قیمت و خرید منهول کاروگیت

قیمت و خرید منهول کاروگیت

منهول کاروگیت نوعی از کانال‌های دسترسی جدید و مقاوم به شبکه‌های زیرین فاضلابی و کانالهای افقی عبور کابلهای برق و مخابرات محسوب میشود که با قطر استاندارد از 600 تا حتی 1800 میلیمتر (دارای دو نردبان دیواری ورود/خروج همزمان) مورد استفاده قرار میگیرد. البته قطرهای 400 و 500 میلیمتر منهول های کاروگیت نیز به ندرت قابل نصب هستند که باید مطابق با استانداردهای محلی باشند. بازرسان و تعمیرکاران با برداشتن درب و استفاده از نردبان دیواری متصل به بدنه رایزر، به فضای محفظه کار دسترسی پیدا میکنند تا انجام هرگونه امور بازدیدی/ و تعمیری را در دستور کار قرار دهند.

مزایای گسترده ضدزنگی و مقاومت در برابر عناصر شیمیایی فاضلابها از یکسو و مقاومت ضربه‌ای، فشارپذیری خارجی عالی، ایستادگی عالی در برابر حرکت خاک‌ها و البته قیمت عالی آنها از سوی دیگر، موجب محبوبیت فوق العاده انواع منهول کاروگیت فاضلاب شده است.

منهول کاروگیت در چه نقاطی نصب میشود؟

نصب منهول کاروگیت

نصب منهول کاروگیت معمولاَ به دلایل مختلفی در نقاط زیر صورت می‌پذیرد:

  1. فواصل مشخص در خطوط لوله کشی صاف:

چنانچه در برخی از مسیرها خطوط لوله کشی فاضلاب مستقیمی داشته باشیم، در فواصل مشخصی از منهول کاروگیت استفاده میشود. معمولاَ به ازای هر 16 الی 30 متر (بسته به شرایط)، این کانالهای آدم رو بکار میروند. (تا شرایط برای دسترسی به شبکه‌های زیرزمینی فاضلاب فراهم گردد)

  1. تغییر زوایای عرضی:

هرکجا که خط لوله‌کشی در راستای عرض (بصورت زاویه‌دار) تغییر کند و یا با پیچ مواجه باشیم، معمولاَ کانالهای دسترسی عمودی قرار داده میشوند.

  1. انشعاب گیری های فرعی و اصلی:

منهولها میتوانند بعنوان مرکز ثقلی برای انشعاب‌گیری‌های فرعی و اصلی و همچنین تقسیم یک لوله اصلی به چند لوله فرعی انتقال جریان، قرار گیرند.

  1. بکارگیری منهول کاروگیت در هنگام وجود شیب در خط لوله کشی:

درصورتیکه با شیب‌های بیشتر از 13% مواجه باشیم، نصب آدم رو فاضلابی کاروگیتی الزامی می‌باشد.

  1. وجود تأسیسات بزرگ و خاص:

گاهاَ تأسیسات و جعبه های کنتور پراهمیتی در کانالهای زیرزمینی قرار گرفته‌اند. بمنظور انجام امور بازدیدی و تعمیراتی بر روی این تأسیسات، ارگانهای شهری میتوانند در بالای این نقاط از منهولهای پلی اتیلن دوجداره (برای دسترسی آسان و مستقیم) استفاده نمایند.

  1. نقاط کور و دور از دسترس:

نقاط کور و دور از دسترس زیادی ممکنست در مسیرهای لوله کشی آب/ فاضلاب وجود داشته باشد. برای نظارت و تعمیر بر روی لوله‌ها در این نقاط، چنانچه نقطه‌ی موردنظر پراهمیت باشد از کانال آدم‌رو بهره گرفته میشود. درغیر این صورت از هندهولهای اقتصادی استفاده میشود.

  1. نقاط جمع‌شدن کابل‌ها/فیبرها:

در برخی از نقاط، شاهد تجمیع کابل‌های برق و مخابراتی و فیبرهای نوری هستیم. درچنین نقاطی نیز کانالهای دسترسی عمودی، بسیار کارا خواهند بود.

