیکی به مخزن جلوگیری کنید.
  • مخازن پلی اتیلن در برابر آتش نیز مقاوم نیستند و آسیب پذیر می باشند.

کاربردهای مخازن پلی اتیلن

مخزن پلی اتیلن ذخیره اسید

مخزن پلی اتیلن به دلیل مقاوم بودن در برابر مواد شیمیایی، انعطاف پذیر بودن و عمر بالای خود، کاربرد زیادی دارد و به طور گسترده ای از آن استفاده می شود. از کاربردهای منابع پلاستیکی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نگهداری و حمل آب آشامیدنی
  • حمل و نقل مایعات
  • نگهداری مواد شیمیایی
  • نگهداری و حمل مواد دارویی
  • نگهداری نفت، گاز، بنزین و گازوئیل
  • جمع آوری فاضلاب های خانگی
  • نگهداری اسید
  • حمل و نگهداری مواد غذایی و مواد جامد
  • صنعت پتروشیمی
  • صنعت شیلات
  • حمل و نگهداری آفت کش ها و سم ها
  • صنعت کشاورزی
  • مراکز نیمه صنعتی و صنعتی
  • کارگاه های عمرانی

مخزن پلی اتیلن دفنی

یکی از کارآمدترین تولیدات پلیمری در صنعت، بدون شک مخزن پلی اتیلن دفنی می‌باشد. با استفاده از اینگونه مخازن، هیچگونه فضایی در سطح محیط کارخانجات، بوستان‌ها، محیط های صنعتی و… اشغال نمی‌شود. بخصوص این مسئله آنجایی بیشتر اهمیت پیدا می‌کند که با محدودیت متراژی و فضایی روبرو باشید. درهمین زمینه به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • بدلیل حالت نصب دفنی، خرید مخزن پلی اتیلن دفنی بایستی با توجه به «میزان استحکام فشاری و ضربه‌ای» آنها صورت بگیرد. به‌همین دلیل، تانکرهای دفنی همیشه به صورت 2 جداره یا 3 جداره تولید می‌شوند. ضمن اینکه بسته به شرایط و عمق‌های دفن، در مقاومت‌های مکانیکی 12 تا 64 کیلونیوتن قابلیت تولید دارند.
  • درقیاس با مدلهای کامپوزیتی، ارزانتر و در مقایسه با مدلهای بتنی، ماندگارتر و قوی‌ترند. فرآیند ساخت آسانی نیز دارند.
  • ساخت این منابع در ابعاد و ظرفیت های مختلفی امکانپذیر است.
  • شیوه‌ی صحیح نصب دفنی مخازن، بایستی همواره در دستور کار قرار بگیرد. بطوریکه پس از حفر استاندارد ترانشه، مقاوم سازی کف و دیواره‌ها انجام می‌شود. سپس دور مخزن بایستی به آرامی با مصالح مناسب پر گردد. یعنی دور استفاده از شن و ماسه‌های با ابعاد بزرگ و تیز، نخاله‌ های آسیب زننده و… را خط بکشید!
  • موارد استفاده از مخازن پلی اتیلنی دفنی، بسیار گسترده است. از استفاده های صنعتی، مدیریت آب و فاضلاب شهری و موارد پزشکی گرفته؛ تا کاربردهای عمرانی، نصب زیرزمینی در بوستانها و قرارگیری در زیرسازی جاده‌ها و معابر.
  • قابلیت ذخیره آبهای ناشی از بارش باران
  • هماهنگی مناسبی با منهول ها دارند. (بمنظور ذخیره سازی موقت یا کمک به انتقال فاضلاب‌ها).

مخزن پلی اتیلن سمپاش

مخازن سمپاش غالباَ از جنس پلی‌اتیلن یا پلاستیکهای فشرده، ساخته میشوند. بدلیل ویژگیهای ساختاری، مستحکم بودن بدنه و عملکرد عالی در برابر سیالات شیمیایی، استفاده از ماده PE (پلی اتیلن) برای ساخت مخازن سمپاش، گزینه‌ای مطمئن تر خواهد بود. زیرا هرگونه نشت از مخازن سمپاش، میتواند خسارات مالی و جانی جبران ناپذیری را به افراد وارد آورد!!

