پلی اتیلن 3840

مواد پلی اتیلن 3840

مواد پلی اتیلن 3840 یکی از گریدهای صنعتی و کاربردی پلی‌اتیلن‌ها بشمار می‌رود که توسط بسیاری از کارخانجات ایران و جهان عرضه می‌گردد. متریالهای انشعاب یافته (زیرمجموعه ای) پلی‌اتیلن‌های سنگین، کاربردهای گسترده‌ای در صنایع و تولیدات مختلف دارند. یعنی از ساخت بشکه‌ها و جعبه‌ها و صفحات برشکاری پلیمری گرفته؛ تا تولید مخازن بزرگ، لوازم بازی و قایقهای تفریحی.

گرانول با گرید 3840 سنگین بخصوص برای فرآیندهای تولید با استفاده از شیوه روتاری مولدینگ، عملکردی عالی ارائه میدهند. بنابراین با سرعت زیادی میتوان انواع قطعات و تجهیزات صنعتی را با این گریدها، در احجام و شکلهای هندسی مختلفی تولید نمود. عدد دانسیته ثبت شده برای این نوع متریالها 0.983 می‌باشد و همچنین شاخص جریان مذاب پلی اتیلن 3840 سنگین، معادل 4 است.

پلی اتیلن سنگین 3840 چیست؟

پلی اتیلن سنگین 3840 چیست؟

بطورکلی پلی اتیلنهای دارای دانسیته یا همان چگالی بالا، با نام پلی اتیلن سنگین (HDPE) شناخته میشوند. اینگونه مواد PE سنگین دارای زنجیره‌های مولکولی بسیار فشرده‌ای هستند. امری که موجب افزایش چگالی آنها و اصطلاحاَ سنگینتر شدنشان میشود. مجموعاَ بایستی بدانید که:

پلی اتیلن‌های سنگین یا همان چگالی بالا، بدون شک گزینه‌ی مناسبتر و مطمئن‌تری برای تولید تجهیزات صنعتی و ادوات مرتبط با حوزه آب و فاضلاب بشمار می‌روند. پلی اتیلن 3840 نیز یکی از گریدهای پرکاربرد HDPE محسوب می‌شود.

درحقیقت با افزایش چگالی مواد پلی اتیلن 3840، مقاومت مکانیکی آنها نیز در برابر انواع مخاطرات:

  • وارد آمدن فشارهای زیاد بیرونی؛ و
  • وارد آمدن ضربات سنگین،

افزایش پیدا می‌کند. جالب است بدانید که تنشهای شکننده‌ی محیطی بر روی LDPE ها بسیار تأثیرگذار است. این در حالیست که پلی اتیلن 3840 سنگین در این زمینه، مقاومت ویژه‌ای ارائه میدهد. همچنین پلی‌اتیلنهای سنگین در مقابل عناصر و سیالات شیمیایی نیز کاملاَ مقاوم خواهند بود.

مزایای پلی اتیلن 3840

مزایای گسترده اینگونه مواد موجب شده تا استفاده از آنها در تولیدات صنعتی در سالیان اخیر، گسترش زیادی پیدا کند. مهمترین ویژگیها و مزیتهای مواد پلی اتیلن 3840 سنگین، به شرح زیر خواهد بود:

  1. مقاومت عالی در برابر سیالات اسیدی و شیمیایی
  2. قیمت مناسب و انعطاف خوب در برابر متریالهای غیرپلیمری و البته فایبرگلاس‌ها
  3. استفاده از عناصر ضد اشعه فرابنفش در تولیداتی که از پلی اتیلن 3840 سنگین در آنها بهره گرفته میشود.
  4. فرآیند پذیری و فرم پذیری عالی
  5. مقاوم در برابر ضربات و فشارهای خارجی وارده. (بخصوص در پروسه تولید با روتاری مولدینگ)
  6. قابل آسیاب پذیری
  7. وزن مولکولی پایین
  8. گرمانرمی
  9. سفتی مناسب برای تولیدات
  10. اعطای کیفیت سطحی عالی به تجهیزات تولیدی
  11. بکارگیری و ترکیب مواد ضد یووی با HDPE 3840. (بنابراین احتیاجی به اضافه سازی مواد CARBON BLACK نخواهد بود)
  12. شاخص MFR مناسب برای صنعت
  13. ساختار غیرپیچیده
  14. قابلیت تولید گریدهای زیرمجموعه ای گوناگون.

