مخزن پلی اتیلن دوجداره

مخزن پلی اتیلن دوجداره

مخزن پلی اتیلن دوجداره به صورت مخزن کاروگیت عمودی و مخازن پلی اتیلن دفنی افقی در حجمهای مختلف طراحی و تولید می شود. یکی از تولیدات پر فروش گروه صنعتی پایپ گستر، مخزن پلی اتیلن دوجداره ته قیفی می باشد. شهرهای سنندج، مشهد، تهران، ساری، اهواز، عسلویه و اصفهان، شاهرود، سمنان و…  به علت صنعتی بودن و موقعیت جغرافیایی نیازمند استفاده از مخازن پلی اتیلن دوجداره می باشند.

پلی اتیلن رایج ترین انتخاب برای کارفرمایان است، چرا که با طیف گسترده ای از مواد شیمیایی سازگار است و قیمت کمتری نسبت به مخازن دیگر دارد. تنها محدودیت استفاده از مخازن پلی اتیلن، دمای پایدار بالاتر از 60 درجه سانتیگراد می باشد.  مخازن پلی اتیه در خصوص نحوه تولید به دو دسته تکجداره (تک لایه تا پنج لایه)، که به روش تزریقی یا روتاری تولید می شود و دوجداره یا صلب که بصورت اکسترود تولید می شوند، دسته بندی می گردند.

مخزن پلی اتیلن دوجداره چیست؟

مخزن پلی اتیلن صلب

مخزن پلی اتیلن دوجداره (مخزن پلی اتیلن دفنی، مخزن کاروگیت، مخزن پلی اتیلن اسپیرال و…) مخازنی پلاستیکی هستند که از مواد پلیمری پلاستیک فشرده بصورت یک مخزن داخلی اولیه و پروفیل های تقویت دور آن ساخته می شود.

مخزن پلی اتیلن دوجداره در بین مخازن پلاستیکی اعم از مخازن پلی پروپیلن ، منابع فایبرگلاس و… ایمنی بالایی برای ذخیره سازی  مواد شیمیایی، زباله‌های شیمیایی و سیالات اسیدی و قلیایی در دمای معین فراهم می کند. مخزن دوجداره پلی اتیلنی با استفاده از پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) یا پلی اتیلن متقاطع (XLPE) ساخته می شوند. هر دوی این رزین ها بسته به کاربردشان برای ذخیره مواد شیمیایی مختلف با میزان واکنش پذیری متغیری استفاده می گردند.

مخازن پلی اتیلن دو جداره HDPE و XLPE به صورت چرخشی با مقاومت بالا جهت استفاده در کاربردهای صنعتی و محافظت عالی در برابر آلودگی‌های محیطی قالب گیری یا اکسترود می شوند. در جداره بیرون این مخازن مواد ضد اشعه ماوراء بنفش UV برای محافظت بیشتر در برابر نور مستقیم خورشید به مواد پلیمری اضافه می شوند. این ویژگی‌ها مخازن پلی اتیلن دو جداره را تبدیل به یک انتخاب و گزینه عالی و ایده آل برای ذخیره سازی سیالات در فضای باز و یا فضای سرپوشیده  می کند.

مخازن پلی اتیلنی اسپیرال یا کورتیوب با استفاده از استانداردهای مخازن پروفیلی ATVA127 و  استانداردهای مخازن رزینی FDA 21 CFR 177 و استانداردهای مخازن پلی اتیلن عمودی ASTM D1998 – 06 تولید می شوند.

مخازن دوجداره پلی اتیلن که به انها مخزن پلی اتیلن صلب نیز گفته می شود، بیشتر کاربرد تجاری و صنعتی دارد. از مخازن پلی اتیلن صلب معمولاً برای ذخیره سازی مواد شیمیایی در تأسیسات تولیدی، کارخانه ها، سایت های اکتشافی و انبارها استفاده می شوند. برخی از انواع مواد شیمیایی قابل ذخیره سازی در مخازن پلی اتیلن صلب عبارتند از: کلرید کلسیم، هیدروکسید سدیم، بیودیزل، کود، آب نمک، مایع خروجی گازوئیل، پلیمر و اوره.

