نکات دفع فاضلاب رستوران ها

نکات دفع فاضلاب رستوران ها

رستوران ها و آشپزخانه های صنعتی همواره چربی ها و روغن های زیادی را به سوی سیستم های فاضلاب رهسپار می‌کنند. نکته ای که خود نشان میدهد که اتصال صحیح مجراهای انتقالی رستوران ها به کانال های فاضلابی، تا چه حد حائز اهمیت است. ما در مقاله حاضر میخواهیم به بررسی دلیل انسداد لوله ها توسط چربی ها و روغن ها بپردازیم و راهکارهای متعددی را برای حل این مشکل، ارائه کنیم.

همچنین فارغ از موارد فنی مربوط به سیستم های دفع و انتقال فاضلاب رستوران ها، راهکارهای بیمه ای را نیز برای کاهش ضررهای مالی فضاهای کسب و کار، مورد بررسی قرار دهیم.

سیستم تصفیه فاضلاب کارآمد رستوران

سیستم تصفیه فاضلاب کارآمد رستوران

چگونه رستوران شما بر سیستم فاضلاب تأثیر می گذارد؟!. یک سیستم فاضلاب کارآمد، متکی بر این است که آب بتواند آزادانه از طریق زهکش ها حرکت کند. مقامات محلی و شرکت های خصوصی/عمومی مرتبط با آب و فاضلاب، همواره نگران ورود زباله به شبکه های فاضلاب هستند که می تواند موجب انسداد مجراها شود. به‌عنوان صاحب یک کسب و کار رستورانی (با تم مهمان نوازی)، شما موظف هستید که:

  • اولاَ از وارونگی حرکت فاضلاب ها جلوگیری کرده و بهداشت مطبخ رستوران و فضاهای سرو غذا را تضمین نمایید.
  • ثانیاَ اطمینان حاصل کنید که محل کسب و کار شما به تجمع چربی، روغن، گریس و نشاسته در فاضلاب کمک نمی کند. البته برای رفع این مشکل میتوان به نصب توری‌های آشغالگیر و چربی‌گیر ابتدایی اقدام نمود. ضمناَ خرید سیستم های چربی گیر رستوران و سپتیک تانک فاضلاب نیز برای کمک به فرآیند تصفیه‌ی شهری و جلوگیری از گسترش آلودگی های زیست محیطی، شدیداَ مثمرثمر خواهد بود.

بنابراین جاری شدن چربی، روغن، گریس، نشاسته و سایر مواد مضر از تاسیسات یک رستوران، مسئله‌ی عجیبی نیست. اما بایستی طی یک سیکل مشخص، کنترل شود.

نکات کلی دفع فاضلاب رستوران ها

نکات کلی دفع فاضلاب رستوران ها

هنگامی که:

  • چربی ها،
  • روغن ها،
  • گریس و
  • ذرات و محلوله های نشاسته،

وارد سیستم فاضلاب می شوند، تمایل به بستن و سفت شدن دارند که خبر بدی برای زهکش های داخلی و سیستم فاضلاب خارجی است. اجزای نامبرده، همگی آلاینده هستند و رفع انسدادهای ناشی از آنها ممکن است پرهزینه و ناخوشایند باشد. زهکشی های غیرعملکردی (غیر کارآمد)، خطری برای بهداشت و ایمنی رستوران ها ایجاد می کنند. زهکشی های فاضلاب غیراستاندارد، مستعد انتشار بو و حتی هجوم هستند. درنتیجه هم منجر به روابط عمومی بد برای شما و کسب و کار رستورانیتان میشود؛ و هم بهداشت مجموعه نیز تهدید میگردد.

رستوران ها در مورد دفع اجزای فاضلابی در محل‌هایشان، از روغن پخت و پز گرفته؛ تا روغن‌های معلق در هوا و باقی مانده‌ی چرب غذا در بشقاب‌های مشتریان، باید به نکات زیادی فکر کنند. به‌معنای ساده تر، رستوران‌داران باید درنظر داشته باشند که تمامی عناصر فاضلابی، وارد سیستم زهکشی فاضلاب شود. (چه از طریق ماشین ظرفشویی، چه زهکشی کف؛ و یا چه از طریق سینک ظرفشویی)

بر اساس بند 111 قانون صنعت آب 1991 ایالات متحده، مشاغل قانونی (از جمله رستوران ها)، موظفند اطمینان حاصل کنند که فاضلاب آنها باعث مسدود شدن یا آسیب رساندن به سیستم جمع آوری فاضلاب نمی شود:

هیچ کس نباید به داخل فاضلاب عمومی یا در هر زهکشی خصوصی که با فاضلاب عمومی ارتباط دارد، چیزی که ممکن است به مجرای فاضلاب یا زهکشی آسیب وارد کند، پرتاب نماید. چرخاندن جامدات در زهکش و یا وارد آوردن بار اضافه و سنگین به زهکش‌ها نیز خلاف مقررات است. هرگونه بستن انشعاب های مواصلاتی سیستم های فاضلاب به عنوان یک جرم تلقی میشود.

