لوله پلی پروپیلن

لوله پلی پروپیلن

لوله پلی پروپیلن نوعی لوله ترموپلاستیکی مهندسی شده می باشد که از مواد پلی پروپیلن در سه گرید تولید می گردد. لوله پلی پروپیلن کاملاً قابل بازیافت می باشد و جایگزینی سازگار با محیط زیست برای لوله های فلزی و پلاستیکی در سیستم لوله کشی، تهویه مطبوع و کاربردهای صنعتی می باشد. لوله پلی پروپیلن می تواند آب 180 درجه فارنهایت را تحمل کند، زنگ نمی زند و فرسوده نمی شود. اتصال ساده همجوشی حرارتی مسیرهای نشتی لوله های پلی پروپیلن را از بین می برد و آنقدر قابل اعتماد است که با 10 سال ضمانت همراه است.

لوله پلی پروپیلن چیست؟

لوله پلی پروپیلن یکی از سبک وزن‌ترین انواع لوله جهت سیستم لوله کشی انواع سیالات در کاربری‌های خانگی و صنعتی به شمار می رود که خواص و مقاومت شیمیایی عالی در برابر طیف وسیعی از سیالات خورنده اعم از اسیدها، مواد قلیایی، حلالهای آلی و … از خود نشان می دهد.

لوله‌های پلی پروپیلن به صورت گسترده بعنوان سیستم لوله کشی تجهیزات HVAC (چیلر، هواساز و …) مورد استفاده قرار می گیرد. لوله پلی پروپیلن با توجه به خواص مکانیکی و فیزیکی خود به دو دسته l و ll تقسیم می گردند. گروه اول بسیار پرطرفدارتر می باشد و علت آن نیز استحکام بالاتر و مقاومت شیمیایی بهتر آن می باشد، اما مقاومت ضربه ای کمتری نسبت به گروه دوم داشته از این رو همین مسئله باعث بهبود چقرمگی آن می گردد.

لوله پلی پروپیلن چیست؟

برای استفاده لوله پلی پروپیلن نوع 1 در موارد زهکشی شیمیایی و… ؛ تثبیت کننده‌های حرارتی و افزودنیهای بازدارنده شعله به PP اضافه می شوند تا اشتعال پذیری و فرسایش حرارتی را به تعویق بیندازد.

PP همچنین در بسیاری از کاربردهای خورنده تر و دمای بالاتر (180 درجه فارنهایت) نسبت به PVC استفاده می شود. PP بنفش برای کاربردهای غیر قابل شرب استفاده می شود. لوله های پلی پروپیلن را با استفاده از همجوشی حرارتی به یکدیگر متصل می کنند. البته از اتصالات مکانیکی نیز می توان برای این امر استفاده نمود.

لوله pp در شاخه‌های استاندارد نیم متری با اندازه های ½ اینچ تا 40 اینچ با فشار کاری مختلف رده 40 و 80 تولید می گردد. مهمترین موارد استفاده لوله پلی پروپیلن عبارتند از: سیستم‌های زهکشی شیمیایی، فرآیندهای صنعتی، انتقال آب با خلوص بالا، توزیع آب سرد و گرم و سیستم‌های فاضلاب گرانشی.

تاریخچه پیدایش لوله پلی پروپیلن

لوله‌های پلی پروپیلن به دلیل مقاومت شیمیایی و حرارتی، مقرون به صرفه بودن و قیمت پایین، در بسیاری از محیط‎های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. به طور مکرر در جریانهای زهکشی زباله شیمیایی از همه نوع، از جمله مکانهای مسکونی و تجاری از این مدل لوله‌ها استفاده می شود.

پلی پروپیلن، محصول جانبی تقطیر فرآورده های نفتی، در اوایل دهه 1950 توسط دانشمندان ایتالیایی کشف شد و به دلیل ساخت نسبتا آسان آن، در عرض هفت سال بصورت انبوه تولید شد. در سال 1954 در ادامه تحقیقات زیگلر در آلمان، فردی به نام  پروفسور ناتا اولین رزین پلی پروپیلن را کشف و کاتالیزور مورد نیاز را به گاز پلی پروپیلن اضافه نمود و در سال 1957 پلی پروپیلن به تولید انبوه و تجاری برای مصارف مختلف رسید.  هم اکنون استفاده های جدیدی همچون ساخت مخزن پلی پروپیلن برای این ماده قابل بازیافت و مقاوم ایجاد شده است.

