قطره چکان آبیاری

قطره چکان آبیاری

قطره چکان قطعه‌ای است که در آبیاری تحت فشار، شرایط خروج آب از لوله‌های فشار قوی را طوری تنظیم میکند که هم از هدر رفتن آب و هم از فرسایش خاک و گندیدگی ریشه گیاهان جلوگیری نماید. قطره چکان آبیاری قطره‌ای، سیستمی با کیفیت، یکنواختی و ثبات بالا در خصوص آبیاری به کاربران این رشته ارائه میدهد.

آبیاری قطره‌ای کارآمدترین سیستم انتقال آب و مواد مغذی برای رشد محصولات زراعی است. این آب و مواد مغذی را مستقیماً به ناحیه ریشه گیاه، در مقادیر مورد نیاز و در زمان مناسب می‌رساند، بنابراین هر گیاه دقیقاً آنچه را که نیاز دارد، در زمانی که به آن نیاز دارد، برای رشد بهینه دریافت میکند. کشاورزان را قادر میسازد تا بازدهی بالاتری تولید کنند و در عین حال در مصرف آب و همچنین کودها و انرژی صرفه جویی کنند.

قطره چکان آبیاری چیست؟

دریپر آبیاری قطره‌ای

قطره چکان آبیاری قلب هر سیستم آبیاری می‌باشد. با کاهش منابع آبی و مسئله کمبود آب در بحث زراعت و کشاورزی بسیاری از کشاورزان، باغداران و طراحان و تولید کنندگان تجهیزات صنعتی را به سوی طراحی و ابداع سیستمهای آبیاری با حداقل میزان مصرف آب و در عین پربازده‌ترین روش سوق داد.

استفاده از سیستم آبیاری قطره‌ای همان روش محبوب در نزد کشاورزان می‌باشد که یکی از کاربردی‌ترین اجزای سیستم آبیاری همان قطره چکان‌ها یا دریپرهای آبیاری می‌باشد. دریپرها مقادیر کمی آب را مستقیماً به ریشه گیاه میرسانند و میزان رطوبت خاک ریشه گیاه را با کنترل هدر رفت کمتر آب در اثر تبخیر و باد و روان آب بهبود می‌بخشند.

در سیستم آبیاری قطره‌ای از دریپرهایی که بر روی لوله پلی اتیلن 16 در فواصل معینی نصب شده‌اند استفاده میشود یا از نوار تیپ برای این کار نیز استفاده میشود.

نوار تیپ یک سیستم آبیاری فصلی می‌باشد که بعد از دوره آبیاری باید جمع گردد اما لوله‌های دریپردار برای سالیان زیادی قابل استفاده هستند و عمر لوله‌های دارای قطره چکان آبیاری حداقل بین 5 تا 6 سال در نظر گرفته شده است.

قطره چکان‌های آبیاری بر اساس میزان کنترل فشار به سه دسته تقسیم میگردند:

  • پرسی
  • بازشونده
  • ضدچکه

سیستم آبیاری ممکن است از نوع سیستم آبیاری قطره‌ای زیرسطحی باشد یا سیستم آبیاری روسطحی که اجزا و روش عملکرد هر یک متفاوت است.
در اینجا به مدل آبیاری قطره‌ای روی سطح زمین اشاره میکنیم.

طرز کار قطره چکان‌های آبیاری

طرز کار آبچکان قطره‌ای

تعداد مشخصی قطره چکان با مدل و برندهای داخلی و خارجی مختلف از نوع جبران کننده فشار و اتوماتیک (PC) یا تنظیم کننده و دستی (NPC) بر روی یک لوله پلی اتیلن قطر 16 در فواصل بین 50 سانتیمتر یا بیشتر بصورت برخط (بر روی لوله) و یا درخط (داخل لوله) نصب میگردند و آب از لوله اصلی به لوله دریپردار با میزان دبی مشخص شده جریان می‌یابد و بعد توسط همان نازلها یا قطره چکان‌ها به اطراف ریشه درختان و گیاهان و محصولات زراعی بطور یکنواخت تزریق میگردد.