مخازن پلی اتیلن ذخیره سازی روغن موتور در رنگ زرد با ایمنی قابل قبول طراحی و تولید می گردد. اتصالات مخازن پلی اتیلن دوجداره و پایه‌ها همگی باید از نوع پلی اتیلن دوجداره باشند و با استفاده از جوش اکستروژن و استاندارد DIN16961 به بدنه مخزن دوجداره پلی اتیلن نصب گردد.

در این قسمت پیشنهاد می شود مخزن پلی پروپیلن را مطالعه فرمائید.

اتصالات مخازن دوجداره پلی اتیلن

با توجه به اینکه مخزن پلی اتیلن سنگین بصورت سفارشی تولید می گردند، نوع اتصالات، قطر آنها، تعداد آنها، نوع شیرهایی که قرار است در بدنه به آن متصل شود، تعداد ورودی ها و خروجی ها و سایز درین های تخلیه و شستشو، تعداد و قطر منهول ها همگی می بایست طبق نقشه از پیش مصوب شده در اختیار سازنده این مخازن قرار گیرد. همه مخازن پلی اتیلن سنگین دارای چندین گزینه برای اتصالات، منهول و درب هستند. مجموعه‌ای از لوازم جانبی جهت ساخت مخازن پلی اتیلن در اندازه های سفارشی و خاص موجود است که برخی از این تجهیزات جانبی مخازن پلی اتیلن سنگین عبارتند از: سنسورهای تشخیص نشت، نشانگرهای نمایشگر دیجیتال، نردبان‌ها، نازل‌ها، اتصالات و لوله‌های داخلی، ردیابی حرارت و عایق حرارتی.

مزایای مخزن پلی اتیلن دوجداره

  • نصب سریع و آسان مخزن پلی اتیلن دوجداره بعلت پیش ساخته بودن
  • وزن سبک و سهولت در حمل و نقل مخزن پلی اتیلن دوجداره
  • مقاومت بالا در برابر سائیدگی، خوردگی و ضربه
  • طول عمر بالا بیش از 50 سال
  • بهداشتی بودن به سبب داشتن لایه پلی اتیلنی فودگرید
  • هزینه پائین تعمیر و نگهداری
  • قابلیت اتصال به لوله و سایر انشعابات به روش جوشکاری اکسترودری
  • تحمل فشار زیاد بدنه مخزن پلی اتیلن دوجداره
  • مقاومت بالا در برابر تغییرات شدید آب و هوایی
  • عدم رشد جلبک و عدم تغییر کیفیت سیال داخل مخزن

کاربردهای مخازن دوجداره پلی اتیلن

اکثر خریداران مخازن پلی اتیلن دو جداره، کارگاه‌ها و کارخانه‌ها و یا بعبارتی واحدهای تجاری و صنعتی می باشند.

در ادامه به برخی از موارد استفاده مخازن پلی اتیلن دوجداره اشاره می نماییم:

  • ذخیره سازی و نگهداری آب
  • ذخیره سازی نفت
  • ذخیره سازی بنزین
  • ذخیره سازی گازوئیل
  • ذخیره سازی اسید
  • ذخیره سازی مواد قلیایی
  • ذخیره سازی آب باران
  • بعنوان سپتیک تانک
  • سیلوی مواد جامد

مخزن کاروگیت

مخزن کاروگیت

مخازن کاروگیت در ظرفیتهای بالا معمولا از لوله‌های کاروگیت اسپیرال با قطرهای 1000، 1200، 1400، 1600، 1800، 2000، 2500، 3000 و 3500 میلیمتر ساخته می شوند.