مخزن پلی اتیلن سمپاش بسته به ظرفیت و نوع نصب و حرکت، در مدلهای متنوعی نظیر:

  • سوار شونده
  • گرد (مخروطی)
  • 2 طبقه (عمدتاَ ظرفیت های لیتری محدود)
  • مخازن فرغونی
  • و مخازن کششی،

تقسیم بندی میشوند. جالب است بدانید که:

مخزن پلی اتیلن سوارشونده غالباَ بر روی ادوات کشاورزی همچون تراکتور نصب میگردد. مدلهای کششی معمولاَ روی شاسی‌هایی قرار میگیرند که مجهز به چرخ باشد. در اینصورت به راحتی امکان کشیدن منبع با تراکتور و حتی کشنده‌های کوچکتر فراهم می‌باشد. مدلهای فرغونی نیز معمولاَ بر روی شاسی‌های دستی و… قرار داده می‌شوند. با این تفاوت که عمدتاَ حجم کمتری دارند و در بسیاری از موارد، حتی وجود یک فرد برای هدایت شاسی، کافی می‌باشد.

ساخت مخازن پلی اتیلنی سمپاش معمولاَ از 100 لیتر دو طبقه تا 3000 لیتر صورت می‌پذیرد. برآورد قیمتی این تانکرها نشان می‌دهد که قیمت مخزن پلی اتیلن سمپاش 100 لیتری از حدود 550.000 تومان شروع میگردد. همچنین قیمت مدلهای 2000 لیتری سمپاش نیز در حدود 10 الی 10.5 میلیون تومان تخمین زده می‌شوند.

انواع مخزن پلی اتیلن براساس شرایط منطقه ای

1. منبع آب پلی اتیلن برای مناطق گرم

مخزن پلی اتیلن عمودی و افقی

مخزن پلی اتیلن مناسب برای مناطق گرم و خشک کشور، میتواند از نوع:

  • 3 لایه
  • یا 4 لایه

باشد که هرکدام دارای ویژگیهای منحصربفردی هستند. پیشتر نیز عنوان نمودیم که بعنوان مثال: مخازن سه لایه و چهارلایه در مقاومت، با یکدیگر دارای تفاوت نیستند. بلکه با افزوده شدن هر لایه، یک ویژگی کارآمدتر به آنها اضافه میشود. مناطق گرم و خشک کشور همواره دارای آفتاب شدیدی هستند. در مخازن پلی اتیلن 3 لایه، نور از لایه‌های بدنه عبور نمیکند. بنابراین با خیالی راحت از عدم تشکیل جلبکها (در اثر عبور نور ازدیواره‌ی مخازن)، میتوانید به ذخیره سازی آب و دیگر سیالات بپردازید.

2. مخزن پلی اتیلن مناطق معتدل و مرطوب

نصب مخزن پلی اتیلن دوجداره، میتواند پاسخگوی نیازهای منطقه ای این نوع اقلیم باشد. البته نور خورشید و پرتوهای فرابنفش از مخازن دوجداره عبور میکنند. فلذا:

  • یا باید از سایبانهای بزرگ و ضد نور بر روی مخازن سیالات شیمیایی و آب بهره گرفت. (نصب در فضای آزاد)
  • و یا اینکه تانکرها را در محیط های سرپوشیده و به دور از تابش مستقیم آفتاب، نصب نمود. (نصب در فضای بسته)

3. مخزن آب PE مناسب برای مناطق سرد

مخزن پلی اتیلن 4 لایه، مناسبترین گزینه برای مناطق سرد کشور بشمار میرود. زیرا:

  • نقاط و اقلیم های سرد و خشک کشور، دارای شرایط یخبندانی زیادی هستند. بنابراین هرلحظه امکان یخ زدن آب و سیالات دپوشده در تانکرها وجود دارد. لایه‌ی چهارم این مخازن غالباَ از عبور هرگونه حرارت و برودت (گرما و سرما) جلوگیری می‌کند.
  • همچنین این نقاط در کنار سرمای زاید الوصف خود، دارای آفتابهای تند و تیزی نیز در برخی از ساعات روز هستند. لذا لایه‌ی سوم مخزن پلی اتیلن میتواند به عنوان یک نگهبان واقعی، از عبور نور جلوگیری کند.

فرآیند تولید مخازن پلی اتیلنی

تمامی مواد اولیه ای که در تولید مخزن پلی اتیلن مورد استفاده قرار می گیرند، از خانواده پلی اتیلن هستند. برای قالب گیری مخزن ابتدا مقدار مشخصی از پلاستیک سازگار با آب و مواد شیمیایی را به شکل پودر وارد قالب های تو خالی می کنند. پلاستیک به دیواره داخلی قالب می چسبد و یک لایه ایجاد می شود. لایه ایجاد شده در سرما نیز چرخانده می شود تا به شکل جامد در بیاید.