مزایای قطره‌چکان آبیاری قطره‌ای

  1. کاهش و بهینه سازی مصرف آب، افزایش راندمان آبیاری.
  2. کاهش رشد علفهای هرز
  3. استفاده از کود و سموم دفع آفات به همراه آب آبیاری
  4. کاهش هزینه مربوط به ریشه کنی علفهای هرز
  5. تامین رطوبت مناسب و دائمی مورد نیاز گیاهان بر اساس تفکیک نوع گیاه
  6. عدم نیاز به فعالیت فیزیکی برای آبیاری
  7. کاهش هزینه کارگری
  8. افزایش بازده برداشت محصولات
  9. کاهش میزان مصرف آب تا مرز70 الی 80 درصد در بخش کشاورزی و زراعت

انواع قطره چکان آبیاری

همانطور که در بالا اشاره شده قطره چکان‌ها بر اساس عوامل مختلفی به انواع گوناگون دسته بندی می‌شود. مهمترین شاخصه‌های دسته بندی قطره چکان آبیاری عبارتند از:

  • فشار و دبی آب خروجی
  • محل قرار گیری قطره چکان‌ها (نازل آبپاش)
  • تعداد خروجیهای نازل
  • برند دریپر
  • ساختار داخلی
  • چینش قطعات قطره چکان

انواع قطره چکان از لحاظ محل نصب نازلها

بر اساس محل قرار گیری قطره چکان‌ها میتوان آنها را به دو دسته تقسیم نمود

  • قطره چکان برخط (on line)
  • قطره چکان درخط (in line)x

در مدل برخط در واقع مشتریان تعدادی نازل را تهیه و بر اساس فواصل کاشت گیاه در همان محل کاربری توسط پانچرهایی از جمله پانچر مکانیکی لوله، پانچر فشاری، پانچر لی فلت و پانچر میخی بر روی جداره خارجی لوله نصب میکنند.

این نوع از قره چکانها در باغاتی که فواصل گیاه یا درختان متغییر است و فاصله یکسان ندارند گزینه ای ایده آل به حساب می‌آید اما نصب آن زمان بر بوده است و نیاز به نیروی کارگری برای نصب دارد.

از انواع قطره چکانهای آنلاین (online) میتوان به قطره چکان‌ تنظیمی و دریپر PC، بابلرها، آبپاش‌های کوچک و قطره چکان‌ افشانه ای اشاره نمود.

در مدل درخط (داخل لوله) در واقع قطره چکانها هنگام تولید در کارخانه در فواصل معین از پیش تعیین شده و استاندارد در داخل لوله نصب شده‌اند و نیاز به صرف زمان و نیروی کارگری جهت نصب قره چکان نمیباشد.

انواع قطره چکان بر اساس تنظیم کنترل فشار

قطره چکانها بر اساس نوع دبی خروجی و میزان مقاومت در برابر فشار به مدلهای زیر تقسیم میگردند:

قطره چکان نرمال

در این نوع از قطره چکانهای غیرتنظیم شونده با افزایش فشار سیال در داخل لوله لترال شاهد خروج بیشتر آب و با کاهش فشار سیال شاهد خروج کمتر آب خواهید بود و قابلیت جبران فشار در آن وجود ندارد.

قطره چکان تنظیمی یا دستی (NON_PC)

در این نوع از قطره چکان‌ها جریان آب دارای دبی ثابتی نمی‌باشد و شما با استفاده از پیچ تعبیه شده بر روی سیستم قطره چکان میزان آن را کم و زیاد میکنید. این نوع از دریپرها در مناطقی که ناهموار بوده و یا دارای شیب می‌باشند، عملکرد خیلی مناسبی ندارد چرا که گیاهانی که در سطح هموار قرار دارند آب بیشتری دریافت میکنند و گیاهانی که در بالاتر و قسمت ناهموار قرار دارند آب کمتری دریافت میکنند.

این نوع از قطره چکانها در دبیهای 2-32 لیتر در ساعت طراحی و تولید میگردند.

قطره چکان خود تنظیم شونده یا جبران فشار (PC)

قطره چکان تنظیمی

این نوع از قطره چکان‌ها دارای یک دیافراگم سیلیکونی می‌باشند که قابلیت تنظیم فشار و دبی آب بطوریکنواخت برای هر گیاه را دارد. بعبارتی دیگر این دیافراگم فشار و دبی آب را به گونه ای تنظیم میکند که تمام گیاهان در هر ارتفاع و شیبی به یک اندازه از آب بهره مند میگردند.