خواص و ویژ گی های لوله پلی پروپیلن

پلی پروپیلن یک ترموپلاستیک با زنجیره مستقیم است که از گروههای متیل روی هر کربن دیگر با فرمول تجربی C3H6 تشکیل شده است. پلی پروپیلن مورد استفاده برای لوله‌ها در درجه اول ایزوتاتیک است، که در آن گروه های متیل همه در یک موقعیت بر روی زنجیره کربن قرار دارند و در نتیجه وزن مولکولی متوسط ​​و درجه بلورینگی بین پلی اتیلن با چگالی کم (LDPE) و پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) ایجاد می شود. این خواص لوله ای را تولید می کند که در برابر اسیدها، بازها و حلال ها مقاوم است و برای انتقال جریانهای صنعتی بین فرآیندها، عالی است. این ماده به رنگ سیاه یا خاکستری برای کاهش تخریب لوله و محتویات آن توسط اشعه ماوراء بنفش (UV) تولید می شود.

جریانهای سوز آور قوی، از جمله محلول های هیدروکسید پتاسیم یا هیدروکسید سدیم، می توانند توسط لوله‌های پلی پروپیلن انتقال داده شوند. از طریق استفاده از اتصالات جوشی ذوبی، از جمله سوزاننده به چسب های مبتنی بر حلال جلوگیری می شود. برای ساختن پلی پروپیلن که قادر به جابجایی سوخت های بیودیزل (متیل اولئات) باشد، به یک افزودنی شیشه ای نیاز است. این نوع لوله با مواد اکسید کننده قوی و غلیظ مانند اسید نیتریک استفاده نمی شود.

جدا از محیط‌های سخت، لوله پلی پروپیلن در حمل و نقل آب مقطر در همه موارد به جز سخت ترین شرایط استفاده می شود. عدم واکنش لوله و قابلیت جوش دادن اتصالات فیوژن بدون چسب، خلوص آب را حفظ می کند.

لوله پلی پروپیلن را می توان در کاربردهای تحت فشار تا 150 درجه فارنهایت (65 درجه سانتیگراد) و تا 180 درجه فارنهایت (82 درجه سانتیگراد) در مصارف غیر تحت فشار استفاده کرد. این نوع از لوله‌ها بدون تغییر، تا فشار 20 psi (138 کیلو پاسکال) تولید می گردد. سایر کاربردهای لوله پلی پروپیلن شامل خدمات در گرمایش و سرمایش ساختمانها است که یک جایگزین اقتصادی برای استفاده از هوا به عنوان وسیله انتقال گرما ارائه می کند.

پلی پروپیلن از اجزای گاز طبیعی با وزن مولکولی کم یا محصولات فرعی تقطیر نفتی با استفاده از کاتالیزورهای کروم در فشارهای پایین ساخته می‌شود که هزینه کمتری نسبت به HDPE دارد. از آنجایی که لوله پلی پروپیلن نسبت به سایر ترموپلاستیک ها چگالی کمتری دارد و مطمئناً چگالی کمتری نسبت به لوله های فولادی، آهنی یا مسی دارد، هزینه های حمل و نقل آن نیز کمتر است. لوله های پلی پروپیلن قابل بازیافت هستند و عمر مفیدی بیش از 50 سال دارند.

لوله پلی پروپیلن برق را هدایت نمی کند،که این یک مزیت دیگری نسبت به لوله‌های مانیسمان در محیط های صنعتی به شمار می رود. خود لوله پلی پروپیلن بسیار محکم است و در معرض شکستگی نیست. پیست‌های مسابقه و مکان‌های مشابه، اغلب از لوله پلی‌پروپیلن به‌عنوان موانع یا نرده‌های ارزان قیمت استفاده می‌کنند، زیرا توانایی تحمل فشار و دماهای شدید را دارد.