مخازن پلی اتیلن کاروگیت بصورت دفنی و یا غیر دفنی یا هوایی در محل کاربری نصب می گردد. در هر سه مدل برای تولید باید از استانداردهای مربوطه استفاده نمود. اما هر سه مدل از مخازن، مقاومت و طول عمر بالایی دارند.

مخزن پلی اتیلن دوجداره (اسپیرال-کاروگیت) نیز در به هر دو صورت عمودی و یا افقی قابل تولید می باشد. وجه تسمیه مخزن کاروگیت استفاده از لوله های دوجداره فاضلابی در ساخت این مدل از مخازن است. شکل ظاهری این مخازن موجدار می باشد.

بعلت مقاومت مکانیکی بالای بدنه مخزن، آنها را به صورت دفنی مورد استفاده قرار می دهند و بدین سبب به مخازن پلاستیکی دفنی نیز شهرت دارند.

ابعاد و ظرفیت مخازن پلی اتیلن دوجداره

حجم و ظرفیت مخزن پلی اتیلن دوجداره از 100 لیتر آغاز می شود و تا 120.000 لیتر قابل تولید است. گروه صنعتی پایپ گستر توانایی و تکنولوژی لازم جهت تولید منابع پلی اتیلن دوجداره تا این حجم و ظرفیت را دارد. مخازن تولیدی شرکت پایپ گستر دارای 50 سال گارانتی فرسایش و خوردگی می باشد. مخازن به طور کامل مونتاژ شده ارسال می شوند تا به صرفه جویی در زمان مونتاژ در محل پروژه کمک کنند. مخازن پلی اتیلن دوجداره دارای پروفیل‌هایی به ارتفاع بین 3 تا 16 سانتیمتر و عرض 3 تا 16 سانتیمتر به اشکال موجدار، “روصاف و توصاف” و “اسپیرال کاروگیتی” با ضخامت 5 تا 15 میلیمتر می باشد. ابعاد مخزن پلی اتیلن صلب تولیدی پایپ گستر تا قطر 4 متر و طول نامحدود بصورت مونتاژ لوله های اسپیرال-کاروگیت در محل پروژه تولید می گردد.

اتصالات و جوشهای مخازن پلی اتیلن دو جداره گروه صنعتی پایپ گستر کاملاً آب بندی شده است تا مانع از ورود گرد و غبار، قطرات باران و برف به درون مخزن شود. گروه صنعتی پایپ گستر قادر به تولید مخزن پلی اتیلن برای نگهداری سیالات با وزن مخصوص 1.5 تا 1.9 همچون اسید سولفوریک می باشد.

مخزن پلی اتیلن دوجداره عمودی

مخزن پلی اتیلن دوجداره در قطرهای 800 میلیمتر تا 3.5 متر و در ارتفاعهای نیم متر تا 22 متر تولید و جهت نصب به محل پروزه ارسال می شود.

مخازن نگهداری انواع سیالات اسیدی و قلیایی از پی اچ 1 تا 12 بسیار حرفه ای است اگر بصورت دوجداره تولید شود. چرا که چنانچه لایه و یا جداره اول سوراخ شود، جداره دوم مانع از جریان پیدا کردن این محلول های شدیدا شیمیایی و حساب در محوطه خواهد شد.

بر عکس چنانچه به جداره بیرون مخزن دوجداره پلی اتیلنی که درون آن اسیدهای خطرناک نگهداری می شود، ضربه وارد شود بدلیل دوجداره بودن به هیچ عنوان نگرانی از بابت بیرون پاشیدن اسید به بیرون مخزن وجود نخواهد داشت.