وقتی که پلاستیک به اندازه کافی سخت شد، سرما دادن به آن متوقف می شود و قطعه پلاستیکی از قالب خارج می شود. دوباره فرآیند قالب گیری دورانی پلاستیک و مخزن پلی اتیلن تکرار می شود.

امروزه دستگاه های جدید دارای چند بازو هستند و همزمان می شود چند قالب گرفت. برای طراحی مناسب و انجام شدن صحیح فرآیند قالب گیری، باید بر کل پروسه نظارت باشد. هنگام قالب گیری مخزن نیز ضخامت جداره آن نیز تعیین می شود. اکثر مخازن و محصولات صنعتی و تجاری به این روش تولید می شوند.

مراحل نصب مخزن پلی اتیلن

نصب مخازن پلی اتیلن

نصب مخزن پلی اتیلن مراحلی دارد که با طی کردن یک به یک آنها می توانید به راحتی و ایمن آن را نصب کنید. این مراحل عبارتند از:

  • بهتر است قبل از هر کاری محل نصب مخزن را انتخاب کنید. سطح محل نصب مخزن باید صاف و هموار باشد و هیچ پستی و بلندی نداشته باشد.
  • زمین محل نصب مخزن باید 1 متر از نظر طولی، عرضی و عمقی حفاری شود.
  • اگر زمین مقاومت کافی ندارد، بتن ریزی کنید و از یک لایه بتن استفاده نمایید.
  • با استفاده از یک جرثقیل، مخزن را در محل خود قرار دهید.
  • در اطراف مخزن، خاک های الک شده و فاقد شن و ماسه بریزید و اطراف آن را پر کنید. مراقب باشید خاک ها روی خود مخزن ریخته نشود.

بهتر است بدانید اتاق تاسیسات، موتور خانه، پشت بام، زیر زمین و پارکینگ برای نصب مخزن پلی اتیلن مناسب هستند. البته قبل از خرید باید ابعاد محیط را به خوبی بررسی کنید و با ابعاد مخزن مورد نظر خود تطابق دهید تا ناچار به تعویض آن نشوید. اگر مخزن را در جایی نصب کنید که دید کمتری داشته باشد، بهتر است.

نکات مهم هنگام خرید مخزن پلی اتیلن

هنگام خرید مخزن پلی اتیلن باید به یک سری نکات توجه کنید و مخزن را از چند جهت بررسی نمایید. قبل از قطعی کردن خرید خود، حتما مطمئن شوید که مخزن دارای تاییدیه بهداشتی و زیست محیطی است و از استاندارهای لازم برخوردار باشد. در زیر 2 مورد مهم را آورده ایم که هنگام خرید باید آنها را مورد بررسی قرار دهید.

  • ضخامت مخزن:

دیواره ها و پایه های مخزن را بررسی کنید و مطمئن شوید که از نظر ضخامت کنترل شده اند و دارای استاندارد ASTM می باشند.

  • ظاهر مخزن:

از نظر ظاهری مخزن را بررسی نمایید تا روی سطح آن و یا داخلش عیبی وجود نداشته باشد و دارای اشکال نباشد.

  • نصب:

یک مورد مهم دیگر هنگام خرید مخزن پلی اتیلن این است که باید حتما به منطقه و محل نصب مخزن دقت نمایید و بعد سایز مخزن را انتخاب کنید. فضای موجود برای نصب مخزن از اهمیت بالایی برخوردار است و در انتخاب نوع مخزن پلی اتیلنی به شما کمک می کند.

  • عدم اختلال:

همواره پیشنهاد میشود به جای خرید یک مخزن بسیار بزرگ، از دو یا سه مخزن کوچکتر استفاده کنید تا سیالات را بهتر مدیریت کنید. (چناچه حجم دپوی زیادی داشته باشید)

  • محدودیت‌ها:

گاهاَ برخی از کارفرمایان تصور می‌کنند که به دلیل قیمت بیشتر مخازن افقی، کارایی این تانکرها نیز نسبت به مدلهای عمودی بیشتر است. درحالیکه این تفکر کاملاَ اشتباه است!!. انتخاب هریک از این مخازن آب، صرفاَ به «شیوه نصب» و «محدودیت های ارتفاعی» بستگی دارد. مثلاَ چنانچه محدودیت ارتفاعی نداشتید، حتماَ به سراغ گزینه‌های عمودی با قیمت مناسبتر بروید. و یا در موارد نیاز به نصب دفنی، حتماَ باید از مخزن پلی اتیلن افقی دفنی استفاده نمایید.