سایر ویژگیهای لوله پلی پروپیلن

بدین ترتیب مهمترین خواص شیمیایی و فیزیکی لوله پلی پروپیلن عبارتند از :

  • ساختار لوله پلی پروپیلن نیمه سخت است.
  • لوله پلی پروپیلن نیمه شفاف است.
  • مقاومت شیمیایی بالا
  • مقاومت خوب در برابر سایش
  • مقاومت در برابر حرارت

مقایسه لوله پلی پروپیلن با  لوله پی وی سی

اندازه لوله پی وی سی با توجه به قطر داخلی آن محاسبه می گردد. پلی وینیل کلراید یا PVC پرمصرف ترین ماده برای تولید لوله های پلاستیکی است. لوله پی وی سی سفت تر و محکم تر از اکثر ترموپلاستیک های دیگر اعم از پلی پروپیلن است. ترموپلاستیک پلیمری است که پس از رسیدن به دمای معینی قابل قالب گیری می شود و پس از سرد شدن به حالت کاملاً جامد برمی گردد. PVC را می توان در کاربردهای مختلفی از جمله لوله زهکشی، تامین آب و مجرای برق اجرا کرد.

برخی افراد استدلال می کنند که این بهترین گزینه برای لوله کشی زیرزمینی نیست زیرا به راحتی نمی توان آن را جایگزین لوله‌های فلزی قرار داد. با این حال، یک مکان یاب الکتریکی زیرزمینی جدید به نام آشکارساز لوله پی وی سی AML روشی را پیش روی بشر قرار داده است که مردم مسیر لوله پی وی سی مدفون را پیدا می کنند. تعیین محل لوله پی وی سی زیرسطحی می تواند دشوار باشد، بنابراین نیاز به یک فرآیند منحصر به فرد دارد.

PVC دارای استحکام کششی و مدول الاستیسیته نسبتاً بالایی است. هرچه مجرای لوله پی وی سی محکم‌تر تعبیه شود، استحکام بیشتری خواهد داشت، زیرا فشار بار وزنی روی آن به جای اینکه به دیواره‌های لوله وارد شود، در قسمتهای اطراف پخش می شود.

اما لوله پلی پروپیلن سبک وزن است و به اندازه پلی اتیلن با چگالی بالا قوی است. لوله‌های پلی پروپیلن را می توان در دماهای بالا استفاده کرد، در حالی که سایر ترموپلاستیک ها مانند PVC نمی توانند گرما را تحمل کنند. لوله پلی پروپیلن در برابر بسیاری از معرفها مانند اسید سولفوریک و سود سوزآور مقاوم است و همچنین در برابر سایش مقاوم است.

کارشناسان تشخیص لوله از PP با اسیدهای اکسید کننده قوی مانند هیدروکربن های کلردار استفاده نمی کنند. لوله‌های پی وی سی به ردیاب AML مجهز است تا مسیر لوله های مدفون و سایر خطوطو لوله را پیدا کند و این امر موجب محبوبیت استفاده از لوله پی وی سی در برخی از کاربری ها گردیده است. یکی از مزایای لوله پلی پروپیلن بهداشتی بودن و عدم انتقال مواد شیمیایی و سرطان زا به آب درون لوله می باشد.

انواع لوله پلی پروپیلن

انواع لوله پلی پروپیلن

این نوع از لوله‌ها بر اساس شاخصه‌های مختلفی تقسیم می گردند. مهمترین ملاک دسته بندی لوله‌های پلی پروپیلن، نوع پلیمر مورد استفاده در ساخت می باشد که به سه دسته زیر تقسیم می گردد:

لوله‌های هموپلیمر (PP-H): دارای خواص مکانیکی و شیمیایی عالی می باشد از اینرو بیشترین موارد استفاده آن در کاربری‌های صنعتی می باشد.

لوله‌های کوپلیمر ضربه ای (PP-CB): به سبب استحکام بالا و مقاومت ضربه ای و شیمیایی بالا و عمر طولانی  در سیستم های فاضلاب با فشار پایین استفاده می گردد.

لوله‌های کوپلیمر رندوم (PP-CR): دارای عمر بالا و مقاومت مکانیکی و شیمیایی بالا در دما و فشارهای بالا در سیستم انتقال آب سرد و گرم واحدهای خانگی و تجاری استفاده می گردد.