ویژگی های مخزن پلی اتیلن دوجداره عمودی

  • مجهز به درب تهویه از قطر 315 میلیمتر تا 1600 میلیمتر
  • قابل تولید بصورت آنتی باکتریال در صورت نیاز به استفاده جهت آب‌های آشامیدنی
  • مقاوم در برابر تابش اشعه UV
  • امکان نصب آسان انواع اتصالات مخازن پلی اتیلن در سایز های استاندارد
  • قابل استفاده در کاربری های مسکونی / صنعتی / تجاری
  • قابل استفاده جهت نگهداری انواع سیالات خورنده شیمیایی و غیر خورنده
  • امکان استفاده از مخزن پلی اتیلن دوجداره در تمام نقاط آب و هوایی سرد و گرم
  • حمل آسان مخازن پلی اتیلن عمودی، ضد خوردگی، انعطاف پذیری و عمر طولانی

مخزن پلی اتیلن صلب

مخزن پلی اتیلن صلب

از آنجایی که مخازن پلی اتیلن دوجداره برای نگهداری طیف وسیعی از سیالات اعم از اسیدها و مواد قلیایی یا سایر مایعات استفاده می گردد و بیشترین کاربرد آن در واحدهای صنعتی می باشد. آن را بصورت یکپارچه، بدون جوش و درز در بدنه لوله کاروگیت اسپیرال تولید می کنند؛ از اینرو به آنها مخازن پلی اتیلن صلب (RIGID PE) گفته می شود. مخازن پلی اتیلن صلب یکی از محبوب ترین مخازن برای نگهداری انواع اسیدها و پساب های فاضلابی می باشد که به مخزن اسید پلی اتیلن صلب شهرت دارند.

مخزن پلی اتیلن دوجداره نگهداری مشتقات نفت

مخزن پلی اتیلن سنگینی که بمنظور ذخیره‌سازی مشتقات نفت مورد استفاده قرار می گیرند در موارد زیر کاربرد دارد:

  • جهت ذخیره مواد اولیه واحدهای مختلف تولید
  • ذخیره مواد واسطه تولید شده در فرآیندهای مختلف
  • ذخیره فرآورده های نهایی
  • ذخیره محصولات نفتی برای بارگیری و پخش
  • همسان نمودن کیفیت محصول با نصب میکسر روی مخازن

در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی عملیات مختلفی بر روی محصول اعمال میشود. بارهای مختلف استاتیکی و دینامیکی به مخزن وارد می‌شود. از این رو بکار بردن مخازن پلی اتیلن صلب که در برابر این بارها مقاوم هستند، مناسب است.

از جمله مواردی که باعث می شود مخازن نگهداری مشتقات نفت را از نوع دوجداره پلی اتیلن انتخاب کنیم عبارتند از :

  • فراریت یا به عبارت دیگر فشار بخار در این مخازن تاثیری ندارد.
  • در برابر سمی بودن این مواد مقاوم هستند.
  • مقاومت بالا در برابر میزان آتش گیری ماده مورد نظر
  • استفاده از حداکثر فضاهای موجود بدلیل دفنی بودن این مخازن

نصب مخزن پلی اتیلن دوجداره

نصب مخزن پلی اتیلن دوجداره

مخزن پلی اتیلن دوجداره به سه روش زیر نصب و راه اندازی می گردد :

  • نصب بصورت دفنی
  • نصب بر روی سطح زمین
  • نصب بصورت هوایی

در هر سه روش باید استانداردهایی که توسط شرکتهای آمریکایی و اروپایی بعنوان اولین تولیدکنندگان و بهره برداران مخازن پلی اتیلن دوجداره وضع گردیده است را رعایت نماییم. عدم نصب صحیح مخزن پلی اتیلن دوجداره به کاهش طول عمر مخزن و یا کاهش کارآمدی مخزن می گردد. برخی از شرکتهای مشتری مدار اقدام به تدوین لیست دستورالعملهای نصب مخازن پلی اتیلن دوجداره و… نموده اند. با توجه به تنوع تولید مخازن پلی اتیلن دوجداره توسط شرکتهای مختلف و تفاوت در ساختار ویژگیهای آنها می بایست جهت نصب از دستوالعملهای همان شرکت استفاده نمایید.