نگهداری از مخزن پلاستیکی

برای اینکه عمر مفید مخزن پلی اتیلن را افزایش دهید و کارایی و راندمان آن را بالا ببرید، باید نکاتی را انجام داده و رعایت نمایید. نگهداری از این مخزن کار سخت و دشواری نیست و با رعایت چند نکته کوچک می توان تا سالها بدون هیچ مشکل و آسیبی از آن استفاده کرد.

  • به صورت دوره ای و منظم مخزن و اتصالات آن را بررسی نمایید.
  • مخزن پر شده را به هیچ وجه جا به جا نکنید. اگر مجبور به جا به جا کردن هستید، حتما از جرثقیل و لیفتراک استفاده کنید.
  • مخزن را دور از آتش، الکتریسیته و اجسام داغ نگه دارید.
  • درب پیچی مخزن را هوابندی نکنید تا در داخل آن فشار منفی ایجاد نشود.
  • مخزن را در جایی نصب کنید که دارای تهویه هوا باشد.
  • مکان انتخابی برای نصب مخزن باید صاف و همسطح باشد.
  • اگر پمپ آب نصب کرده اید، برای اینکه لرزش پمپ به مخزن آسیب نرساند، حتما از لرزه گیر استفاده نمایید.

محصول مرتبط : مخزن اسید

تعمیر آسیب های وارده به مخازن پلی اتیلن

مخزن پلی اتیلن در برابر تغییرات جوی و آسیب های محیطی به شدت مقاوم است و استحکام بالایی دارد. خیلی کم پیش می آید که آسیبی جدی به این مخزن وارد شود.

اگر مخزن آسیب دید و سطح آسیب دیدگی وسیع و زیاد نبود، می توان آن را تعمیر کرد. شکستگی ها و پارگی های خفیف و کوچک قابل تعمیر هستند و می توان آنها را جوش داد. اما بعد از تعمیر هیچ تضمینی وجود ندارد که مخزن دوباره مثل روز اول کار کند و نشتی نداشته باشد. بهتر است مخزن یک بار تعمیر شده را فقط برای نگهداری آب استفاده کنید و دیگر مواد شیمیایی با آن حمل نکنید.

برای جوش دادن قسمت آسیب داده مخزن، ابتدا باید تمام مواد داخل آن را تخلیه کنید و سپس محل آسیب دیده را کاملا تمیز و عاری از گرد و غبار و کثیفی نمایید. بعد از آن باید قسمت آسیب دیده را سمباده بکشید و یکدست کنید. بهتر است جوش دادن را از بیرون انجام دهید. سعی کنید هر دو طرف شکستگی را یکدست جوش داده و درست کنید.

برای جوش دادن مخزن هیچ ابزار خاصی نیاز ندارید و همان ابزارهای جوشکاری ساده کافی است. در اکثر موارد برای درست کردن آسیب های وارده به مخزن پلی اتیلن از جوش پلاستیکی یا همان جوش پلی اتیلن استفاده می شود. البته در برخی مواقع از چسب نیز استفاده می شود اما چسب دوام زیادی ندارد و دوباره مخزن ترک می خورد.

اگر سطح آسیب دیدگی مخزن وسیع و زیاد بود، بهتر است به فکر یک مخزن جدید باشید و آن را تعویض نمایید. شکستگی ها و شکاف های بزرگ در مخازن قابل تعمیر و جوش دادن نیستند.

قیمت مخزن پلی اتیلن

قیمت مخزن پلی اتیلنی

قیمت مخزن پلی اتیلنی به کیفیت مخزن، نوع و ظرفیت آن بستگی دارد. هزینه نهایی این تانکرها نسبت به دیگر مخازن، مناسب تر و پایین تر می باشد و به دلیل همین کیفیت بالا و قیمت مناسب، به شدت مورد توجه همه قرار گرفته است. تک لایه، دو لایه و سه لایه بودن مخزن پلی اتیلن نیز در قیمت نهایی آن تاثیر دارد.