گیاهی که در بالای ناهمواری قرار دارد همان میزان آبی را دریافت میکند که گیاه در پایین ناهمواری جذب میکند در حقیقت مقدار آبدهی توسط کارخانه سازنده بر روی آن حک شده است و دریپرهای اتومات با میزان آبدهی 2تا 24 لیتر تولید میگردند.

قطره چکانهای خود تنظیم شونده به سه دسته دریپرهای آبیاری جبران فشار پرسی، باز شونده و  ضد چکه تقسیم میگردند.

قطره چکان آبیاری PC پرسی

در مدل پرسی امکان باز کردن و رسوب گیری و رفع گرفتگی قطره چکان وجود ندارد، قطره چکان‌های آبیاری پرسی با دبی ثابت 4 و 8 لیتر بر ثانیه توسط گروه صنعتی پایپ گستر تولید میگردد.

دیافراگم سیلیکونی این نوع از قطره چکان‌ها در برابر خوردگی و تغییرات آب و هوایی و اشعه uv خورشید مقاوم هستند و برای لوله‌های لترال با مسیر طولانی بعنوان قطره چکانهای آبیاری ایده آل قلمداد می‌شوند.

از قطره چکان آبیاری پرسی برای آبیاری گیاهان در زمینهای کشاورزی شیب دار بیشتر استفاده میگردد. فیلتراسیو مورد استفاده برای دریپر پرسی 120 مش است و دامنه فشار کاری این نوع دریپر بین 0.5 تا 4 بار و قابلیت تحمل دمایی 60 درجه سانتیگراد میباشد.

دریپر آبیاری PC بازشونده

این مدل از دریپرها حتی در حین فعالیت سیستم آبیاری قابلیت بازشدن و تمییز شدن را دارند. این نوع از قطره چکانهای آبیاری با دبی 4 و 8 لیتر بر ساعت با فشار کاری 0.5 – 4 بار توسط گروه صنعتی پایپ گستر طراحی و تولید میگردد.

این مدل از قطره چکانهای خودتنظیمی نیز دارای دیافراگم سیلیکونی ضد خوردگی و مقاوم در برابر تغییرات آب و هوایی و مواد و کودهایی شیمیایی و اشعه UV آفتاب میباشند و گزینه مناسب و ایده آل برای زمینهای ناهموار و دارای مسیرهای طولانی میباشند.
دارای مکانیزم خودشویندگی حتی در آبهایی با سختی بالا هستند و قابل اتصال بر روی خط لوله لترال را دارند.
فیلتراسیون مورد نیاز برای آنها 120 مش میباشد.

قطره چکان آبیاری ضد چکه

قطره چکان آبیاری ضدچکه از نوع قطره چکانهای جبران کننده فشار تا 0.2 بار می‌باشد بدین صورت که اگر فشار آب به کمتر از این میزان برسد، تمامی دریپرها مسدود می‌شوند و پس از رسیدن فشار به حد مطلوب باز شده و آبیاری به صورت هم زمان انجام میگیرد.

این دسته از قطره چکان‌ها با ایجاد فشار منفی مانع از ورودی ذرات جام به داخل دریپر میگردد و برای ادامه فعالیت لازم نیست تا قطره چکان پر آب گردد.

انواع قطره چکان آبیاری وارداتی

قطره چکان آبیاری وارداتی

برخی از مشتریان ما تمایل به خرید محصولات خارجی دارند که ما برای رضایت مشتریان خود قادر به تامین بسیاری از برندهای خارجی قطره چکان آبیاری با قیمت مناسب هستیم که در ذیل به برخی از آنها اشاره میشود:

قطره چکان آبیاری نتافیم (Netafim)

این نوع قطره چکان یکی از پرطرفدارترین انواع دریپرهای آبیاری می‌باشد که توسط کشور اسرائیل و آمریکا با دبی 2، 4 و 8 لیتر بر ساعت ساخته شده است. این مدل از قطره چکانها در رنگ بندی سبز/مشکی، طوس / مشکی، قرمز / مشکی تولید میگردد.
مجهز به فیلتر 120 مش با ضخامت 130 میکرون می‌باشد.