ابعاد و مقاومت مکانیکی منهول کاروگیت

سایزبندی منهول کاروگیت

غالباَ لوله‌های کاروگیت از سایز 110 میلیمتر تا 4000 میلیمتر تولید میشوند. مطابق استانداردها، انواع منهول کاروگیت از سایز 600 تا 1800 میلیمتر قابلیت ساخت دارند. گاهاَ در برخی از شبکه‌ها، اجرای آدم روها با الزاماتی مبنی بر خروج همزمان دو بازرس/تعمیرکار همراه است. درچنین شرایطی منهول کاروگیت باید با ابعادی ساخته شود که به راحتی پله‌ها در 2 طرف دیواره آدم رو نصب شوند و دو بازرس به راحتی (و همزمان) از دریچه بیرون بیایند. پله‌ها غالباَ به دیواره قفل و بست میشوند. اما میتوان آنها را بصورت سازه‌ای (با مصالح بنایی) نیز اجرا نمود (که فضای بیشتری را اشغال میکنند).

باتوجه به قابلیت ساخت لوله‌های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی (کاروگیتی) در مقاومت‌های مکانیکی 8، 16، 32 و 64 کیلونیوتن، میتوان بسته به شرایط محیطی و فشارهای جانبی، به آدم‌روهایی با مقاومت مکانیکی مختلف دست یافت.

اتصالات منهول کاروگیت

انواع اتصالات کاروگیتی مربوطه برای منهول کاروگیت، در مدلهای کارکردی مختلف: زانویی، تبدیل، 3راهی و 4 راهی 30، 45، 60 و 90 درجه، درپوش و… طراحی و تولید میشوند. اینگونه اتصالات در برابر انواع گازها و مواد شیمیایی که در اثر پوسیدگی مواد مختلف محلول در جریانات فاضلابی (در سیستم) تولید می شوند، مقاوم هستند. اتصالات HDPE نیز بسیار مقاوم می‌باشند و میتوانند هارمونی مناسبی را با منهول های کاروگیتی بوجود بیاورند.

ضمناَ بر خلاف فیتینگ‌های فلزی که در برابر تغییرات شدید دمایی دچار انبساط و انقباض میشوند، هیچگونه تغییر اندازه‌ای در اتصالات پلیمری شاهد نخواهیم بود. درحقیقت با تغییر سایز فیتینگ در پی انقباض (بدلیل سرمای شدید) و انبساط (گرمای شدید)، اجزا ممکنست از همدیگر باز شوند و موجب نشتی آدم رو شوند. این درحالیست که همواره کارکرد ایمن منهول کاروگیت، تضمین میشود.

آداپتور منهولهای لوله کاروگیتی

آداپتورهای منهولهای کاروگیت

پیشتر نیز بیان نمودیم که انواع منهول کاروگیت فاضلاب، دچار هیچگونه نشتی نمیشوند. ساختار قدرتمند، مقاومت خارجی عالی، استفاده از اتصالات دقیق و ماهیت قوی ماده پلی اتیلن، همه و همه در خاصیت ضدنشتی این محصولات موثر هستند. اما نباید از نقش آداپتورها نیز به راحتی گذشت. آداپتورها علاوه بر ایجاد یک لایه محافظ خارجی اضافی، شرایط را برای اتصال لوله‌های فاضلاب به منهول کاروگیت فراهم می‌آورند. به‌بیان فنی تر حلقه آداپتور، لاستیکی است که به طور نزدیک در بخش‌های راه راهی لوله قرار می‌گیرد. بدین ترتیب یک قطر بیرونی صاف برای اتصال لوله به یک منهول یا انواع دیگر سازه ها ایجاد می کند. آداپتورها مطابق با استانداردهای:

  • ASTM F 2510،
  • ASTM C 1478،
  • و ASTM D 2321،

مانند یک نوار لاستیکی روی لوله پلی اتیلن دوجداره فاضلابی کشیده می‌شوند و لوب آنها به خوبی در داخل بخشهای فرورفته‌ی جداره‌ی خارجی لوله‌های راه راه قرار می گیرد. بمنظور قراردهی صحیح این آداپتورها برای ایجاد جداره‌ی صاف بر روی منهول های کاروگیت، ابتدا لوله‌ی قابل اتصال در زیر ناحیه گیره کانکتور انعطاف پذیر، وارد ساختار میشود. گیره یا گیره‌های جمع آوری از جنس استیل 304، در اطراف کانکتور قرار گرفته و محکم میشوند و بین:

  • لوله،
  • آداپتور
  • و سازه،

نوعی مهر و موم قدرتمند ایجاد می کنند.