پارامترهای زیر بر روی قیمت مخزن پلی اتیلن موثر می‌باشند:

  • تعداد جداره یا لایه. (مسلماَ به هرمیزان که تعداد لایه‌های بدنه بیشتر باشد، قیمت نهایی نیز افزایش می‌یابد)
  • نوع کاربرد و کاربری مورد استفاده. (مخازن دپوی عناصر شیمیایی، ذخیره آب، سمپاش و…)
  • قابلیت دفن و یا قرارگیری سطحی. (بیشتر به میزان مقاومت مکانیکی بدنه مربوط می‌باشد. همچنین بطور تخصصی در بحث قیمت مخزن پلی اتیلن دفنی، باید به حداکثر قابلیت نصب عمقی مخازن نیز توجه داشت)
  • میزان خلوص مواد اولیه. (مواد اولیه باید از نوع پلی اتیلن خالص باشد. همچنین مواد «آنتی یو وی» نیز غالباَ به مواد اولیه اضافه میشود. اما نباید از گرانولها و عناصر بازیافتی در مواد اولیه استفاده نمود!)
  • فرم و شکل مخزن. (مخزن ته قیفی، گرد، مکعبی، مربعی دو طبقه، زیر پله‌ای و…)
  • ابعاد و اندازه و ظرفیت. (با افزایش ظرفیت مخازن، ابعاد و اندازه نیز بیشتر میشود. درنتیجه از مواد اولیه بیشتری استفاده شده و قیمت مخزن پلی اتیلنی افزایش می‌یابد. (ظرفیت، مهمترین پارامتر قیمتگذاری این محصولات صنعتی است)
  • وزن. (رابطه‌ی مستقیمی با میزان خلوص مواد اولیه و ابعاد کلی تانکر دارد)
  • نوع گرید مواد اولیه فرآیند ساخت
  • نوسانات ارز و دلاری
  • نوع ایستایی. (مخازن افقی معمولاَ گرانتر از مخازن عمودی هستند. زیرا به پایه‌های قدرتمند یکپارچه ای نیاز دارند که هزینه ساخت را افزایش می‌دهند.)
  • قفل دار بودن یا نبودن تانکر

برای اطلاع دقیق از قیمت های به‌روز این محصول با همکاران ما در بخش فروش تماس بگیرید.

خرید مخزن آب پلی اتیلن از مجموعه معتبر پایپ گستر

مجموعه پایپ گستر به لطف بهره گیری از سالنهای تمام مکانیزه ساخت، آزمایشگاه‌های تست محصول پیشرفته، استفاده از مواد درجه یک اولیه، توجه به نیازهای صنعتی کشور، بهره گیری از ضوابط و قوانین جهانی تولید و البته توان عملیاتی بالا و چاشنی خلاقیت مهندسین نامدار خود، توانسته تا در قله‌ی تولیدات متنوع و باکیفیت داخلی قرار گیرید.

بدین منظور تولید انواع تجهیزاتی نظیر:

  • مخازن پلی اتیلنی آب
  • مخازن اسید و مخزن فایبرگلاس
  • انواع لوله. (لوله کاروگیت و لوله پلی اتیلن، لوله های پوش فیت، سبز، 5 لایه، مانیسمان، استیل، فلزی، پلیکا و…)
  • سپتیک تانک
  • منهول فاضلاب
  • و دریچه منهول
  • گریتینگ
  • اسکرابر
  • عایق الاستومتری
  • ژئوممبران و ژئوتکستایل
  • تانکر استیل

و ده ها محصولا صنعتی دیگر، در مجموعه صنعتی و معتبر پایپ گستر صورت می‌پذیرد. مخزن پلی اتیلن سه لایه تولید شده در شرکت پایپ گستر بطور قطعی ضد جلبک و سازگار با هر شرایط آب و هوایی می باشد . به همین دلیل تمام مخازن این شرکت بصورت آنتی باکتریال تولید شده و باعث شده از نظر بهداشتی این آب قابل شرب باشد. همچنین هیچگونه بار میکروبی درون مایع این مخزن وجود نداشته باشد.

به‌جهت دریافت مشاوره‌های رایگان و اطلاع از شرایط قیمت خرید مخزن پلی اتیلن آب و دیگر تجهیزات صنعتی، با کارشناسان خبره‌ واحد فروش گروه صنعتی پایپ گستر تماس بگیرید. بخاطر داشته باشید که در مسیر بهترین شدن، بایستی بهترین ها را انتخاب کنید.

اشتراک گذاری در : share   share   share   share   share  

1 دیدگاه

gravatar

ناظرینوشته شده در  4:45 ب.ظ - آگوست 17, 2022

به به چقدر مطلب خوب و تمیزی منتشر کردید. فکر کنم تولید کننده هستید. اگر بخواهیم نمایندگی بگیریم امکان پذیر است؟

دیدگاه خود را وارد کنید.