محصول پرفروش: لوله پلی اتیلن

معایب پلی اتیلن‌های سنگین

درکنار مزایای گسترده گرانول 3840 سنگین و دیگر گریدهای HDPE، اینگونه متریالها دارای معایبی نیز میباشند. اصلی ترین معایب این گریدها عبارتست از:

  • قیمت مواد پلی اتیلن 3840 تا حدودی بیشتر از PEهای سبک می‌باشد. (البته در موارد مصرف در حجم زیاد و پروژه‌های حساس، HDPE مقرون بصرفه‌تر خواهد بود)
  • چگالی بالای اینگونه گریدهای سنگین، سبب میشود تا در برابر برخی ضربات موضعی مکانیکی عملکردی ضعیف‌تر از پلی اتیلن‌های سبک ارائه دهند.
  • همچنین بدلیل چگالی بیشتر، LDPE ها از انعطاف بیشتری در برابر HDPE برخوردار هستند. (اگرچه که بازهم میزان انعطاف پذیری مدلهای سنگین برای پروژه‌های صنعتی مناسب خواهد بود)

موارد کاربرد پلی اتیلن 3840 سنگین

کاربرد های پلی اتیلن 3840

همانگونه که پیشتر نیز گفته شد، گریدهای سنگینی همچون 3840 برای کاربردهای متنوع صنعتی مناسب می‌باشند. ازجمله مصارف گرانول 3840 میتوان به موارد زیر اشاره داشت:

  • ساخت تجهیزات مورد استفاده در مصارف مرتبط با حوزه آب و فاضلاب
  • تانکهای کوچک قابل بازیافت
  • سطل های مقاوم برای نگهداری زباله‌جات شیمیایی
  • انواع مخزن ذخیره سازی مواد شیمیایی در ابعاد بزرگ
  • سپتیک تانک فاضلاب
  • جعبه‌های پلیمری
  • بشکه‌ها و مخازن ذخیره سازی آب
  • ساخت قایقهای تفریحی و ورزشی
  • سبدها و همچنین وان‌های پلاستیکی
  • طراحی و تولید اتاقکهای پرتابل قابل استقرار در پروژه‌های کمپی
  • ساخت برخی لوله ها و فیتینگ های HDPE
  • تولید تجهیزات ایمنی پروژه‌های مختلف
  • اسباب بازی کودکان
  • سرسره‌های بازی
  • تولید منهول پلی اتیلن (به‌شرط انجام آزمایشات انطباق پذیری گرانول گرید 3840 با سیالات فاضلابی)

مخازن نگهداری مواد شیمیایی جدید

استفاده از مواد HDPE در فرآیند روتاری مولدینگ

بسیاری از انواع مخزن اسید با استفاده از مواد پلی اتیلن 3840 سنگین طراحی و تولید می گردند. اگرچه که ایستادگی شیمیایی اینگونه مخازن تولید شده از گریدهای 3840 بسیار عالیست. اما بازهم انواع مخزن پلی اتیلن بکارگیری شده از HDPE 3840 برای ذخیره سازی عناصر شیمیایی / اسیدی جدید، باید مورد:

  • تست های آزمایشگاهی؛
  • و آزمایشات تجربی/عملی محیطی

قرار گیرند تا تأییدیه های نهایی صورت پذیرد. (مشخص شدن میزان انطباق آنها)

تحقیقات آزمایشگاهی HDPE 3840

جهت بکارگیری پلی اتیلن گرید 3840 در تولیدات صنعتی، بایستی آزمایش‌های متعددی بر روی این مواد انجام گیرد. درحقیقت انطباق پذیری اینگونه مواد با مواد آنتی یووی و برخی دیگر از عناصر ترکیباتی، به اثبات رسیده است. اما برای ترکیب مواد تقویت کننده جدید با مواد پلی اتیلن 3840، حتماَ باید تست های مربوطه انجام شود تا تأییدیه‌های مقتضی صادر گردد. بدین ترتیب میزان مقاومت آنها در برابر سیالات و موادی نظیر:

  • صابونها،
  • گازوئیلها،
  • انواع اسید (سولفوریک، کلریدریک، NITRIC ACID و…)
  • روغنهای صنعتی و انواع چربی‌های با ساختار پیچیده،
  • ضدیخ های دیزلی،
  • سفیدکننده ها،

و غیره مشخص میگردد و بر همین اساس مبتنی بر شیوه فرآیند چرخی روتاری مولدینگ برای ساخت انواع تانکرها مورد استفاده قرار میگیرند. اثرات قالب گیری دمایی HDPE 3840 نیز دیگر موردی است که در تست های آزمایشگاهی این مواد باید مورد بررسی قرار گیرد. (تا میزان اثرات نهایی در باب ایستادگیهای شیمیایی مشخص گردد)

مشخصات فنی و دیتا شیت پلی اتیلن 3840

مشخصات فنی پلی اتیلن تولیدی در پتروشیمی

بسته به شرکت پتروشیمی تولیدکننده، مشخصات فنی پلی اتیلن 3840 سنگین (اعداد مربوط به شاخص مذاب، چگالی، SN و…)، دستخوش تغییرات محدودی شود. بازه تغییرات موردنظر برای هریک از پارامترها، در جدول زیر و در دیتاشیت قابل ارائه قرار داده شده است.

مشخصات فنی مواد پلي‌اتيلن 3840 که در شرکتهای پتروشیمی ایران تولید میشوند:

دیتا شیت 3840

 قالبگیری دورانی 

بسیاری از انواع محصولات پلیمری (بسپاری) به شیوه‌ی روتاری مولدینگ، روتنشیال مولدینگ یا همان قالب گیری دورانی ساخته میشوند. دراین میان در شیوه روتاری مولدینگ، آندست از گریدهای PE میتوانند مورد استفاده قرار گیرند که:

  • از یکسو خاصیت فرآیند پذیری مناسبی داشته باشند؛
  • و از سوی دیگر سریعاَ به شرایط انجماد برسند.