نکات پیشگیری از ورود فاضلاب رستوران به لوله‌ها

جلوگیری از ورود فاضلاب به اگوی شهری

بهترین راه برای جلوگیری از مشکلات ناشی از ورود و برگشت اجزای فاضلابی، این است که در وهله اول از ورود زباله‌های خود به سیستم فاضلاب جلوگیری کنید. حتما می پرسید چگونه؟! پس به نکات زیر توجه داشته باشید:

  1. شستشو:

چربی ها، روغن ها، گریس یا نشاسته های خوراک را برای پخت و پز، در سینک نشویید. زیرا با سرد شدن این عناصر در لوله‌ها، امکان ایجاد توده‌های مزاحم افزایش می‌یابد.

  1. سینک ها:

همیشه از یک صافی سینک استفاده کنید و باقیمانده مواد غذایی را داخل سطل تخلیه نمایید.

  1. طبقات:

زباله ها را در زهکشی های فاضلاب رستوران ها نیندازید. بلکه آنها را جارو نموده و در سطل زباله قرار دهید.

  1. غذاهای باقیمانده:

برای جلوگیری از بوی بد، روغنها و چربی باقی مانده را در یک ظرف دربسته جمع آوری کنید.

  1. روغن باطله:

ترتیبی دهید که روغن باقیمانده‌ی شما، توسط یک پیمانکار دارای مجوز جمع آوری گردد..

  1. بهترین روش انتقال:

بهترین روش انتقال عناصر زاید و فاضلابی به سیستم های فاضلاب را بیابید. برای جلوگیری از رسیدن این اجزا و توده‌ها به لوله های زباله، روی تجهیزات تخصصی سرمایه گذاری کنید.

  1. سیستم‌های دوز بیولوژیکی یا مبتنی بر باکتری:

محصولات زیست پالایی را در پایین دست مجراهای فاضلابی، قرار دهید. محصولاتی نظیر سپتیک تانک و چربی گیر پلی اتیلن و فایبرگلاس که به جداسازی چربی ها و روغن‌ها و سپس پالایش ابتدایی فاضلابها می‌پردازند. (بر مبنای شیوه تصفیه بیولوژیکی درون دستگاه)

  1. آموزش کارکنان:

مطمئن شوید که همه کارکنان آموزش دیده‌اند و با آخرین تکنیک های دفع FOGS رستوران ها آشنا هستند. مثلاَ حتی باید بدانند که کفش های واکس خورده‌ی خود را در سینک ها نشورند. زیرا خود واکس نیز یک نوع روغن محسوب شده و علاوه بر افزایش احتمال انسداد لوله ها، میتواند فرآیند پالایش جریانات فاضلابی را نیز پیچیده‌تر کند.

دلیل نصب لوله کاروگیت در مجراهای فاضلاب رستوران‌ها

دلیل نصب لوله کاروگیت در مجراهای فاضلاب

قیمت لوله کاروگیت بسیار مناسب است و آن را برای استفاده در بسیاری از پروژه‌ها مقرون بصرفه میکند. اما قطعاَ دلیل محبوبیت و کارآمدی لوله‌های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی، کارایی عالی آن است؛ و نه قیمت. ازهمین رو بایستی گفت مهمترین دلایل نصب لوله کاروگیت در مجراهای انتقال فاضلاب رستوران ها به‌شرح زیر است:

  • هیدرولیک چشمگیر:

خاصیت هیدرولیکی بالای لوله‌های کاروگیتی، در پی صاف بودن سطح درونی آنها به ارمغان آمده است. فلذا دانه‌ها و ذرات و همچنین توده‌های لجن و روغنی فاضلابها، به هیچ عنوان در این لوله‌ها گیر نمیکنند.

  • قابل نصب در شرایط محیطی مختلف:

تمامی اقلیم‌های ایران و جهان، دارای غذاهای بومی و رستوران های صنعتی و سنتی مربوط به خود می‌باشند. بسیاری از پایپ ها را فقط میتوان در یک یا دو اقلیم و شرایط محیطی خاص به کار برد و در برخی از حالات دمایی، دچار ضعف میشوند. این درحالیست که لوله‌ پلی اتیلن دوجداره فاضلابی، سازگاری کم‌نظیری با تمامی شرایط محیطی خواهد داشت.