ویژگی های منهول کاروگیت

مزایای منهول های کاروگیت

باسرعت بسیار قابل توجهی، انواع منهول کاروگیت بعنوان یکی از محصولات پرطرفدار و محبوب بازار تجهیزات حوزه آب و فاضلاب شناخته میشوند. اما دلیل این میزان محبوبیت چیست؟! برای پاسخ به این سوال، بیایید نگاهی به مزایای منهولهای کاروگیتی بیاندازیم:

  1. وزن مناسب؛ در قیاس با آدم روهای فلزی
  2. سطح درونی صاف و قابلیت اتصال راحت نردبان پله ای به دیواره‌های آن
  3. عدم نشت سیالات به بیرون از منهول کاروگیت
  4. عمر کارکردی بسیار بالا
  5. ایجاد دسترسی به خطوط اصلی و فرعی فاضلاب، خطوط کابل زیرزمینی مخابرات، فیبرهای نوری و…
  6. امکان طراحی و ساخت این تجهیزات با سایزبندی های دهانه مختلف
  7. دست باز کارفرمایان برای انتخاب مقاومت مکانیکی بدنه. (بسته به محیط‌های خلوت و کم فشار، عادی و یا ترافیکی)
  8. مقاومت در برابر نیورهای جانبی وارده
  9. کمک به خارجسازی گازهای فاضلابی انباشت‌شده در شبکه‌های زیرزمینی
  10. فراهم کردن دسترسی از سطح زمین به تأسیسات و جعبه کنتورهای قرارگرفته در زیر زمین
  11. عدم ایجاد پوسیدگی و خوردگی بر روی بدنه این محصولات
  12. مقاومت بالای منهول کاروگیت در برابر دماهای مختلف اقلیم‌ها.
  13. عدم تأثیرگذاری ویژگی‌های شیمیایی خاک بستر بر روی آدم‌رو کاروگیتی.
  14. تولید پرسرعت و دقیق
  15. حمل و جابجایی آسان
  16. قابلیت بکارگیری به جای کانالهای دسترسی فلزی قدیمی
  17. انجام تست‌های ویدئومتری راحت؛ باتوجه به سطح داخلی روشن این منهولها.
  18. عدم مشاهده ترک‌ها و سایش بر روی آنها.

معایب منهول کاروگیت

خرید منهول کاروگیت

درمقابل مزایای گسترده انواع منهول کاروگیت، معایب این محصولات ناچیز بوده و چندان پراهمیت نمی‌باشد. بااین وجود به سبب آگاهی دقیق کارفرمایان، به معایب آنها نیز اشاره خواهیم نمود:

  • ضربه مکانیکی شدید:

بدنه‌ی آدم روهای کاروگیتی در برابر نیروهای وارده خارجی، سایش و البته ضربه‌ مقاوم می‌باشد. اما چنانچه ضربه‌ی مکانیکی شدیدی (بخصوص از سوی یک جسم تیز و قدرتمند) به منهول کاروگیت وارد شود، احتمال سوراخ شدن آن نقطه وجود دارد.

  • فشار پذیری داخلی:

کاروگیت‌ها برای انتقال ثقلی جریانات بکار گرفته میشوند. فلذا دارای فشارپذیری داخلی بالایی نیستند.

  • نیاز به خروج گاز انباشت شده:

اگرچه منهولها به خروج گازهای فاضلابی از شبکه‌های زیرزمینی کمک میکنند. ولی خود این حفره‌ها نیز در صورتیکه حجم زیادی از گازها در آنها انباشت شود، احتمال آسیب‌پذیری دارند. نمونه‌ی دیگر این امر، انواع سپتیک تانک پلی اتیلن است که بایستی برای خروج گازهای حاصل از فعالیت باکتری های بی‌هوازی، در آنها از لوله ونت استفاده گردد.

میزان مقاومت منهول کاروگیت در برابر خاک

منهول دوجداره فاضلابی

علاوه بر مقاومت عالی منهول کاروگیت در برابر انواع خاکهای:

  • خیس و پرآب،
  • اسیدی؛ و
  • شور،

که دچار هیچگونه تجزیه و خوردگی و زنگ زدگی نمیشوند، سطوح کنگره دار منهول کاروگیت قادر است تا انواع فشارهای استاتیکی و دینامیکی را به خوبی تحمل و دفع نماید. ضمن اینکه این آدم روها در برابر حرکات خاک نیز مقاومت مطلوبی از خود ارائه می‌نمایند. بکارگیری قاب و درب منهول بر روی بستر بتنی بالای منهولها نیز از:

  • سقوط افراد و حیوانات به کانالها؛ و
  • وارد شدن زباله، گرد و غبار و خاک به کانالها

جلوگیری میکند. شرکت معتبر پایپ گستر همواره بعنوان تولیدکننده قدرتمند انواع سپتیک تانک، چربی گیر پلی اتیلن، پکیجهای تصفیه فاضلاب، طیف عظیم لوله‌ها، انواع مخازن اسید و نگهداری سیالات شیمیایی، ژئوممبران، ژئوتکستایل و صدها محصول صنعتی دیگر شناخته میشود که در برابر عوامل محیطی متنوع، عملکرد کم‌نظیری از خود ارائه میدهند.

