نحوه نصب لوله کاروگیت

نصب لوله کاروگیت سایز بزرگ

در این مقاله قصد داریم شما را با نحوه نصب لوله های کاروگیت مخصوصا در سایزهای بزرگ که به لوله کاروگیت بزرگراهی و زیر جاده ای مشهور هستند آشنا نمائیم.

مراحل نصب لوله کاروگیت

• مکان نصب لوله کاروگیت را برنامه ریزی کنید.
دریابید که آب اضافی کجا جمع می شود و می خواهید کجا برود. هنگام انتخاب دهانه خروجی برای آب روان، به دنبال حوضچه های نگهدارنده یا سایر آب ها بگردید. آسان ترین کار برای انتقال آب های روان توسط لوله های کاروگیت، می توانید آب رواناب را به کنار جاده منتقل کنید. برای تخلیه مناسب، سیستم ترانشه و لوله کاروگیت باید همیشه از یک سطح بالاتر تخلیه شود و در ارتفاع پایین تر آب خارج شود و توجه داشته باشید همیشه آب را از خانه و ملک خود دور نگه دارید.

قبل از نصب لوله کاروگیت فاضلابی، اطمینان حاصل کنید که محله شما محدودیت منطقه بندی ندارد و مجوز های لازم را دریافت کنید.
نکته: تأیید کنید که مشکلات آب های روان شما ناشی از نشت لوله های کاروگیت زیر زمینی نیست که نیاز به تعمیر دارند.
• حفر کردن محل نصب لوله کاروگیت:
قبل از انجام عملیات حفاری از خطوط لوله و لوله های برق زیر زمینی اطمیان حاصل کنید. عمق ترانشه باید حدود 18 اینچ و عرض 9 تا 12 اینچ باشد. اگر از لوله های کاروگیت برای زهکشی ها استفاده می کنید باید حداقل 1 درصد شیب داشته باشند، بنابراین نیروی جاذبه برای شما مفید خواهد بود. این بدان معنی است که تخلیه باید به ازای هر 10 فوت لوله حداقل یک اینچ به سمت پایین شیب داشته باشد.

نصب لوله های کاروگیت فاضلابی

• ترانشه را با پارچه فیلتر بچرخانید.
برای این که لوله های کاروگیت مورد استفاده زهکشی از خاک، لجن و ریشه درختان حفظ شوند، پارچه فیلتر قابل نفوذ به آب یا سد علف های هرز را روی ملافه های ماسه ای در ترانشه قرار دهید. پارچه فیلتر را با حداقل 10 اینچ پارچه اضافی در کناره ها باز بگذارید.

• محوطه لوله کشی را بستر سازی کنید.
حدود 3 اینچ سنگ ریزه یا محوطه سازی در امتداد پایین ترانشه ریخته و فشرده کنید. این عمل به عنوان بستر لوله کشی زهکشی عمل می کند.

• اتصالات لوله را محکم کنید.
به اندازه لازم اتصالات سیستم لوله کشی لوله کاروگیت خود را محکم کنید تا از ورودی تا محل خروجی آب امتداد یابد. اگر به سیستم لوله کشی بادوام تری نیاز دارید، می توانید از یک شلنگ تخلیه انعطاف پذیر ارزان قیمت استفاده کنید.

• لوله کاروگیت را با پارچه شن و فیلتر بپوشانید.
لوله را با حدود 3 اینچ سنگ ریزه یا سنگ خرد شده بپوشانید ، اما برای عبور از سطح زمین کافی نیست. پارچه فیلتر اضافی را برای لایه محافظ دیگری روی آن بپیچید.

• پر کردن محل حفاری با خاک:
ترانشه را با خاک سطحی و فشرده پر کنید تا تمام سیستم تخلیه کاملاً پوشانده شود. هنگام پر كردن اطراف لوله کاروگیت، به طور موقت آن را بپوشانید تا بعد از نصب لوله های زهكش، از ریزش هرگونه سنگ یا خاك جلوگیری شود.