اما از نظر رنگ بندی پلیمر پلی پروپیلن و نوع مواد افزودنی به سه دسته لوله های پلی پروپیلن سفید و سبز و آبی تقسیم می گردند. لوله‌های پلی پروپیلن سبز و سفید و آبی از ماده پلی پروپیلن تصادفی با استفاده از فرایند اکستروژن با قطر بیرونی 20 تا 110 میلیمتر تولید می گردند. از لوله سبز رنگ PP-R برای کاربردهای خوراکی و آشامیدنی از قبیل آب گرم و سرد داخلی، گاز نیتروژن و هوای فشرده استفاده می شود. لوله آبی PP-R برای کاربردهای هیدرونیک و صنعتی استفاده می شود.

لوله های پلی پروپیلن گرید PP-R چیست؟

PP-R که از پلیمر تصادفی پلی پروپیلن ساخته شده است، یک ترموپلاستیک است که از زنجیره‌های کربن و هیدروژن تشکیل شده است. هم ساده و هم از نظر شیمیایی پایدار است و حاوی مواد شیمیایی مضر نیست و با محیط اطراف خود واکنش نشان نمی دهد. “R” در PP-R به ترکیب تصادفی زنجیره‌های هیدروکربنی بلند و کوتاه اشاره دارد که هم استحکام و هم انعطاف‌پذیری را فراهم می‌کند و در نتیجه ماده‌ای با خواص ساختاری قوی ایجاد می‌شود که همچنان می‌تواند به اندازه کافی خم شود تا ضربه و انحراف را جذب کند. به عنوان یک ماده آبگریز، به این معنی که مولکول های قطبی شده مانند H2O را دفع می کند، PP-R با آب برهمکنش نمی کند. خورده نمی شود، حتی در کاربردهای دوغاب بسیار مقاوم در برابر فرسایش است و پس از چند سال استفاده، شسته، فرسوده یا مسدود نمی شود. حتی آب دارای مقادیر بالای سختی نیز بر PP-R تأثیر نمی گذارد.

لوله پلی پروپیلن تصادفی مهندسی شده (PP-R) برای کاربردهای مختلفی در سراسر ایران استفاده می شود.

PP-R دارای خواص عایق طبیعی است که صدای ایجاد شده توسط جریان آب و ضربه آب را کاهش می دهد. پیوندهای قوی ایجاد شده توسط ذوب حرارتی به لوله اجازه می دهد تا شوک و نیروی ناشی از نوسانات فشار و چکش آب را بدون نیاز به مهار کننده های چکش آب یا انسداد تراست جذب کند.

برخی از تولید کنندگان لوله، مواد PP-R اختصاصی خود را برای کاربردهای مختلف لوله توسعه داده و ترکیب می کنند. برخی از این محصولات همچنین برای محافظت از لوله در برابر قرار گرفتن طولانی مدت در معرض دماهایی که به پلاستیک های دیگر آسیب می زند، تثبیت حرارتی می شوند.

لوله و اتصالات PP-R کاملاً قابل بازیافت هستند، که اجازه می دهد هر گونه مواد ضایعاتی از محل دفن زباله دور شود.

لوله‌های پلی پروپیلن با زنجیره کوپلیمر تصادفی بازیافتی را می توان آسیاب، ذوب و در قطعات خودرو، محصولات خانگی، بسته بندی مواد غذایی و سایر کاربردها استفاده کرد. هیچ محصول زائد مضری در اثر پردازش یا دفع PP-R ایجاد نمی شود.

برای تسهیل ادغام با سیستم های دیگر مانند مس، فولاد و پلی اتیلن متقاطع (PEX)، طیف گسترده ای از اتصالات پلی پروپیلن انتقال در دسترس است. این نوع از اتصالات پلی پروپیلن شامل آداپتورهای رزوه ای، آداپتورهای PEX، دریچه های مسی، فلنج ها و آداپتورهای شیار هستند.

نحوه اتصال لوله پلی پروپیلن با استفاده از همجوشی حرارتی

اتصالات PP-R بیشتر از طریق جوش حرارتی یا همجوشی حرارتی بدون هیچ گونه چسب، حلال، لحیم کاری یا اتصالات مکانیکی انجام می شود. دو پلاستیک مشابه به طور همزمان به حالت “ذوب” گرم می شوند و اجازه می دهند تا با هم تحت فشار خنک شوند. همانطور که مولکول های PP-R سرد می شوند، به یکدیگر متصل می شوند و به یک تکه تبدیل می شوند، همانطور که در هنگام اکستروژن یا قالب گیری انجام می شود. سبک های مختلف همجوشی حرارتی PP-R شامل فیوژن سوکتی، فیوژن خروجی و جوش لب به لب است.