قطره چکان آبیاری کاتیف (Katif)

قطره چکان کتیف محصول شرکت جاندیر انگلیس می‌باشد که در رنگهای آبی قرمز و مشکی در ظرفیتهای 4و 8 لیتر بر ساعت با فشار پخش 0.5 – 4 بار با طول انتشار بین 100 تا 300 متر در بسته بندی 1000 عددی تولید و در بازار ایران موجود است.
این نوع سیستم آبیاری نیز از نوع PC بوده و قابلیت خودشویندگی و پاکسازی اتوماتیک دارد.

قطره چکان آبیاری میکروفلاپر (Micro Flapper)

توسط شرکت جین آمریکا برای آبیاری باغات انگور، گیاهان گلخانه ای و گلدانی و آبیاری فضاهایی با توپوگرافی نامطلوب و وسعت زیاد طراحی و تولید میگردد که فشار کاری این نوع از قطره چکان میکروفلاپر از 0.6 – 4 بار متغییر است و دبی جریان آب 2،4 و 8 لیتر بر ساعت می‌باشد. فیلتراسیون تعبیه شده بر این قطره چکان دارای ضخامت 100 تا 130 میکرون می‌باشد.
قابل اتصال برروی لوله 16 بوده و قابلیت خود شویندگی و پاکسازی اتوماتیک دارد.

قطره چکان آبیاری رین برد (Rainbird)

قطره چکان رین برد محصول کشور آمریکا می‌باشد و با فشار 1- 4 بار در رنگهای قرمز، آبی در ظرفیت دبی 4و 8 لیتر میگردد.
این نوع از دریپرها دارای فیلتراسیو 150 مش می‌باشد و برای نصب آن بر روی لوله‌های پلی اتیلن نیازی به پانچر نیست.

قطره چکان آبیاری یورودریپ (Eurodrip)

این مدل از قطره چکان از نوع دریپرهای خود تنظیمی آنلاین می‌باشد که ساخت کشور یونان است. میزان تغییرات فشار بین 0.5 – 4 بار و در رنگهای آبی با دبی 2 لیتر در ساعت، مشکی 4 لیتر در ساعت، قهوه ای 8 لیتر در ساعت و سبز 24 لیتر در ساعت در بسته بندی 1600 تایی تولید و در بازار ایران موجود است. قطره چکان آبیاری یورودریپ بر روی لوله لترال پلی اتیلن 16 و 20 میلیمتر نصب میگردد.
تمام مزایا و ویژگیها مربوط به انواع قطره چکانهای آبیاری PC را دارا می‌باشد.

قطره چکان آبیاری آنتلکو (Antelco)

قطره چکان آبیاری آنتلکو محصول کشور استرالیا از نوع قطره چکانها جبران کننده فشار می‌باشد که در ظرفیتهای 2، 4 و 8 لیتر بر ساعت با فشار کاری 1تا 3.5 بار در بسته بندی 50، 75 و 100 عددی در ایران موجود است.

از موارد استفاده آن جهت آبیاری تاکهای انگور در تاکستان، آبیاری فضای سبز، آبیاری گیاهان ردیفی و گلخانه‌ها اشاره نمود.

قطره چکان پلاسترو (Plastro)

این نوع از قطره چکانها محصول کشور ایالات متحده می‌باشد و با فشار کاری 1 تا 4.5 بار برای تمام موقعیتهای آب و هوایی تولید میگردد. این نوع از قطره چکان آبیاری در دبی 4 و 8 لیتر در ساعت موجود می‌باشد.

دریپر آبیاری آکسیوس (Axius)

نوعی قطره چکان یونایی از نوع PC می‌باشد که در دبیهای 2، 4، 8، 16 و 24 لیتر در ساعت با فشار 1 – 4 بار بر روی لوله لترال پلی اتیلن با قطر 16 الی 20 میلمتر نصب میگردند. این محصول از محصولات شرکت پالاپلاست پونان می‌باشد. قطره چکان آبیاری آکسیوس در رنگهای بنفش، خاکستری و آبی در بازار موجود می‌باشد.