• تعمیر و نگهداری لوله کاروگیت:
مرتبا محل ورودی و خروجی لوله کشی را بازرسی و تمیز کنید. برای حفظ جریان آزاد آب، در صورت لزوم بقایای آن را بشویید. در صورت خرابی یا مسدود شدن فاضلاب شما، ممکن است مجبور شوید بخشی از آن را برای بازرسی یا تعمیر حفاری کنید، اگر با سنگ محوطه اطراف لوله کشی پوشیده شده باشد، بازرسی شما آسان تر از محوطه ای است که با چمن پوشانده شده است.

• سیستم زهکشی بدون شن:
برای صرفه جویی در مراحل انجام فرآیند نصب لوله کاروگیت فاضلابی، خرید یک سیستم لوله کشی زهکشی بدون شن و ماسه را در نظر بگیرید. این سیستم از یک لوله کاروگیت احاطه شده توسط سنگدانه پلی استایرن استفاده می کند که سپس در پارچه فیلتر پیچیده می شود.

اگر این روش را بجای ساخت دستی زهکشی انتخاب کردید، از پارچه فیلتر و سنگ های خرد شده که در بالا ذکر شد، صرف نظر کنید. فقط طبق دستورالعمل سازنده محصول را در ترانشه قرار داده و با خاک بپوشانید.

پس از اتمام ترانشه و نصب لوله کاروگیت فاضلابی، سیستم لوله کشی جدیدی خواهید داشت که آب رواناب را کنترل می کند، از زیر زمین شما محافظت می کند و ملک شما را از تبدیل شدن به باتلاق باز می دارد.

سیستم‌ های فاضلاب بزرگراهی و استفاده از لوله‌های کاروگیت

بیش از ۳۰ سال است که لوله های پلی اتیلن و لوله های کاروگیت با موفقیت در سیستم‌ های فاضلاب برای بزرگراه های سراسر جهان مخصوصا ایران استفاده و بهره برداری می شوند. استفاده از لوله های کاروگیت نیز برای انواع کاربرد های میانی، لبه‌ ای و سایر موارد مورد تأیید بیشتر اداره های راه و شهرداری‌ های جهان است.

البته، کاربرد لوله‌ های کاروگیت در زهکشی میانی (لوله ‌های بین خطوط در انشعابات بزرگراهی) یا زهکشی لبه ‌ای (لوله‌ های لبه آسفالت) بیشتر است. لوله ‌های میانی معمولاً قطور تر و بدون منفذ هستند مثل لوله کاروگیت 1000 ، لوله کاروگیت 800 ، لوله کاروگیت 600 . کارکرد این لوله‌ ها جمع‌آوری فاضلاب لوله‌ های لبه‌ ای و آب های سطحی است که لوله های با سایز کوچک تر مثل لوله کاروگیت 250 لوله کاروگیت 315 لوله کاروگیت 200 هستند.
لوله‌های فاضلاب لبه‌ای لوله‌های باریک منفذداری هستند که رواناب سطح بزرگراه و جاده را جمع‌آوری می‌کنند. لوله کاروگیت، در صورتی که بر اساس استاندارد بین‌المللی D-2321 یا بخش ۳۰ استاندارد A.A.S.H.T.O کار گذاشته شده باشد، می‌تواند به راحتی بار ترافیکی ۲۵ HS را تحمل کند. در این نوشتار در خصوص مزایای استفاده از لوله کاروگیت در سیستم‌ های فاضلاب بزرگراهی سخن خواهیم گفت.