سبک دیگر الکتروفیوژن است، وسیله ای برای جوش دادن لوله های حرارتی و نصب در فضاهای تنگ. این عمدتاً برای تعمیرات یا مواردی است که سایر دستگاهها از قبیل اتوهای جوش مناسب نیستند. این روش اتصال گران تر است و بیشتر یک راه حل مناسب برای فضاهای تنگ است. استفاده از همجوشی حرارتی نتیجه یک پیوند یکپارچه بین مواد است که دارای همان کیفیت مواد اصلی است و از چند ثانیه در اندازه های کوچکتر تا چند دقیقه در قطرهای بزرگتر بدون چسب، حلال، لحیم کاری یا اتصالات مکانیکی به دست می آید.

مواد ذوب شده دارای استحکام مشابهی با دیواره لوله پلی پروپیلن هستند، بنابراین مسیری برای نشتی یا فوران وجود ندارد. این سطح خاصی از انعطاف پذیری را در لوله مونتاژ شده فراهم می کند که پیش ساخته شدن و حرکت در محل را بدون خطر ترک خوردگی و نشت اتصالات آسان می کند. این انعطاف پذیری و ناحیه اتصال همگن همچنین امکان کاربردهای گسترده تری را فراهم می کند و لوله را از تنش های لرزه ای محافظت می کند. برای نصب با خطوط انشعاب، پریزهای فیوژن مزایای زیادی نسبت به سه راهی های کاهش دهنده سنتی دارند. آنها اصطکاک کمتری ایجاد می کنند، بنابراین افت فشار کل سیستم را کاهش می دهند. فرآیند همجوشی لب به لب نیاز به تراشیدن سطوح انتهای لوله پلی پروپیلن دارد تا بتوان آنها را به درستی متصل کرد، یک آهن گرم کننده برای ذوب لوله وارد کرده و سپس آنها را به هم فشار داده و در نتیجه یک اتصال دائمی ایجاد می شود. خروجی‌های همجوشی حرارتی PP-R روی OD لوله و همچنین از طریق ضخامت دیواره جانبی (فلش های قرمز) به هم متصل می شوند.

نسبت ابعاد استاندارد لوله پلی پروپیلن

نسبت ابعاد استاندارد (SDR)، نسبت قطر لوله خارجی به ضخامت دیواره آن است و به عنوان روشی برای ارزیابی دوام لوله در برابر فشار استفاده می شود.

نسبت SDR بالا نشان می دهد که دیواره لوله در مقایسه با قطر لوله نازک تر است و در نتیجه فشار کمتری دارد. SDR پایین تر نشان می دهد که دیواره لوله سنگین تر است و در نتیجه فشار بالاتری ایجاد می کند.

در ایران پلاستیک‌های همجوشی مورد استفاده برای لوله‌کشی تحت فشار، از جمله PP-R، معمولاً مطابق با ابعاد SDR همانطور که در استانداردهای بین‌المللی ASTM مشخص شده است، تولید می‌شوند. همه اندازه‌های لوله در یک SDR معین دارای درجه‌بندی فشار یکسانی هستند. رتبه‌بندی‌ها با لوله‌های SDR با سایز بزرگ‌تر کاهش نمی‌یابد.

در برخی موارد، PP-R و سایر پلاستیک های همجوشی با اندازه های زمان بندی ساخته می شوند. اینها معمولاً یا محصولات زهکشی بدون فشار یا لوله کشی فرآیند شیمیایی تخصصی هستند. در اکثر این موارد، نام‌های ASTM مختلفی برای متمایز کردن محصولات وجود دارد، مانند ASTM F1412 برای لوله‌کشی سیالات خورنده (اسیدی). استاندارد لوله کشی فشار PP-R مورد استفاده در سیستم های مکانیکی و لوله کشی ASTM F2389 می باشد. علاوه بر این، برای سیستم های آب آشامیدنی، لوله کشی باید با NSF 61 و تست مقاومت اکسیداتیو ASTM F2389 مطابقت داشته باشد.