درپوش قطره چکان آبیاری آکسیوس قابل باز و بسته شدن می‌باشد و به راحتی میتوان آن را تمیز نمود.
اما یکی از برندهای داخلی موفق در زمینه تولید قطره چکان آبیاری شرکت پایپ گستر می‌باشد که دریپرهایی با کیفیت و معادل با برندهای خارجی تولید مینماید در حالی که قیمت قطره چکان آبیاری این شرکت کمتر و ارزانتر از نمونه‌های خارجی می‌باشد.

اجزای سیستم آبیاری قطره‌ای

قطره چکان آبیاری قطره‌ای

سیستم آبیاری قطره‌ای نیز همچون سایر تجهیزات صنعتی از قسمتهای مختلف تشکیل شده که عبارتند از:

لوله اصلی و لوله‌های لترال

که مهمترین وسیله برای آبیاری قطره‌ای محسوب می‌شود و میتوان مسیر آب را تعیین نموده و آب مورد نیاز برای آبیاری را تأمین کند. با توجه به مساحت زمین مورد نظر طول این لوله‌ها فرق میکنند.
برای مساحتهای طولانی به لوله ی بیشتری نیاز است و برای مساحتهای کوتاه تر میتوان از لوله ی کمتری استفاده کرد.
لوله آبیاری یا همان لوله لترال با متریال پلی اتیلن درجه یک 16 و 20 میلیمتر ساخته می‌شود.

اتصالات

یکی از مهمترین قطعاتی که در سیستم آبیاری قطره‌ای میتواند سایر تجهیزات آبیاری را به بهترین شکل ممکن در کنار یکدیگر نگه دارد، اتصالات است و بدون استفاده از قطعات اتصالات نمیتوان سیستم آبیاری قطره‌ای را به راه انداخت.

قطره چکان (دریپر)

مهمترین قسمت آبیاری قطره‌ای را دریپر تشکیل میدهد و میتوان به تعداد فراوان قطره چکان‌ها را بر روی لوله‌های آبیاری وصل نمود، هر کدام از این قطره چکان‌ها برای مساحت مشخص از زمین تعبیه شده‌اند. بعضی از این دریپرها قابلیت تنظیم شدن را نیز دارند.

تایمر آبیاری

این ابزار کارایی فراوانی دارد و با تنظیم کردن این قطعه، می توان مدت زمان آبیاری محل مورد نظر را کنترل کرد.

پمپ آبیاری

این پمپ به لوله اصلی و فلکه آب متصل میگردد و آب را به سوی لوله‌های 16 و یا 20 هدایت میکند.

سیستم فیلتراسیون

این سیستم برای جلوگیری از ورودی رسوبات و ناخالصیها در داخل قطره چکانها و انسداد قطره چکانها مورد استفاده قرار میگیرد.

قیمت قطره چکان آبیاری

قیمت قطره‌چکان آبیاری قطره‌ای

قیمت تکی قطره چکان آبیاری شاید رقم درشتی به نطر نرسد اما بسته به متراژ زمین تعداد لوله‌های اصلی و لوله‌های لترال می‌بایست از تعداد زیادی قطره چکان استفاده نمود.

برخی از برنده‌های خارجی دارای بسته بندی با تعداد مشخص می‌باشد. قیمت قطره چکان آبیاری (Drip irrigation dripper)
با برندهای داخلی و خارجی از عددی 650 تومان آغاز میگردد و تا 3000 تومان نیز ادامه دارد قیمت قطره چکان آبیاری بر اساس کیفیت و متریال لوله لترال و قطره چکان و اتصالات و فشار کاری، دبی و… برآورد میگردد.

برای استعلام قیمت قطره چکان‌های آبیاری با برندهای مختلف با مشاوران شرکت پایپ گستر تماس بگیرید.

محصول مرتبط: لوله کاروگیت

اشتراک گذاری در : share   share   share   share   share  

2 دیدگاه

gravatar

ایرجنوشته شده در  1:06 ب.ظ - مارس 24, 2024

سلام و عرض ادب من یک باغ بادام در اراضی شیب دار با ارتفاع 70متر دارم یک استخر در پایین باغ دارم که بوسیله توربین که با تراکتور آب را با فشار داخل لوله‌ها می‌فرستم برای استفاده بهینه از آب موجود که کم می‌باشد چه قطره چکانی را پیشنهاد میکنید ممنون

دیدگاه خود را وارد کنید.