نصب لوله‌های زهکش

نحوه نصب لوله‌های زهکش

نحوه نصب، بهره برداری و اجرای لوله کشی لوله‌های زهکش بدلیل کاربرد بسیار زیاد آنها در ادامه این مقاله مورد بررسی قرار خواهد گرفت. با ما همراه باشید…

تا کنون احتمالا لوله‌های منعطف پلاستیکی را دیده اید که شبیه لوله‌های خرطومی هستند و در قطرهای مختلف وجود دارند. این لوله‌ها دارای کاربردهای متفاوتی هستند که باید با توجه به کاربرد مورد نظر به نصب اصولی آنها اقدام کرد. شاید با خود بگویید که نصب این لوله‌های با قطر کوچک چه قدر می تواند مهم باشد، اما باید بدانید که این گونه نیست زیراکه لوله‌های کاروگیت تا قطر 3200 میلی متر تولید می شوند که در اقطار بزرگتر نصب آنها حرفه ای تر و حیاتی تر می شود.

همچنین این لوله‌ها دارای یک نوع خاصی به نام لوله زهکش هستند که نصب آنها نیز با دستورالعمل نصب لوله زهکش تقریبا یکسان است. لوله زهکشی پلاستیکی کاروگیت یک لوله منعطف با سوراخهای کوچک در یک طرف است که به آب اجازه می دهد از خاک (زمین) وارد لوله شود (برعکس لوله‌های آبیاری). این لوله‌ها را می توان در زیر چمن نصب کرد تا راه آسانی برای خروج آب در حین و پس از بارندگی فراهم کند.

اگر زمینی شیب طبیعی کافی برای لوله کشی نداشته باشد یا از خاک نسبتاً نفوذناپذیر ساخته شده باشد، نصب لوله از آبگرفتگی آن جلوگیری می کند که نصب آن بسیار ساده است. توجه داشته باشید که سیال منتقل شده توسط این لوله‌ها باید بدون فشار اتمسفری به دیواره داخلی باشد، زیرا آب و یا پساب در این نوع لوله‌ها بدون پمپ و توسط نیروی گرانشی به حرکت خود ادامه می دهد فلذا نکته بسیار مهم در بخش نصب آن، این می باشد که حتما از وجود شیب مناسب برای نصب مطمئن باشید.

مرحله نخست نصب لوله‌های زهکش

اجرای لوله کشی لوله‌های مشبک

مسیر لوله خود را با استفاده از یک قوطی اسپری رنگ مشخص کنید. این کار باعث می شود شما بتوانید بعد از رنگ آمیزی مسیر نصب، یک نگاه کلی به شماتیک لوله کشی داشته باشید و به کمک آن خیلی راحت بتوانید موانع را قبل از حفر کردن شناسایی کرده و در صورت نیاز آنها را حذف کنید. همچنین پیشنهاد می شود اگر منطقه دارای شیب رو به پایین است، آن را دنبال کنید که این محل در واقع بهترین مسیر برای لوله کشی لوله زهکش کاروگیت می باشد. در غیر این صورت، لوله را از سربالایی ها و جاهایی که ممکن است شکم (برآمدگی هایی در مسیر) ایجاد کند، دور کنید.

همچنین در مواقعی که شیب مناسب را نتوانید پیدا کنید پیشنهاد می شود هنگامی که ترانشه لوله را حفر می کنید، یک شیب کم در حفر آن اضافه کنید. در صورتی که قصد دارید سیال یک منطقه بزرگ را جابجا کنید، می توانید چندین ترانشه و مسیر متفاوت را مشخص کنید زیرا آنها نیازی به اتصال دوبه دو ندارند. در انتهای این مرحله برای راحتی کار خود در مرحله حفر کردن می توانید بخش هایی که قرار است در آنها اتصالات لوله‌ها به یکدیگر صورت گیرد، علامت هایی بگذارید که آن محل را بیشتر حفر کرده و جای دست زیادی را برای انجام کار ایجاد کنید.

مرحله دوم نصب لوله زهکش کاروگیت

نصب لوله زهکش کاروگیت

اکنون در امتداد خطوطی که رنگ کردید یک مسیر و محفظه مناسبی برای جایگذاری و نصب لوله زهکش کاروگیت و اتصالات آن حفر کنید. ابعاد و حدود این کار متفاوت است و باید در زمان خرید از کارشناس پایپ گستر بخواهید دستورالعمل نصب لوله‌های زهکش را ارائه کند.

اما در این مقاله برای توضیح ما به طور فرضی لوله‌های کوچکتر از 6 اینچ را در نظر می گیریم. در اینصورت عمق حفاری باید 40 اینچ و عرض آن 12 اینچ باشد. برای ایجاد شیب به سمت پایین ترانشه، انتهای آن را پایین تر از عمق اولیه مسیر (خروجی ساختمان) حفر کنید. برای اینکه کار بی عیب و نقصی داشته باشید و تمامی موارد را اصولی پیش برده باشید می‌توانید یک دستگاه سطح سنج لیزری را از یک فروشگاه لوازم خانگی اجاره کنید تا قبل از پر کردن ترانشه، ارتفاع و عمق کار را بررسی کنید و از درست بودن شیب اطمینان کامل را حاصل کنید.