SDR یکی از عوامل اصلی مورد استفاده در سیستم های لوله مهندسی برای یک کاربرد خاص است که در آن هر SDR مزیت خاص خود را دارد. به عنوان مثال، یک لوله دیواری سنگین با SDR 7.4 را می توان برای کاربردهای پر تنش مانند چرخش آب گرم که نیاز به درجه بندی فشار و دما افزایش می دهد، مشخص کرد، در حالی که یک لوله دیواری نازک تر با SDR 17.6 حداکثر سرعت جریان را ارائه می کند و در عین حال به حداقل می رساند.

مزایای لوله پلی پروپیلن ( PP-R )

  • این نوع از لوله ها بادوام و از نظر شیمیایی بی اثر است، با آب یا بسیاری از مواد شیمیایی محلول در آب واکنش نمی دهد.
  • از خوردگی، پوسته پوسته شدن و فرسایش جلوگیری می کند که این سه عامل اصلی خرابی طولانی مدت لوله کشی به شمار می رود.
  • بر خلاف مس و برخی از انواع پلاستیک، لوله‌های پلی پروپیلنی و اتصالات آن مواد شیمیایی مضر را به آب آشامیدنی منتقل نمی کنند.
  • لوله‌های PP-R دارای ماندگاری و طول عمر بیش از 50 سال است.
  • لوله‌های پلی پروپیلنی دارای تثبیت کننده‌های حرارتی می باشد که از لوله و اتصالات در برابر ضربه‌های موقت دما و خرابی دیگر محافظت می کند.
  • لوله پلی پروپیلن را می توان با خیال راحت در خاک، ماسه یا بتن دفن کرد.
  • مناسب برای کاربردهای مستقیم دفن شده و بدون ترانشه.
  • انرژی پمپاژ مورد نیاز را در طول زمان به دلیل خوردگی یا رسوب گرفتگی افزایش نمی دهد.
  • لوله پلی پروپیلن فاقد نشتی می باشد
  • مواد سمی مانند کلر، BPAs، دیوکسین، فتالات یا VOC را منتشر نمی کند.
  • عاری از فلزات سنگین و مواد سرطان زا می باشد.
  • کاملا قابل بازیافت است.
  • PP-R دارای عایق طبیعی (مقدار R برابر 1) و خواص کاهش نویز است.
  • لوله 75 تا 80 درصد سبک وزن تر از فلزات قابل مقایسه است.
  • نصاب‌ها می‌توانند با خستگی کمتر و خطرات ایمنی کمتری تعداد شاخه های بیشتری از لوله های پلی پروپیلن را حمل کنند.
  • به جای چسب، لحیم یا واشر، PP-R از همجوشی حرارتی استفاده می کند، که لوله و اتصالات را به یک قطعه پیوسته از PP-R تبدیل می کند که هرگونه مسیر نشتی را از بین می برد.
  • دارای اتصالات متعدد از جمله اتصالات و شیرها برای نصب ساده.
  • نصب و راه اندازی سریع لوله پلی پروپیلنی
  • مواد بازیافتی فاقد ارزش مالی و عدم سرقت
  • الزامات اکثر قوانین ساختمان را برآورده می کند.
  • لوله پلی پروپیلن، جریان حجمی بالایی را ارائه می دهد.

کاربرد لوله‌های PP-R

لوله های پلی پروپیلن به سبب مزایای بیشمار در کاربردهای مختلفی استفاده می گردد که مهمترین آنها عبارتند از:

  • انتقال آب آشامیدنی و مواد غذایی
  • هیدرونیک
  • انتقال آب باران، آبهای بازیافتی و …
  • فاضلاب صنعتی
  • فاضلاب هتلها و بیمارستانها و ….
  • سیستم های اسپرینکلر آتش با خطر نور، زمین گرمایی و سایر سیستم ها (سیستم اطفاء حریق خانگی و صنعتی )
  • زهکشی مواد شیمیایی
  • تاسیسات حرارتی
  • سیستمهای حرارت خورشیدی
  • ساخت اسباب بازی
  • صنعتی خودروسازی
  • سیستم انتقال فاضلاب
  • صنعتی نساجی
  • لوله کشی سیستم های گرمایشی
  • تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی
  • صنعت کاغذسازی و …