  • مقاومت فوق العاده بالا:

رستوران‌ها همواره دارای دیزاین زیبا و گران قیمتی هستند. بنابراین بایستی از لوله‌ها و اجزای تأسیساتی مقاومی استفاده شود؛ تا انجام امور تعمیری و بازسازی به کمترین میزان خود تقلیل یابد. لوله‌های کاروگیت فاضلاب در برابر ضربات، سایش، پوسیدگی، ترک و…، مقاومت بینظیری را از خود نشان میدهد.

  • دوام و پایداری قابل توجه:

فارغ از مقاومت مکانیکی بالای کاروگیت ها، این پایپ ها دچار هیچگونه پوسیدگی و اکسایش نیز نمیشوند. بطوریکه در حالت عادی، این لوله‌ها تا 70 سال نیز ماندگاری مفید دارند. این مسئله بخصوص برای استفاده در سیستم های فاضلابی و شرایط مرطوب، از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.

مشکلات فاضلاب در رستوران ها

مشکلات فاضلاب در رستوران ها

اگر یک رستوران دارید، باید دو چیز را در رابطه با سیستم فاضلاب آن تضمین کنید:

  • زهکشی در آشپزخانه؛ و
  • خط فاضلاب انتقالی.

بطور معمول این دو سیستم با سینک های آشپزخانه شما که به لوله های فاضلاب می ریزند، هماهنگ کار می کنند و از این طریق چربیها، شیرابه ها و روغن‌ها به نوبه‌ی خود وارد فاضلاب می شوند. اما همواره باید احتمال وقوع اتفاقات غیرقابل تصور را برای سیستم فاضلاب رستوران خود در نظر بگیرید. بطوریکه مثلاَ زهکش ها و لوله های فاضلاب، ممکنست ناگهان تخلیه آب را متوقف کنند!!. و یا حتی بصورت پشتیبان به تخلیه معکوس فاضلاب ها به سینک صنعتی رستوران بپردازند!!.

بنابراین احتمالاَ با صحنه های وحشتناکی مواجه میشوید که ناگهان در آشپزخانه خود، آب راکد دارید؛ و یا حتی بدتر از آن، در حال تماشای فاضلاب ایستاده‌ی سینک هستید!!. چنین مشکلاتی البته میتواند برای سرویس های بهداشتی رستوران ها نیز اتفاق بیفتد. فلذا باید از انداختن چسب، ته سیگار، نوار بهداشتی، جامدات پلاستیکی و… به حفره‌های فاضلاب سرویس بهداشتی جداَ پرهیز شود.

اما بطورکلی علت این پشتیبان گیری‌ها و سرریزها چیست و در صورت وقوع چه کاری میتوانید انجام دهید؟

فاضلاب و زهکشی رستوران

سه شکل اصلی از پشتیبان گیری وجود دارد که می تواند در سیستم تخلیه و فاضلاب ترکیبی شما رخ دهد:

  1. انسدادهای انتهایی را تخلیه کنید:

چنین انسدادی در خود فاضلاب رخ نمی دهد. بلکه در خود آشپزخانه تخلیه می شود؛ یعنی اغلب بلافاصله پس از تجمع مواد زائد آشپزخانه در زهکشی ها یا لوله ها. مواد زائد و پرکننده می تواند شامل:

  • مواد آلی گیاهی یا حیوانی،
  • پلاستیک یا کاغذ،
  • ته سیگار،
  • واکس کفش پرسنل رستوران ها
  • تجمع گریس، چربی یا روغن سرد شده و سخت شده،

باشد. اصطلاح «FOGS» که برای چربی ها، روغن ها، گریس و جامدات شناخته می شود، می تواند ابتدا به عنوان یک مایع گرم وارد زهکشی شود. سپس در داخل لوله و در خط فاضلاب، ابتدا سرد و در ادامه سخت شود. درپی توده‌ای شدن جریانات فاضلابی حاوی روغن و چربی، مشکلاتی در جریان و انسداد لوله‌ها مشاهده خواهد شد.

  1. پشتیبان گیری خطوط لوله ترکیبی:

برخی از سیستم های فاضلاب به عنوان خطوط لوله ترکیبی شناخته می شوند. بطوری که در این سیستم ها، یک لوله مشترک برای آب تخلیه طوفان و فاضلاب وجود دارد. هنگامی که این فاضلاب ها دارای مقادیر زیادی آب تخلیه طوفان (ناشی از بارشهای باران با حجم بالا) هستند، ممکنست نوعی طغیان و بازگشت آب در زیرزمین ها و زهکش های آشپزخانه و رستوران رخ دهد.