نصب  مخزن کاروگیت بصورت دفنی

از جمله مخازن پلی اتیلن دوجداره دفنی می توان به سپتیک تانک ها و چربی گیرهای پلی اتیلنی اشاره نمود که بصورت دفنی نصب می گردند. گاهی لزوم استفاده از فضاهای در دسترس، نصب مخازن پلی اتیلن صلب در زیر زمین را اجتناب ناپذیر می کند. به منظور نصب مخازن در زیرزمین (دفنی) لازم است که مراحل به شرح زیر به انجام رسد:

گودبرداری و آماده سازی گودال محل نصب مخزن پلی اتیلن دفنی

گودبرداری و آماده سازی محل نصب یکی از مهمترین مراحل نصب مخزن پلی اتیلن دفنی می باشد. برای آماده سازی گودال محل نصب مخازن پلاستیکی دوجداره باید موارد و نکات زیر را رعایت نمایید:

  • ابعاد خاکبرداری محل نصب مخزن از هر طرف هفتاد و پنج سانتی متر بیش از ابعاد مخزن پلی اتیلنی صلب باشد.
  • به منظور جلوگیری از ریزش خاک و ایجاد مخاطره برای کارگرانی که در حال ریختن خاک سرند شده اطراف مخزن هستند بهتر است دیواره های گود محل نصب مخزن کمی شیب دار باشد.
  • خاک های برداشت شده از گودال را در فاصله حداقل 5 متری از گود منتقل کنید تا اضافه سربار ناشی از آن باعث ریزش گود نگردد.
  • کف گودال را پس از خارج کردن سنگ و اشیای سخت با قطر بیش از 20 میلیمتر کاملاً تراز نمایید. دقت داشته باشید که شیب لازم جهت جریان فاضلاب از اتاقک اول به اتاقک دوم در زمان ساخت تأمین شده است. البته در مخزن سپتیکی که شرکت پایپ گستر تولید می نماید این موضوع کاملا حل شده است و نیازی به اجرای این شیب نخواهد بود.
  • کف گودال باید عاری از قطعه سنگ ها و اشیای سخت با ابعاد بزرگ باشد. چنانچه خاک محل دارای مقاومت کم یا دستی است، خاک را حداقل تا 60 % متراکم نمایید.
  • کف گودال را با استفاده از بتن مگر با عیار حداقل 150 کیلوگرم بر مترمکعب تراز کرده و پوشش دهید. ارتفاع فنداسیون حداقل 20 سانتی متر باشد.
  • به مدت حداقل 48 ساعت نسبت به عمل آوری بتن فونداسیون اقدام کرده و در این مدت از انجام بارگذاری و نصب مخزن خودداری نمایید.

انتقال مخزن پلی اتیلن دوجداره به درون گودال آماده شده

لازم است هنگام تخلیه بار و همچنین انتقال مخزن به درون گودال و جاسازی آن در گودال  به دقت عمل  نموده و برخی از نکات را رعایت کنید تا مخزن دچار آسیب نگردد. مثلا حتما بهنگام برداشتن توسط جرثقیل سایل درون مخزن کاملا تخلیه گردد. استفاده از تسمه های برزنتی بهترین انتخاب برای بلند کردن مخزن پلی اتیلن صلب می باشند.

وصل کردن اتصالات مخزن کاروگیت دفنی

ذکر این نکته مهم است که تمام انشعابات ورودی و خروجی مخزن پلی اتیلن دوجداره  بعد از جایگذاری مخزن در گودال وصل می شوند. البته جهت سهولت در فرآیند خاکریزی و متراکم کردن خاک می توان انشعابات را مرحله به مرحله وصل کرد. ولی در صورت باز ماندن اتصالات لازم است که از ورود خاک یا دیگر اشیاء خارجی به درون مخزن کاروگیت جلوگیری شود. حتما باید دقت نمود که روی لوله های انشعابات، خاک با حجم زیاد یا بصورت ناگهانی ریخته نشود. بهتر است در این بخش ها یعنی اطراف اتصالات مخازن، از آجر و بتن جهت ایجاد محفظه و غلاف حفاظتی استفاده گردد که مانع هر گونه فشار اضافی به این نقاط شود.