استفاده از لوله های پلی پروپیلن آبی رنگ ​​برای کاربردهای هیدرونیک و صنعتی

برای کاربردهایی که نیازی به درجه بندی نوشیدنی ندارند، لوله پلی پروپیلن آبی با تثبیت حرارت مهندسی شده است و می تواند به عنوان یک جایگزین سخت‌تر و ماندگارتر برای فولاد، فولاد ضد زنگ و برخی پلاستیک ها برای گرمایش، سرمایش و کاربردهای صنعتی باشد. این نوع از لوله‌ها نرخ جریان حجمی بالاتری را به دلیل دیواره‌های نازک‌تر ارائه می‌دهد و با MF، بهبود یکسانی در انبساط حرارتی در مقایسه با پلاستیک‌های تقویت‌نشده دارد. در حالی که سایر مواد لوله کشی در طول زمان به دلیل پوسته پوسته شدن و خوردگی عملکرد خود را از دست می دهند، این ماده PP-R مهندسی شده می تواند در برابر هر نوع تغییر در دیواره مواد مقاومت کند و در برابر ضربه و تنش های لرزه ای مقاوم است. سیستم های منیفولد با ظرفیت بالا با استفاده از PP-R مهندسی شده با فناوری چند لایه می توانند برای توزیع گرمایش استفاده شوند.

توزیع گرمایش برای مصارف تجاری، صنعتی و مسکونی، PP-R مهندسی شده با فیزر چند لایه (MF) را می توان به دلیل کاهش انبساط خطی، مقاومت در برابر خوردگی و چقرمگی آن مشخص کرد. بنابراین عملکرد سیستم را افزایش می دهد و عمر سرویس را افزایش می دهد. این موضوع ،باعث صرفه جویی در هزینه های نگهداری و کاهش تعمیر می شود.کویل های غیر MF با قطر کوچک برای استفاده در کاربردهای ذوب برف در خاک، بتن یا آسفالت در دسترس هستند.

توزیع آب سرد برای مصارف مسکونی، تجاری و صنعتی

لوله PP-R مهندسی شده دارای مقداری عایق طبیعی است (تخمین زده شده 1 یا بیشتر در هر اینچ از دیواره لوله) که به کاهش و افزایش گرما کمک می کند و می تواند مشکلات مربوط به تراکم را در برخی موارد که لوله های فلزی نیاز به عایق دارند، از بین ببرد. این پدیده، آنها را به گزینه ای مناسب برای توزیع آب سرد خانگی، گردش آب درون برج های خنک کننده و آب کندانسور تبدیل می کند.

قیمت لوله پلی پروپیلن

قیمت لوله پلی پروپیلن

تقاضای لوله‌های پلی پروپیلن به سرعت از سایر لوله‌ها همچون لوله کاروگیت و لوله پلی اتیلن پیشی گرفته است. این نوع از لوله‌ها توجه طرفدارن بسیاری را معطوف خود نموده است. قیمت لوله پلی پروپیلن به عوامل مختلفی به شرح زیر وابسته می باشد :

  • کیفیت لوله تولید و گرید مواد مصرفی و نحوه تولید و مونتاژ آن
  • طول لوله و سایز لوله تاثیری مستقیم در قیمت دارد.
  • جنس لایه سطحی لوله پلی پروپیلن
  • میزان مقاومت محیطی و محل کاربرد لوله
  • نرخ روز مواد اولیه عرضه شده در بورس کالا

لیست قیمت لوله پلی پروپیلن از طریق تماس با کارشناسان واحد فروش در اختیار شما کاربران عزیز قرار خواهد گرفت. قیمت لوله پلی پروپیلن گروه صنعتی پایپ گستر با توجه به کیفیت و ماندگاری بالای لوله‌ها، مقرون به صرفه و اقتصادی بوده و سرمایه زیادی را در سالیان متمادی به کارفرمایان خود باز گردانده است و می گرداند.

اگر به دنبال خرید لوله پلی پروپیلن با قیمتی ایده آل و رقابتی هستید گروه صنعتی پایپ گستر انواع لوله پلی پروپیلن را با بالاترین کفیت تولید و به مشتریان خود عرضه می نماید.

اشتراک گذاری در : share   share   share   share   share  

دیدگاه خود را وارد کنید.