نصب لوله کاروگیت سایز بزرگ

مزایای استفاده از لوله کاروگیت در سیستم‌ های فاضلاب بزرگراهی:

• استاندارد های لوله کاروگیت

لوله های کاروگیت به دو صورت منفذ دار و بدون منفذ در بازار لوله های کاروگیت موجود هستند هر کدام مطابق استاندارد های ملی و بین المللی تولید می شوند. تولید کنندگان انواع قطعات مناسب برای سیستم ‌های فاضلاب جاده‌ای، از جمله انواع اتصالات ضدآب را نیز تولید می‌کنند. به بیان دیگر، تولید و استفاده از لوله ‌های کاروگیت در سیستم ‌های فاضلاب بزرگراهی پذیرفته و تأیید شده است. در حال حاضر لوله کاروگیت داخل صاف در ایران بسیار مورد علاقه ی پیمانکاران و کارفرمایان دولتی و خصوصی می باشد.

• متنوع بودن روش نصب لوله های کاروگیت

کاربرد لوله ‌ها در سیستم فاضلاب بزرگراهی متنوع است و بنابراین آن ها باید ویژگی ‌های گوناگونی داشته باشند. لوله کاروگیت در انواع قطر ها و با انواع اتصالات و وسایل جانبی مناسب برای نیازمندی‌ های خاص هر نوع طراحی و جانمایی تولید می ‌شود. این لوله‌ ها را می ‌توان به‌ راحتی، به ‌سرعت و به شکل ایمن متناسب با نیازمندی‌ های طراحی برش داد. نصب این نوع لوله بسیار آسان است و به حداقل تجهیزات جانبی نیاز دارد. در صورت استفاده از لوله های کاروگیت، میزان اختلال ناشی از اجرای سیستم فاضلاب بزرگراهی در آمدوشد وسایل نقلیه، زندگی ساکنان محلی و کسب و کار ها به حداقل می‌رسد. نصب لوله های کاروگیت در سیستم بزرگراه ها، جاده ها و پل ها به سه صورت نصب با کوپلر و واشر برای لوله های از سایز 110 تا 600 نصب به صورت جوش پلی اتیلن مناسب برای لوله های با سایز 600 تا  لوله کاروگیت 1400 و نصب به صورت جوش الکتروفیوژن مناسب با لوله های از سایز 1500 تا 3000.

• دارای ویژگی‌های هیدرولیکی عالی

لوله‌ های با دیواره داخلی صیقلی بازدهی فوق ‌العاده‌ای برای جریان سیال دارند و جریان های بدون فشار همراه با ذرات جامد در آن ها بدون مشکل حرکت می کنند. قطر لوله های کاروگیت با دیواره داخلی صیقلی می‌ تواند حداقل یک واحد از لوله کاروگیت با دیواره داخلی کوچک تر باشد. هر چقدر قطر لوله های کاروگیت مورد استفاده کمتر باشد، عرض ترنچ مورد نیاز باریک‌ تر خواهد بود. این یعنی کاهش میزان حفاری و خاک‌ ریزی و در نتیجه، افزایش سرعت نصب و کاهش هزینه آن. پاک ‌سازی رسوبات از لوله‌ های با دیواره صیقلی نیز به راحتی انجام می‌ شود و بنابراین لوله کاروگیت ظرفیت خود را حفظ می‌کند.

• قیمت مناسب و عمر طولانی

سیستم‌ های فاضلاب بزرگراه های سراسر جهان که از لوله کاروگیت استفاده می‌ کنند طول عمری سه تا پنج برابر سیستم ‌هایی که از لوله ‌های فلزی استفاده می‌کنند دارند. از سوی دیگر، وزن سبک و راحتی نصب نیز باعث کاهش هزینه‌ های مورد نیاز برای اجرای سیستم می‌شود. از این رو، در سال های اخیر و با افزایش قیمت فولاد و سیمان، میزان سرمایه‌ گذاری در استفاده از لوله‌ های پلی‌ اتیلن کاروگیت بسیار افزایش یافته است. در کل استفاده از این لوله ها جنبه ی مثبتی در حفظ و نگهداری آسفالت جاده ها نیز دارد.

اشتراک گذاری در : share   share   share   share   share  

دیدگاه خود را وارد کنید.