فارغ از تمامی مزایای دیگر، این دو ویژگی کاملاَ با ماهیت پلی اتیلن 3840 هماهنگ است. بطوریکه با اضافه سازی مواد PE 3840 به قالبهای تحت حرارت روتاری مولدینگ، ابتدا حالت مذاب ماده سریعاَ بوجود می‌آید. سپس شکل پذیری مناسبی از محصول در قالبها تضمین میشود. چراکه این مواد سریعاَ سرد میشوند و حالت انجماد و سخت شدگی نهایی مناسی به خود می‌گیرند. لازم به ذکر است که:

باتوجه به ویژگیهای ماهیتی پلی اتیلن 3840، این مواد دارای سفیدی بسیار مناسبی هستند. البته که رنگ‌پذیر نیز بوده و مخازن و دیگر تجهیزات تولیدشده از آنها را میتوان به رنگهای مختلف پرداخت نمود. ضمن اینکه بدلیل سطح صاف آنها، چنانچه شرایط تولید به نحو احسن پیاده سازی شود، دیگر احتیاجی به پرداختهای اضافه روی محصول نخواهد بود.

در مجموع میتوان اذعان داشت که این گرید، کاملاَ مناسب برای فرآیندهای قالب گیری دورانی می‌باشد.

نکات نگهداری گرانول با گرید 3840

بمنظور نگهداری مواد HDPE که شامل پلی اتیلن گرید 3840 نیز میشود، رعایت نکات زیر الزامیست:

  1. اگرچه که اینگونه مواد، هیچگونه مخاطراتی را برای سلامت انسانها در پی نخواهند داشت. اما بمنظور سالم ماندن محصول، حتماَ باید انبار مورد نظر دارای سیستم تهویه مناسبی باشد. بخاطر داشته باشید که کارگران و اپراتورهای صنعتی که بطور مداوم با این محصولات سر و کار دارند، دچار هیچگونه عارضه‌ای (در پی بوییدن مداوم آنها) نمیشوند. (چه در مدت برخورد زیاد و چه در معرض قرارگیری کوتاه‌مدت)
  2. انبار موردنظر برای نگهداری مواد پلی‌اتیلنی 3840، بایستی گرم نباشد. (دارای خنکای مناسب باشد)
  3. حتی الامکان مواد HDPE را در فضایی تاریک نگهداری نمایید.

بی‌شک کیفیت نگهداری خوب این مواد، نهایتاَ میتواند در تعیین کیفیت/ قیمت مواد پلی اتیلن 3840 موثر باشد.

تجهیزات پیشنهادی: لوله کاروگیت

قیمت مواد پلی اتیلن 3840 تبریز

نمودار قیمت پلی اتیلن 3840 سنگین

قیمت مواد پلی اتیلن 3840 سنگین تولیدشده توسط پتروشیمی تبریز، پتروشیمی شازند و پتروشیمی اراک، بر مبنای عوامل متعددی تعیین می‌گردد. نرخ خوراک جهانی و افزایش نرخهای ملی، از مهمترین عوامل تأثیرگذار در این امر بشمار میروند. کمااینکه اخیراَ نیز افزایش نرخ ملی خوراک، مشکلاتی را برای صنعتگران گرامی ایجاد نموده است. تمامی این مواد با ویژگیهای:

  • مقاومت شیمیایی تست شده؛ و
  • ایستادگی عالی در برابر اشعه های فرابنفش (با اضافه سازی مواد آنتی یو-وی)،

از سوی کارخانجات تولیدکننده و مجموعه‌های معتبر عرضه کننده همانند پایپ گستر، به بازار ارائه میشوند. گروه صنعتی پایپ گستر همواره سعی داشته تا با حذف تمامی واسطه‌ها، قیمت مواد پلی اتیلن 3840 سنگین و دیگر تجهیزات تولیدی را در بهترین شرایط هزینه‌ای ممکن به مشتریان گرامی اعلام نماید.

نمودار قیمت مواد پلی اتیلن 3840 تبریز نشان میدهد که بین سالهای 1394 تا اواخر سال 1396، بیشترین ثبات قیمت را در عرضه این متریالها شاهد بوده‌ایم. درحالیکه امروزه با جهش فوق العاده ای، شاهد قیمتگذاری این متریالها بر روی عدد «30800 تومان» هستیم.

بسته بندی پلی‌اتیلن گرید 3840

بسته بندی مواد گرانول با گرید 3840، غالباَ در کیسه های 25 کیلویی انجام میشود. هر ماشین ده چرخ تا حداکثر 10 تن و هر تریلی 18 چرخ تا 24 تن قابلیت جمل مواد فوق را دارد. تنها شرکت تولید کننده این مواد در حال حاضر در ایران همانطور که فوقا ذکر شد پتروشیمی تبریز می باشد.

اشتراک گذاری در : share   share   share   share   share  

دیدگاه خود را وارد کنید.