اگر که پروژه شما بسیار بزرگ است، پیشنهاد می شود که از یک کارشناس میدانی نیز برای این کار کمک بگیرید، زیرا همانطور که می دانید عمر این لوله‌ها بیشتر از 50 سال است، یعنی این نصب شما باید طوری اصولی باشد که تا سالیان سال بدون عیب و نقص به فعالیت خود ادامه دهد.

مرحله سوم نصب لوله زهکش پی وی سی

نصب لوله زهکش پی وی سی

یکی از نکاتی که در موضوع نصب لوله کاروگیت زهکش خیلی مهم است، این موضوع می باشد که شما برای مشکلات احتمالی آینده یک منهول و دریچه بمنظور فراهم نمودن امکان بازدید برای خط لوله کشی داشته باشید تا در صورت بروز مشکل به راحتی بتوان آن را تمیز و یا تعمیر نمائید.

برای مثال می توانید در صورت امکان انتهای خروجی لوله تخلیه را در معرض دید قرار دهید. این اقدام را می توان با خروج آن از کنار یک شنریز و یا تپه مصنوعی به داخل دره (مدل آبشاری) انجام داد. اگر این کار عملی نیست، می توانید به سادگی انتهای لوله را در منطقه ای نزدیک به کانال های انتقال سیالات شهری و صنعتی یا با خاک نرم تری که آب بیشتری جذب می کند، دفن کنید. همچنین در صورتی که پروژه شما شامل لوله‌هایی با قطر زیاد می باشد، نیاز است کار حفاری را طوری انجام دهید که بعدها در صورت شکستن و یا نیاز به تعمیرکاری بتوانید به سادگی این کار را انجام دهید. مهندسان نیز از قدیم برای این کار چاره ای اندیشیده و اجرا کردند و آن روش به اجرای منهول (آدم رو) نیازمند است که در خطوط لوله زهکش با سایز بزرگ، الزامی هستند.

اطلاعات عمومی: امروزه در کشورهای پیشرفته و در خطوط لوله بزرگتر از 1500 میلیمتر، مراکز و موسسات برای بررسی و نظارت به عملکرد لوله‌ها از سیستمهای نظارت و پایش تصویری بهره می برند که بسیار پرکاربرد بوده و دیگر نیازی به ورود افراد داخل لوله را ندارند و تنها در صورتی که گرفتگی ایجاد شده باشد، تیم نظافت به داخل خط اعزام می شود.

این کار می تواند سبب افزایش عملکرد و پایش 24 ساعته خط و کاهش هزینه‌های کلی شود، زیرا که دیگر نیازی نیست مبلغ هنگفتی را برای بازدید از خطوط لوله کشی خود بپردازید، تنها کافی است که از نگهبان محیط و یا مسئول تاسیسات خود بخواهید گاهی به تصاویر دوربین ها دقت کند که در صورت وجود گرفتگی نسبی، مسئولین نظافت را خبر کرده و از مسدود شدن لوله‌ها جلوگیری نماید.

مرحله چهارم اجرای لوله‌های زهکشی

دستورالعمل نصب لوله زهکشی

برای این بخش می توانیم نام مرحله آخر نیز در نظر بگیریم. در این مرحله از نصب لوله زهکشی کاروگیت شما باید خاکی که در اثر حفر زمین بیرون آورده اید با فشار نسبی به جای خود باز گردانید و عملا این کار غیر ممکن است. دلیل نیز اینگونه پاسخ پیدا می کند که شما یک خاک فشره شده در زمین را بیرون آورده و اکنون می خواهید خاکی که حجم آن زیاد شده دوباره به همان محل بازگردانید که این عملا غیر ممکن است.

به همین جهت پیشنهاد می شود ابتدا کمی خاک را تحت فشار قرار داده و سعی کنید به داخل ترانشه وارد کنید زیرا این عمل سبب می شود که شیب ایجاد شده از بین نرود. همچنین در مورد نصب لوله زهکش باید خاک را در پایین ترین نقطه ترانشه بکوبید. ساده ترین راه برای انجام این کار، فشار با بیل می باشد که باید با تمام قدرتی که می توانید آن را به سمت پایین هدایت کنید. این کار از رسوب خاک در ترانشه و اطراف لوله زهکشی جلوگیری می کند و پایه ای پایدار ایجاد می کند که در شیبهای متفاوتی ته نشین نشود.

مرحله پایانی نصب لوله‌های زهکش موجدار

در این مرحله باید با توجه به نوع لوله به میزان میانگین برای لوله‌های کمتر از 1500 میلیمتر از سنگ های بادامی وریز به ارتفاع 3 اینچ پر کنید تا مطمئن شوید هیچ گونه مشکلی و فشاری به لوله شما وارد نخواهد شد.

البته در صورتی که شما قصد نصب لوله کاروگیت با تحمل فشار ترافیکی هستید باید از کارشناس شرکت پایپ گستر بخواهید که دستورالعمل متناسب را برای شما ارسال کند. از مهمترین کاربردهای لوله کاروگیت فاضلابی (بدون سوراخ) میتوان به استفاده از آن در ساخت:

  • منهول پلی اتیلن،
  • سپتیک تانک،
  • مخازن کاروگیتی نگهداری سیالات شیمیایی

و… اشاره نمود.

اشتراک گذاری در : share   share   share   share   share  

دیدگاه خود را وارد کنید.