پر کردن گودال با روش صحیح و اصولی

برای پرکردن زیر و اطراف مخازن پلی اتیلن دوجداره می توان از مصالح زیر استفاده کرد:

  1. شن و ماسه درشت
  2. شن نخودی.
  3. خاک سرند شده
  4. بتن با عیار 350

دقت نمائید اندازه مصالح ریخته شده دور مخزن بیشتر از 20-15 میلیمتر نباشد. در حد امکان مصالح مجاز برای ریختن دور مخزن را بصورت دستی وارد گودال کنید. مصالح را در لایه های 30 سانتیمتری دور مخزن پلی اتیلن دوجداره ریخته و هر لایه را تا 60 درصد تراکم استاندارد متراکم نمایید.

لازم به ذکر است که حتما زیر مخزن (زیر شکم مخازن دوجداره افقی) هم کامل پر شود و فضای خالی باقی نماند. از ریختن مصالح با استفاده از وسایل مکانیکی از قبیل لودر، بیل مکانیکی و کمپرسی مستقیماً جلوگیری شود. پر کردن و تراکم با مصالح گفته شده باید تا ارتفاع 30 سانتی متر بالای تاج مخزن ادامه داشته باشد. الباقی گودال را با خاک مخلوط برداشت شده از محل پر کنید

قیمت مخزن پلی اتیلن دوجداره

قیمت مخزن پلی اتیلن دوجداره

قطعا یکی از ملاکهای خرید مخزن پلی اتیلن دوجداره، قیمت آن می باشد. ما اطمینان داریم شما پیش از خرید با شرکتهای زیادی تماس می گیرید و اطلاعاتی که توسط کارشناسان شرکت ارایه می گردد را به دقت مورد بررسی قرار می دهید. قطعا کیفیت تولید و تکنولوژی مورد استفاده جهت تولید مخزن پلی اتیلن دوجداره، گرید و کیفیت مواد و متریال مصرفی جزء مواردی هستند که باید بیش از قیمت مخزن پلی اتیلن دوجداره می بایست به آن اهمیت دهید.

برخی از شرکتها از مواد گرید دو و سه برای تولید مخازن پلی اتیلن دوجداره استفاده می کنند که قیمت مخزن کاهش و به تبع آن کیفیت و ماندگاری و طول عمر مخزن نیز کاهش می یابد. قیمت مخزن دوجداره پلی اتیلن، باید بر اساس سایز اتصالات، ظرفیت مخزن (قطر و ارتفاع یا طول) و ضخامت بدنه، دانسیته و دمای سیالی که قرار است درون این مخازن نگهداری شود، تعیین شود. از طریق تماس با کارشناسان شرکت می توانید لیست قیمت مخزن دوجداره پلی اتیلن را دریافت نمایید.

برای تعیین قیمت این مدل از مخازن، کارشناسان ما سوالات زیادی از شما خواهند نمود، از مشا تقاضا داریم به تک تک این سوالات دقیق پاسخ دهید تا بهنگام طراحی توسط نرم افزار آباکوس و تحلیل تنس این مدل مخازن، نرم افزار تمامی پارامترهای وابسته را درست تحلیل نماید. اما اگر احیانا اندازه‌های مخزن دو جداره مورد نیاز خود را نمی‌دانید، با ارائه دادن تعداد مصرف کننده و حجم سیالی که روزانه در حال مصرف آن هستید، ظرفیت مخزن قابل تخمین است.

اشتراک گذاری در : share   share   share   share   share  

دیدگاه خود را وارد کنید.