  1. انسداد اصلی سرویس بهداشتی:

بزرگترین مقیاس پشتیبان یکی از خطوط اصلی بهداشتی شهر است که یک خط لوله غیر ترکیبی است. درحقیقت تجمع:

  • آبها و فضولات،
  • شکستگی لوله ها (از بین رفتن سطح انتقال مناسب طبیعی)
  • و وجود زباله‌هایی مانند دستمال‌های بهداشتی، پلاستیک‌های بسته بندی و…،

می‌تواند لوله را مسدود کرده و منجر به برگشت فاضلاب خام به زهکش‌های کف شود.

محافظت از رستوران ها در برابر مشکلات فاضلابی

محافظت از رستوران ها در برابر مشکلات فاضلابی

هنگام محافظت از رستوران شما در برابر این نوع سرریزها و پشتیبان‌گیری، دو تمرکز اصلی وجود دارد:

  1. نگهداری پیشگیرانه؛
  2. و دارا بودن بیمه نامه.

هریک از دو مولفه‌ی فوق، جنبه‌ی متفاوتی برای نگهداری رستوران از شر فاضلاب ها را ارائه می‌کنند. بایستی اشاره داشت که در نگهداری پیشگیرانه، با برطرف سازی انسداد لوله ها، جریانات فاضلابی به راحتی به سپتیک تانک ها و انواع چربی گیر پلی اتیلن انتقال پیدا میکنند. چربی گیر معمولاَ در ابتدای فرآیند پیش‌تصفیه فاضلاب تعبیه‌شده و به جداسازی روغنها و چربیها از فاضلاب می‌پردازد. پس از چربی گیری و حذف روغن از فاضلابها، پساب بدست آمده به سوی سپتیک تانک ها هدایت میشود تا در حدود «70%» از آلودگی های آن توسط این مخازن رفع گردد.

نگهداری پیشگیرانه رستوران در دفع فاضلاب

سینک ظرفشویی آشپزخانه و ماشین ظرفشویی صنعتی رستوران شما باید دارای توری های آشالگیر (مابین مجرای ورود فاضلاب به لوله های انتقالی) باشد. بدین صورت از ورود جامدات و همچنین توده‌های سخت شده‌ی گریس به لوله ها جلوگیری می شود. همچنین میتوانید از مواد توده شکن و از بین برنده‌ی رسوب برای جلوگیری از انسداد لوله‌ها استفاده نمایید. البته بخاطر داشته باشید که:

سپتیک تانک ها بر مبنای تجزیه‌ی بیولوژیک ناشی از حضور باکتری‌های بی هوازی، به تصفیه فاضلاب ها می‌پردازند. درنتیجه هنگام تلاش برای رفع انسداد لوله ها، حتی الامکان نباید از شوینده های آنتی باکتریال استفاده کنید. درغیر اینصورت بخشی از باکتری های بی‌هوازی مخازن سپتیک از بین میروند و راندمان دستگاه مشخصاَ کاهش می‌یابد.

مجموعاَ لوله ها، سیستم های زهکشی و مجراهای انشعابی باید به طور منظم سرویس شوند. تمیزسازی مداوم آنها به عنوان روتین ترین اقدام سرویس سیستم های زهکش فاضلاب رستوران ها شناخته میشود.

محصول مرتبط: مخزن پلی اتیلن دوجداره

بیمه وقفه در کسب و کار رستوران

پشتیبان گیری از فاضلاب، همواره معضلیست که میتواند شما و رستورانتان را در شرایط حادی قرار دهد. ذکر این نکته الزامیست که یک بیمه نامه عمومی برای محافظت از رستوران خود، به احتمال زیاد شامل خسارت آب گرفتگی‌های ناشی از سرریز فاضلاب نمی شود. بلکه بیمه تخصصی پشتیبان فاضلاب، خسارتهای فیزیکی ناشی از پشتیبان گیری فاضلاب و ملک شما را پوشش می‌دهد. همچنین میتوانید از بیمه وقفه در کسب و کار استفاده کنید. بعنوان مثال وجود فاضلاب خام در مطبخ رستوران شما، بدین معنیست که برای مدتی به تجارت نخواهید رسید. بهره گیری از «بیمه وقفه در کسب و کار»، به شما این امکان را میدهد تا در حدفاصل:

  • تمیزسازی اموال خود برای زیرسوال نرفتن از سوی بازرسان بهداشت،
  • و بازسازی و تمیزکاری دوباره‌ی رستوران و برطرف سازی مشکلات سیستم های زهکشی فاضلاب و لوله های انشعابی،

بخشی از درآمد از دست رفته‌ی خود را به صندوق حساب و کتاب هایتان برگردانید.

 

اشتراک گذاری در : share   share   share   share   share  

دیدگاه خود را وارد کنید.