فرم آدم روهای کاروگیتی

فرم شکلی منهول کاروگیت بصورت استوانه ای و با مقطع دایره می‌باشد. البته که منهولهای HDPE و بتنی را میتوان با فرم مستطیلی و در انواع ابعاد رایج:

  • 600 × 500 mm،
  • 600 × 750 mm،
  • 600 × 1000 mm،
  • 600 × 1200 میلیمتر،
  • 800 × 1400 میلیمتر،

و… نیز تولید نمود که برای آنها از درب منهول | دریچه منهول مستطیلی متناسب استفاده میشود. اما باتوجه به خرید لوله کاروگیت برای ساخت منهولها از سوی سازندگان، انواع منهول کاروگیت بصورت استوانه‌ای طراحی و ساخته میشوند.

تعیین قیمت منهول کاروگیت

قیمت منهول کاروگیت فاضلاب

روند قیمتگذاری منهول پلی اتیلن دوجداره فاضلابی، بر مبنای توجه به عوامل مختلفی پی‌ریزی میشود. بدین منظور به مهمترین پارامترهای موثر بر فرآیند تعیین قیمت منهول کاروگیت اشاره خواهیم نمود:

  • سایز کانال:

مشخصاَ قیمت منهول کاروگیت با سایز دهانه 1200 میلیمتر، بسیار بیشتر از آدمروهای با سایز دهانه 600 میلیمتر است.

  • ارتفاع آدم رو کاروگیتی:

کانالهای زیرزمینی عبور لوله‌های فاضلاب، لوله زهکش شهری (زیرساخت ها)، کانالهای عبور کابلهای برق و مخابراتی و… در عمقهای مختلفی حفر شده‌اند. بدین منظور برای دسترسی از سطح زمین به محفظه‌های کار حفرشده در عمقهای مختلف، نیاز به قراردهی منهولهایی با ارتفاع‌های متناسب خواهید داشت. با افزایش ارتفاع منهولها از مقادیر مجاز، قطر بدنه نیز دستخوش تغییر میشود تا سازه استحکام کافی داشته باشد. فلذا با افزایش قطر، هزینه ساخت نیز افزایش خواهد یافت.

  • نوع تولید لوله:

نوع لوله بکارگرفته شده تا سایزبندی 800 میلیمتر برای ساخت آدم رو، از نوع لوله کاروگیت معمولی می‌باشد. اما سایزهای بالاتر از 800 میلیمتر، از نوع اسپیرال کاروگیتی می‌باشند که به هزینه‌های ساخت اضافه میگردد.

  • نوع و تعداد اتصالات و نردبان‌ها:

برخی از کانالهای آدم‌رو دارای 1 پله و برخی دارای 2 پله می‌باشند. همچنین نوع دسترسی میتواند بصورت پله سازه‌ای یا نردبان دیواری باشد. تعداد و مدل فیتینگ‌ها نیز دیگر عاملیست که میتواند بر قیمت منهول کاروگیت تأثیرگذار باشد.

  • میزان تحمل نیروهای جانبی:

بسته به استفاده از لوله‌های کاروگیتی با مقاومت مکانیکی 8، 16، 31.5 و 64 کیلونیوتن، هزینه نهایی این تجهیزات میتواند متفاوت باشد.

  • مارک تولیدکننده:

برند سازنده آدم‌رو کاروگیتی فاضلاب از یک طرف و نوع مواد اولیه‌ای که سازنده در مسیر تولید منهولها بکار میگیرد از طرف دیگر، شدیداَ بر هزینه‌های تمام‌شده موثر خواهد بود.

باتوجه به دخیل بودن دیگر پارامترهای تأثیرگذار بر روند قیمتگذاری، پیشنهاد میشود پیش از هرگونه انتخاب و خرید نهایی، از مشاوره‌های تخصصی کارشناسان گروه صنعتی پایپ گستر بهره بگیرید.

اشتراک گذاری در : share   share   share   share   share  

دیدگاه خود را وارد کنید.